» آرشیو اخبار » سگی ترین حالت ممکن یک بیزنس
حمله سگ های ولگرد

سگی ترین حالت ممکن یک بیزنس

14 تیر 1401 8

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری گذارنیوز،این روزها اخبار حکایت از حمله سگ های ولگرد به جان یک کودک بی دفاع در شیراز را سر خط خبری جامعه پیگر حقوق حیوانات و جامعه مدنی حقوق انسانیت کرده است. این مهم در شرایطی رویداد می‌کند که اخبار به این صورت تحریر شده است که رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم از جان باختن پسر بچه ۶ ساله در پی حمله سگ‌ های ولگرد در منطقه دامشهر قم خبر داد.

خبر سخت و تکان دهند است

سید وحید موسوی

تبلیغات جام جهانی قطر

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم در این رابطه گفت: «کارشناسان اورژانس ۱۱۵ قم بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند که متأسفانه این پسر بچه ۶ ساله به دلیل شدت جراحات وارده از ناحیه گردن توسط حمله سگ های ولگرد جان خود را از دست داد.»

۶ تیر ماه سال جاری نیز یک کودک چهار ساله بر اثر حمله سگ های ولگرد در منطقه دامشهر قم دچار جراحت بیش از حد شده بود که با وجود تلاش فراوان پزشکان و پرستاران، جان خود را از دست داد.

این رویداد خبری با واکنش های جدی عده ای از فعالان حقوق بشری  مواجهه شده است به صورت کلی میتوان خبر را اینگونه مخابره کرد که: «جان کودک 6 ساله به دندان حمله سگ های ولگرد.»

اهم این  رویداد را می‌توان به حضور قابل توجه سگ های ولگرد در جای جای کشور نسبت داد چرا که مسولیت از دست دادن جان کودک را چه کسی یا چه کسانی بر عهده میگیرند؟

بیش از این ها خبرگزاری مهر اینگونه نوشته بود که مدیر شبکه بهداشت جاسک گفت: «حمله سگ های ولگرد به دختر بچه ۶ ساله جاسکی وی را راهی بیمارستان کرد.»

در تکمیل این خبر آمده است که عبدالعظیم احمد پور کریانی بیان داشت: «این دختر به همراه خانواده برای تفریح به ساحل محله یکبنی می‌رود و بچه با کمی فاصله از پدر و مادرش مشغول بازی بود که سگ‌ها به آن حمله می‌کنند.»

وی با بیان اینکه این کودک خردسال از ناحیه ران پا زخمی شده و حال عمومی وی خوب است، خاطرنشان کرد: «از ابتدای سال تاکنون ۱۲ مورد حمله سگ‌ های ولگرد به مردم در شهرستان جاسک ثبت شده است.»

حال به جهت این مهم که رویدادهای تلخ این چنینی جان آدمی را در خطر نیندازد چه باید کرد؟ جای سوال اینجاست که نهادهای متولی از جمله محیط زیست و شهرداری‌ها چه نقشی را ایفا خواهند کرد و شرایط در آینده به چه سمت سوی خواهد رفت؟

قلب انسان به درد می‌آید وقتی می‌شنود که کودک بی گناه چهار ساله به دلیل حمله سگ های ولگرد از پای درآمده و دیگر نفس نمی‌کشد. چه بر سر مادرش آمد وقتی جگر گوشه‌اش را تکه تکه یافت؟ حتی تصورش غیرممکن است که پوست و گوشت لطیف کودکی زیر دندان‌های حیوانی درنده، تکه تکه شود.

از این دست موارد بسیار و بسیار اتفاق افتاده و سوژه رسانه‌ها شده است اما تا کی باید دندان‌های تیز و خشم و حمله سگ های ولگرد دامن انسان را بگیرد. سگ های ولگرد و افزایش روزافزون آن علاوه بر تهدیدات زیست محیطی، تهدیدی جدی برای جان انسان‌ها است، بویژه کودکانی که قدرت دفاع از خود را ندارند.

تاریخچه‌ای از مقابله با حمله سگ های ولگرد

اگر در گذشته حاشیه نشینی و شهرک‌های اقماری منجر به افزایش شمار این سگ‌ها شده بود، حال دامنه تجمع آن‌ها به کلان شهرها نیز رسیده و این خطری جدی است که باید برای آن فکری اندیشیده شود.

