» آرشیو اخبار » آیا امروز روز سرنوشت‌ساز برجام خواهد بود؟
آیا امروز روز سرنوشت‌ساز برجام خواهد بود؟

آیا امروز روز سرنوشت‌ساز برجام خواهد بود؟

2 شهریور 1401 8

به گزارش گذارنیوز، روزنامه خراسان نوشت، فضای مذاکرات و اظهارات طرف‌های گفتگو به ویژه آمریکایی‌ها که همه منتظر پاسخ آنها هستند در روزهای اخیر مثبت و امیدوارکننده شده و حتی ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که کمتر سخنان مثبت از او می‌شنیدیم هم در نشست خبری گفته که فضا برای توافق برجام از دو هفته قبل بهتر است .

وال استریت ژورنال هم لحن خوشبینانه پرایس را نشان از قریب‌الوقوع بودن احیای برجام دانسته است. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز همچنان اظهارات مثبت خودش را در روزهای اخیر تکرار می‌کند. لاوروف نیز از رضایت روس‌ها بابت متن نهایی توافق می‌گوید، اما در این میان همچنان توافق نهایی با دو دشمن دست به گریبان است.

اولی رژیم صهیونیستی است که از ابتدای برجام ساز مخالف می‌زد و کارشکنی می‌کرد و نفعش در التهاب پیرامون ایران است و دیگری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همچنان سعی دارد سه پرونده ایران در آژانس را به عنوان یک مشکل لاینحل و مانع توافق معرفی کند. در حالی که خود تلاشی برای حل موضوع نداشته است و حتی با اظهارات سیاسی و غیرفنی خود از یک سو و سفر پرحاشیه‌اش به سرزمین‌های اشغالی در ماه‌های اخیر از سوی دیگر بر آتش این ماجرا می‌افزاید.

تبلیغات جام جهانی قطر

با این حال به نظر می‌رسد فضا به ویژه بعد از تماس سران سه کشور اروپایی به بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بهتر از هفته قبل شده و انتظارها برای ارسال پاسخ آمریکا به اروپا نیز بیشتر شده است.

بورل نیز امیدوار است این هفته میلادی پاسخ واشنگتن را دریافت کند تا بر اساس آن مسیر آینده مذاکرات احیای برجام نیز روشن‌تر از قبل شود، اما رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌‌ان بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد.

او خطاب به ایران گفت: «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهند یافت.»

در سوی ایران محمد مرندی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکراتی ایران در توئیتی اعلام کرد: «هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست (ضد ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد». این کارشناس ایرانی در پایان تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران برچیده نخواهد شد.

چین و روسیه از نتیجه توافق سود می‌برند؟

ایسنا گزارش داد، یک استاد دانشگاه گفت: منافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی متاثر از منافع در حال تغییر کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف غرب، روسیه و چین است.

کبری سنگری مهذب در یادداشتی به تبیین طراحی سازوکار اقتصادی- سیاسی تحریم‌های ایران بر اساس تحولات پیش‌رو پرداخت.

سنگری مهذب گفت: «داشتن اقتصادی قوی از ملزومات پیشرفت هر کشور است. در خصوص ایران باید گفت که به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد، اقتصاد کشور دچار مشکلاتی شده است.

به دلیل اهمیت موضوع در سند الگوی اسلامی ایرانی نیز به مسئله پیشرفت اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی پرداخته شده است. از جمله پژوهش‌های مهم در این زمینه تحقیقی است با عنوان «طراحی سازوکار اقتصادی- سیاسی تحریم‌های ایران و پیش‌بینی تحولات: رویکرد مدل‌سازی مبتنی بر عامل» توسط نویسنده پژوهش شده است.

براساس یافته‌های این پژوهش، روابط بین‌المللی به خاطر ماهیت چندجانبه آن پیچیدگی‌های زیادی دارد. با درک فرایند تصمیم‌گیری و نتایج گزینه‌های تصمیمات، هر یک از بازیگران قادر خواهند بود از ظرفیت‌های خود برای تاثیرگذاری بر نتایج این تصمیمات راهبردی بهره گیرند.

مصداق این ساختار تصمیم‌گیری، مشاجرات و منازعات بین‌المللی از جمله تحریم‌هاست. موضوع منافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی نیز متاثر از منافع در حال تغییر کشورهای شرکت‌کننده در این ائتلاف است.

با توجه به پیچیدگی‌های روابط بازیگران در فضای بین‌المللی، به ‌منظور تحلیل مسئله روش سیستم‌های چندعاملی، نظریه بازی‌ها و هوش مصنوعی به‌ عنوان ابزار جدیدی برای حل انواع تعاملات و فرایندهای متاثر از تصمیمات انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پژوهش طیف سیاستی بر اساس راهبردهای ایران، آمریکا و سایر بازیگران تعریف ‌شده است.

مدل‌سازی و شبیه‌سازی رفتار بازیگران بر روی این طیف که دو سر حدی آن سازش و تقابل است، نشان می‌دهد در شرایط کنونی راهبرد تعادلی ایران تاکید بر حفظ توافق فعلی است، اگرچه این موقعیت تعادلی در دامنه پایین طیف ادامه توافق فعلی قرار دارد.

بر اساس مطالعات و نتایج حاصله، برای پیشگیری از وقوع تراژدی دارایی‌های مشاع، راهبرد مسلط و غالب بازی با فرض بازیگران عقلایی در منطق نظریه بازی حفظ ثبات، امنیت و یکپارچگی ایران به ‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.

برای تحقق تعادل پایدار بازیگران در این بازی به دنبال حداکثر کردن تابع رفاه جمعی به ‌جای حداکثر کردن منافع تک‌تک اعضای ائتلاف خواهند بود که در این صورت تداوم منافع کشورهای عضو ائتلاف را نیز به دنبال خواهد داشت.

به این منظور تداوم حضور ایران در برجام و عدم تضعیف آن، استقبال از حفظ و تقویت رابطه سیاسی با اروپا با حفظ منافع ایران، تقویت امنیت نظامی و امنیت اجتماعی ضروری خواهند بود.»

منبع: تجارت نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×