» ارز دیجیتال » اندیکاتور ضریب پوئل سیگنال صعود بیت‌ کوین را صادر کرد
اندیکاتور دقیق ضریب پوئل سیگنال صعود بیت‌کوین را صادر کرد

اندیکاتور ضریب پوئل سیگنال صعود بیت‌ کوین را صادر کرد

8 مرداد 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت‌کوین در گذشته از افزایش ضریب پوئل (Puell Multiple) همیشه سود برده بود، اما شرایط کلان اقتصادی فعلی باعث شده این بار شرایط کمی غیرقابل پیش‌بینی باشد.

 

بیت‌ کوین (BTC) در حال طی کردن روندی صعودی است که برخی آن را «رالی بازار خرسی» می‌نامند. قیمت این ارز دیجیتال در ماه جولای 20 درصد افزایش یافت، اما عملکرد فعلی قیمت تحلیلگران را سردرگم کرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

با نزدیک شدن به پایان ماه جولای، ضریب پوئل از کف قیمت خود خارج شده و این امید را ایجاد کرده که شاید روند ضررهای سنگین بیت‌ کوین دیگر تمام شده است.

 

ضریب پوئل در تلاش برای صعود

ضریب پوئل یکی از معروف‌ترین معیارهای آن‌چین (On-chain) بیت‌کوین است که ارزش بیت‌ کوین‌های استخراج شده در یک روز معین را نسبت به ارزش بیت‌ کوین‌های استخراج شده در 365 روز گذشته محاسبه می‌کند.

ضریب پوئل برای تعیین اینکه ارزش BTCهای استخراج شده در یک روز خاص نسبت به میانگین سالیانه آن بیشتر است یا کمتر بکار می‌رود. از این شاخص، می‌توان سودآوری ماینرها را ارزیابی کرد و همچنین پی برد که این بازار به اشباع خرید یا اشباع فروش رسیده است یا خیر.

ضریب پوئل پس از رسیدن به سطوحی که در گذشته کف قیمت کلان بیت‌کوین را سیگنال کرده بود، اکنون سطوح بالاتر را هدف قرار داده است. چنین حرکتی در سال‌های قبل با روند صعودی بلندمدت بیت‌کوین دنبال شده بود.

گریزلی (Grizzly)، یکی از تحلیلگران پلتفرم تحلیل آن‌چین کریپتو کوانت (CryptoQuant)، در یکی از تحلیل‌های بازار این وب‌سایت در تاریخ 3 مرداد نوشت: «بر اساس داده‌های تاریخی، افزایش ضریب پوئل از این ناحیه همیشه با افزایش شتاب صعودی قیمت بیت‌کوین همراه بوده.»

 

اندیکاتور دقیق ضریب پوئل سیگنال صعود بیت‌کوین را صادر کرد

نمودار ضریب پوئل منبع: LookIntoBitcoin

 

اما باید گفت ضریب پوئل تنها شاخصی نیست که سیگنال خرید صادر کرده است. همان‌طور که کوین تلگراف گزارش داد، روند انباشت هولدرها نیز نشان می‌دهد که کف قیمت کلان بیت‌ کوین هم اکنون در حال شکل‌گیری است.

 

شرایط بی سابقه اقتصاد جهانی

بیت‌کوین پس از صعود غیرمنتظره خود در نیمه دوم این ماه، اکنون به بالاترین سطح خود در شش هفته اخیر نزدیک شده و از یک کف قیمت جدید فاصله دارد.

با خروج احساسات بازار از فاز «ترس»، ناظران بازار به پدیده‌های منحصربه‌فردی اشاره می‌کنند که همچنان پیش‌بینی قطعی بازار نزولی ۲۰۲۲ را بسیار دشوار می‌سازند.

کریپتو کوانت در یکی دیگر از گزارش‌های اخیر خود خاطرنشان کرد که این بار حتی خط روندهای قیمت هم عادی عمل نمی‌کنند.

BTC/USD در هفته‌های اخیر چندین بار از «قیمت واقعی» یا قیمت محقق شده خود عبور کرده است، چیزی که در بازارهای نزولی قبلی رخ نداده بود.

قیمت واقعی میانگین قیمتی است که آخرین بار BTC های بازار در آن دست به دست شدند و در حال حاضر درست زیر 22000 دلار است.

کریپتو کوانت توضیح داد: «قیمت واقعی در سیکل‌های قبلی، کف قیمت بیت‌کوین را سیگنال کرده بود.»

«مهم‌تر از آن، قیمت بیت‌کوین در دو دوره گذشته (134 روز در سال 2018 و 7 روز در سال 2020) از آستانه قیمت واقعی عبور نکرده بود. منحصر به فرد بودن این چرخه به دلیل شرایط بی سابقه اقتصاد جهانی.»

اندیکاتور دقیق ضریب پوئل سیگنال صعود بیت‌کوین را صادر کرد

نمودار قیمت واقعی بیت‌کوین. منبع: Glassnode

 

همان‌طور که کوین تلگراف گزارش داد، این شرایط کلان به افزایش تورم امریکا به اوج چهل سال گذشته، افزایش بی‌رویه نرخ بهره توسط فدرال رزرو و ورود اقتصاد امریکا به رکود منجر شده است.

در همین حال، علاوه بر قیمت واقعی، یک اتفاق غیرمعمول در میانگین متحرک 200 هفته‌ای (MA200) بیت‌ کوین در این بازار نزولی رخ داده است.

جفت ارز BTC/USD موفق شد برای اولین بار در سال 2022، میانگین متحرک 200 هفته‌ای خود را به مقاومت خود تبدیل کند. داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView نشان می‌دهد که در حال حاضر MA200 در نمودار هفتگی در حوالی 22800 دلار قرار دارد.

 

اندیکاتور دقیق ضریب پوئل سیگنال صعود بیت‌کوین را صادر کرد

نمودار هفتگی بیت‌کوین به همراه MA 200. منبع: TradingView

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×