همان طور که گفته شد سگ‌های ولگرد این روزها نه فقط در روستاها که در حاشیه شهرهای کوچک و بزرگ و درون کلانشهرها هم دیده می‌شوند و تعدادشان رو به افزایش است.

آن‌ها هم چهره شهرها را تغییر می‌دهند و هم ایجاد ترس می‌کنند. مسئولان می‌گویند کشتن سگ‌های «بی‌پناه» با گلوله و سم منسوخ شده و با عقیم‌سازی و جمع‌آوری در پی کنترل هستند.

در گذشته تیمی با مشارکت نماینده وزارت بهداشت راه افتاد که طعمه گذاری‌های سمی انجام می‌دادند و در واقع سگ‌ها را امحا می‌کردند. بعد از مدتی مشخص شد وجود این سم آلاینده خاک است و حتی بعد از دفن سگ هم آلودگی ایجاد می‌کند.

بعد از آن روش تغییر کرد و از تیراندازی مستقیم به سگ برای امحای این حیوانات استفاده شد. یک تیرانداز استخدام می‌شد، تیم بهداشت محیط و با همکاران سایر دستگاه‌ها می‌رفتند و به سمت سگ تیراندازی می‌کردند که البته این روش هم تبعاتی داشت.

ممکن بود تیر به سگ بخورد و نمیرد. سگ زخمی در شهر یا روستا رها می‌شد و مشکلاتی ایجاد می‌کرد. ضمن اینکه بعد از مدتی تیراندازی در شهرها مقدور نبود و تبعات خاصی داشت با مطالعاتی که در کشورهای دیگر انجام شد، دو روش عمده برای مقابله با این سگ ها شناسایی شد که ملاحظات محیط زیست، بهداشت روان و آزار نرساندن به حیوانات که در تعالیم دینی هم هست، مورد نظر بود.

یک روش عقیم سازی است که به تدریج جمعیت سگ‌ها را کاهش می‌دهد و دوم روش جمع آوری و زنده گیری است. روش دوم این است که در جاهایی که سگ‌ها زیاد می‌شوند، سگ‌ها گرفته و به کمپ‌هایی برده می‌شوند که دامپزشک و متولی دارد.

سگ ها را غربال می‌کنند و آن‌هایی که نژاد مرغوب‌تری دارند را به عنوان سگ نگهبان یا چوبان به فروش می‌رسانند و این سگ‌ها را از شکل ولگردی و بی‌پناهی خارج می‌کنند و از حمله سگ های ولگرد نیز جلوگیری می‌شود.

این دو روش همکاری‌های بین بخشی زیادی می‌خواهد و به مدیریت و اعتبار ویژه نیاز دارد. ضمن اینکه برای اینکه یک سگ بدون صاحب آزاد باشد باید زیرساخت هایی هم آماده باشد. معمولا این سگ‌ها در جاهایی پرسه می زنند که زباله دپو می‌شود و غذا در اختیار آنها قرار داده می شود و چون این سگ ها عقیم نیستند، مدام توله تولید می کنند و جمعیت آنها زیاد می شود.

جایگاه بیزنس و نقش اقتصاد در بودن یا نبودن سگ ها

برای این میان تیتر بهتر است اینگونه بنویسم که اقتصاد در صادرات سگ های متعدد نقش پر رنگی را دارد از نگه داری خانگی تا پرورش به جهت پاسداری و حتی آماده سازی برای جنگ های وحشیانه حیوانی که همه این موارد به ترتیب با نقش اقتصاد در آمیخته شده است که هر کدام به نحوه‌ای در شیار خود قرار میگیرد اما چگونگی و چرای این مهم را میتوان از بازار داغ سگ های نژاد دار با شناسنامه جویا شد که گاهاً تا مرز 100 میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود.

