» آرشیو اخبار » بازی برد-برد ایران و چین در حوزه انرژی
ایران و چین

بازی برد-برد ایران و چین در حوزه انرژی

26 بهمن 1401 6

نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید: افزایش همکاری ایران با چین در حوزه انرژی می‌تواند یک بازی دو سر برد برای هر دو کشور باشد، در حوزه انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان نگاه شرق‌محور را جایگزین غرب کرد.

به گزارش گذارنیوز، محمد خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت افزایش همکاری ایران و چین در حوزه انرژی، اظهار کرد: باتوجه به اینکه اقتصاد چین با سرعت بالایی در حال رشد است و حتی می‌تواند اقتصاد اول دنیا شود و باتوجه به اینکه این کشور نیاز زیادی به انرژی دارد که بتواند اقتصاد خود را گسترده‌تر کند، ایران می‌تواند نقش محوری در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه چین می‌تواند در کنار سایر تامین‌کنندگان انرژی روی ایران به عنوان یکی از منابع تامین انرژی نفت و گاز حساب کند، تاکید کرد: ایران می‌تواند در زمینه امنیت انرژی چین نقش ویژه‌ای ایفا کند، از طرف دیگر بازار بزرگ چین، بازاری است که صادرکنندگان نفت و گاز تمایل دارند از این بازار سهمی ببرند و طبیعی است که ایران نیز در این بین می‌تواند سهمی در حد خود داشته باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌هایی را در زمینه انرژی خارج از مرزهای خود انجام داده تا بتواند از این طریق از نیازهای انرژی خود به‌ویژه نفت و گاز پشتیبانی کند، گفت: چین در این زمینه می‌تواند در ایران نیز در بخش‌های بالادستی و پاییین‌دستی سرمایه‌گذاری و به توسعه نفت و گاز ما نیز کمک کند چراکه میزانی از این نفت و گاز نیز به خود چین عرضه می‌شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

بازی دو سر برد ایران و چین در حوزه انرژی

خطیبی ادامه داد: این یک بازی دوسر برد بوده، هم به نفع چین است که روی نیازهای آتی خود تمرکز کند و با یک ضریب اطمینان بالا این نیازها پاسخ دهد و از طرفی هم برای ایران که به دنبال بازار است تا در شرایط تحریم انرژی تولیدی خود را به فروش برساند می‌تواند منفعت داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران از این طریق می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری خارجی توسعه صنعت انرژی خود را بیش از این پیش ببرد، گفت: بی‌شک توسعه روابط در حوزه انرژی به نفع هر دو کشور است، یکی به عنوان نیازمند به منابع نفت و گاز و دیگری به عنوان صادرکننده منابع نفت و گاز می‌توانند مکمل هم باشند و به‌یکدیگر کمک کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اهمیت انتقال فناوری در این عرصه نیز، گفت: در حوزه انتقال فناوری نیز می‌توان اقدامات جدی را رقم زد که این موضوع نیز می‌تواند برای هر دو کشور منفعت به دنبال داشته باشد.

خطیبی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری از سرمایه خارجی بی‌نیاز نیست و در کنار منابع خود به دنبال جذب منابع خارجی است تا بتواند به رشد اقتصادی خود سرعت ببخشد، گفت: طبیعتا ایران نیز در کنار منابع داخلی نیازمند جذب منابع خارجی است تا بتواند اقتصاد را توسعه دهد و پروژه‌های مختلف را در زمینه‌های مختلف اجرایی کنیم.

به گفته وی، طبیعتا چین به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی، منابع مالی خوبی در اختیار دارد و می‌تواند در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها به ایران کمک کند و همچنین در زمینه مسائل فناورانه نیز می‌تواند در دستیابی ما به تکنولوژی‌های پیشرفته نقش داشته باشد.

لزوم ایجاد اتحاد اقتصادی غیر غربی

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه به جز حوزه انرژی زمینه‌های همکاری متعددی با چین وجود دارد، گفت: سندهایی که در این مدت امضا می‌شود تنها مربوط به حوزه انرژی نیست اما به‌طور کلی باید گفت که این دو کشور می‌توانند همکاری خوبی را با یکدیگر داشته باشند و باتوجه به اینکه هر دو کشور مستقل هستند و نمی‌خواهند وابسته به غرب باشند اتفاقات خوبی می‌تواند رقم بخورد.

خطیبی با بیان اینکه این مساله می‌تواند زمینه ظهور یک اتحاد اقتصادی غیر وابسته به غرب باشد، گفت: غربی‌ها برنامه‌های خود را دارند که در کنار آن کشورهای غیر غربی می‌توانند با تشکیل یک اتحاد اقتصادی به یکدیگر کمک کرده تا تبدیل به یک قدرت نوظهور شوند و در کنار کشورهای غربی قدرت جدیدی را ایجاد کنند و در این بین کشورهایی مانند چین، هند و برزیل می‌توانند نقش داشته باشند.

به گفته وی، نباید چشم انتظار غربی ها بود و ممکن است آن‌ها تمایلی به همکاری با ما نداشته باشند و مذاکره با آن‌ها زمان بر باشد، به جز کشورهای غربی قدرت‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان با آن‌ها همکاری کرد و اقتصاد را توسعه داد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×