جالب است بدانید نرخ سگ‌های موجود در ایران که دارای نژاد هستند به این گونه است

حمله سگ های ولگرد

در پایان نتیجه و جمع بندی این مهم  اینگونه باید گفت که آیا حضور این چنین سگ‌ها و نژادهای موجود وارداتی چه حجم از بیزنس قابل توجه ریالی را در جریان نبض بازار به دست گرفته است و ذی‌نفسان این مهم چه کسانی هستند که هنوز جای سوال با چند علامت سوال و تعجب جورچین محتوای ما را در این مطلب آذین بندی کرده است؟

فلش بکی به حمله سگ های ولگرد

سالانه هفت هزار گاز گرفتگی سگ در خوزستان صورت می‌گیرد.

دکتر سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان اینگونه گفته است که سالانه هفت هزار گاز گرفتگی سگ در استان گزارش می‌شود و این مرکز برای هر گاز گرفتگی سگ حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون ریال هزینه می‌کند که در مجموع رقم بالایی است.

وی با بیان اینکه مسئله حمله سگ های ولگرد یکی از مشکلات عمده شهر اهواز است، افزود: «طبق دستورالعمل، سگ‌های بی‌صاحب ابتدا باید زنده گیری شده و در یک سایتی نگهداری شوند و سپس سازمان دامپزشکی سگ‌های بیمار را از سالم جدا کرده و سگ‌های بیمار تحت مرگ‌ با ترحم از بین برده شوند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: «تعدادی از سگ‌های سالم را می‌توان پس از عقیم شدن به عنوان سگ چوپان و نگهبان واگذار کرد و بقیه توسط شهرداری نگهداری شوند.

وی با بیان اینکه جمع آوری سگ‌های بی صاحب بر عهده بهداشت نیست، افزود: تا الان بیماری هاری در استان نداشتیم ولی به این معنا نیست که بی تفاوت باشیم؛ بیماری هاری در سگ‌ها وجود دارد ولی ما بلافاصله محل زخم و گزیدگی را شستشو می دهیم و به افراد واکسن می زنیم و از ابتلا به هاری جلوگیری می شود.

علوی گفت: کار بهداشت در خصوص حیوان گزیدگی، مراقبت از مجروحین است و مسئولیت جلوگیری از وجود سگ های ولگرد و بی صاحب برعهده شهرداری است.

در ۱۰ ماهه سال جاری، بیش از یک هزار و ۸۶۷ حیوان گزیدگی در اهواز به وقوع پیوست.

 

به چند تیتر خبری دیگر در تکمیل این گزارش از سال 1400 تا به حال اشاره میکنیم

 

حمله سگ‌های ولگرد به ۷۳ مازندرانی در ۹ ماه گذشته

 

زخمی شدن شدید پسربچه نیشابوری با حمله سگ های ولگرد

 

۱۹ مصدوم حادثه حیوان گزیدگی در بیمارستان‌های زاهدان پذیرش شدند

 

حمله سگ‌های ولگرد، دختر بچه ای را در رفسنجان راهی بیمارستان کرد

 

حمله سگ ولگرد به کودک خردسال ایلامی

 

 

صفحات حوادث روزنامه ها و خبرگزارها حاکی از افزایش سگ های ولگرد و تبعات آن است به همین دلیل برخی از استان ها اقدام به عقیم سازی و جمع آوری سگ های ولگرد کرده اند البته این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان محیط زیست، جمع آوری این سگ ها به عهده شهرداری ها است که به دلیل هجمه هایی از سوی رسانه های بیگانه مبنی بر اعمال خشونت علیه حیوانات از جمله سگ های ولگرد، مسئولیت خود را به نحو احسن انجام نمی دهد.

سگ‌کشی در ایران توسط شهرداریها نام اقداماتی است که از سوی شهرداری‌های ایران با توجه به بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که کنترل حیوانات ولگرد و بیماری‌زا را بر این نهاد محول می‌کند، در جهت کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد صورت می‌گیرد. مطابق اساس‌نامه‌ای که در سال ۱۳۸۷ تهیه و تنظیم شد، این حیوانات پس از زنده‌گیری بایستی در محل‌هایی بدور از محیط شهری گردآوردی شده و پس از بررسی دامپزشک بابت تأیید سلامت حیوان، پس از عقیم سازی، برای اهدای حیوان به متقاضیان و معدوم‌سازی آن دسته از حیوانات که بیمارند، تصمیم‌گیری صورت گیرد. اما علی‌رغم پرداخت بودجه برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به شهرداری‌ها، گزارش‌های بسیاری از نقص این اساسنامه و اقدام به کشتار سگ‌ها با شلیک مستقیم گلوله، تزریق اسید، دفن سگ‌ها در آهک و روش‌های دیگر معدوم‌سازی از سوی مأمورین شهرداری طی بازه‌های زمانی مختلف، در عموم شهرها و کلان‌شهرهای ایران منتشر شد که واکنش و اعتراضات افکار عمومی و سازمان‌های حمایت از حقوق حیوانات را دربرداشت

در مشهد با درخواست دهیاری‌ها و شوراهای بخش و روستاهای اطراف شهرستان بابت معدوم کردن سگ‌های ولگرد به بیان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، با دریافت هزینه سگ‌های ولگرد معدوم و دفن می‌گردد. مبلغ دریافتی به ازای هرسگ در سال ۱۳۹۴ حدوداً ۳۵ هزار تومان اعلام شد. همچنین به مردم بابت دادن هر سگ به شهرداری مبلغی به عنوان پاداش داده می‌شد.

چرا به سگ های ولگرد غذا می‌دهید؟

پدیده غذا دادن به سگ های ولگرد را میتوان نوعی کنش عاطفی و رفتاری تلقی کرد چرا که این مهم در اکثر استان های کشور باب شده است و به کرارت دیده شده که سگ های ولگرد را مردم غذا میدهند.

سگ حیوان طبیعت نیست، ‌حیوانی است که به دست انسان اهلی شده بنابراین نباید وارد طبیعت به ویژه محیط های شهری شود، سگ ها حیوان خانگی هستند،  یعنی یا باید تحت مدیریت انسان زندگی کنند و یا اینکه اصلا وجود نداشته باشند، الان تنها راهی که می شود این موضوع را مدیریت کرد ایجاد پناهگاه یا همان مکان های نگهداری است که باید با همکاری دولت و بخش خصوصی ایجاد شوند،  این حیوانات را جمع آوری و عقیم کنند.

آموزش مقابله در برابر حمله سگ

اتفاق و حوادث در کمین انسان‌ها است و آن انسانی هوشمند است که راهکار مقابله با پدیده‌های مختلف اعم از طوفان، سیل، سرقت و حتی در برابر حمله حیوانات وحشی را بداند. براین اساس به نکاتی در این زمینه اشاره می‌شود:

در اولین اقدام و قبل از انجام هر حرکتی هنگام مواجه با یک سگ باید بر ترس خود غلبه و آرامش خود را مجدد به کار بگیرید. حتما از دیگران یا دوستان شنیده‌اید که نه تنها سگ‌ها بلکه تمامی حیوانات می‌توانند به راحتی ترس شما را تشخیص دهند و متوجه آن شوند.

اگر شما از دیدن یک سگ هیجان زده شوید و بترسید این مورد به راحتی سگ را به سبب اعتماد به نفس کسب کرده، برای حمله به شما بیشتر تحریک می‌کند. حتی حرکت های ناگهانی یا جیغ و فریاد می تواند برای سگ جنبه تهدید داشته باشد و ناگهان حمله کند. پس اولین و شاید مهم ترین مورد حفظ آرامش شما است.

وقتی با این سگ‌های مهاجم برخورد کردید، سعی کنید ایستاده باشید و ارتفاع بیشتری نسبت به سگ داشته باشید، دست‌های خود را کنار بدن نگه دارید و به پهلو نسبت به سگ بایستید و تا جایی که می‌توانید ضمن اینکه تمام شرایط را زیر نظر دارید سعی کنید خودتان را بی‌توجه نشان دهید. در بسیاری از شرایط سگ با بی توجهی شما انگیزه خود را برای حمله از دست می‌دهند.

در پایان این گزارش باید اشاره کنیم که حمایت از حقوق حیوانات متولی دارد که  وظایف خاص خود را به خوبی انجام نمیدهد سعی کردیم این  چند سطر تحریر به زوایایی متفاوتی اهم از بیزینس حضور سگ های ولگرد تا خرید و فروش و آسیب های جانی سخن بگوییم چرایی و چگونه مدیریت این مهم به دستان دولت باز میشود که امید است در آینده نه چندان دور این رویداد مدیریت شود.

سید وحید موسوی
13/4/1401

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×