» آرشیو اخبار » شاخص قیمت تحقق یافته از افت نهایی بیت کوین به 14 هزار دلار حکایت دارد
شاخص قیمت تحقق یافته از افت نهایی بیت کوین به 14 هزار دلار حکایت دارد

شاخص قیمت تحقق یافته از افت نهایی بیت کوین به 14 هزار دلار حکایت دارد

28 تیر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز،بازار نزولی راه زیادی دارد تا به انتهای خود برسد، اما طبق گفته پلتفرم گلسنود (Glassnode)، چندین شاخص از جمله قیمت تحقق یافته نشان می‌دهد که کاپیتولاسیون (تسلیم بازار و فروش عمده) بیت کوین قبلا اتفاق افتاده است.

 

«بازار نزولی کی به پایان می‌رسد؟» سؤالی که سرمایه‌گذاران که زمستان بازار را تحمل کرده‌اند و شاهد نابودی پروژه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعدد طی چند ماه گذشته بوده‌اند، می‌پرسند.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

بیت کوین (BTC) این هفته بار دیگر در حال آزمایش میانگین متحرک 200 هفته‌ای خود است و چالش واقعی این است که آیا می‌تواند با وجود شرایط فاندامنتال منفی از این مقاومت سنگین عبور کند یا اینکه قیمت مجدداً به محدوده معاملاتی رنج خود از اوایل ماه ژوئن بازخواهد گشت.

 

طبق جدیدترین گزارش تحلیلی وب‌سایت گلسنود، «طول بازار» یا همان «مدت زمان» تنها تفاوت بین بازار نزولی فعلی و بازارهای نزولی قبلی است و بسیاری از شاخص‌های روی بلاکچین (آن‌چین) اکنون با این ریزش تاریخی قابل قیاس هستند.

بیت کوین زیر قیمت تحقق یافته خود

یکی از معیارهایی که ثابت شده یک شاخص قابل اطمینان از کف قیمت بازار است، قیمت تحقق یافته یا قیمت واقعی بیت کوین است که با تقسیم قیمت خرید تمام بیت کوین‌های بازار بر تعداد BTC های در گردش به دست می‌آید.

شاخص قیمت تحقق یافته از افت نهایی بیت کوین به 14 هزار دلار حکایت دارد

تعداد روزهایی که بیت کوین زیر قیمت واقعی خود معامله شد. منبع: Glassnode

 

همان‌طور که در نمودار بالا نشان داده شده است، به استثنای مارس 2020، بیت کوین در بازارهای نزولی قبلی مدت زیادی زیر قیمت واقعی خود معامله شده است.

 

گلسنود گفت:

«میانگین زمان صرف شده بیت کوین زیر قیمت واقعی 197 روز است، در مقابل، در بازار فعلی فقط 35 روز است که بیت کوین زیر قیمت واقعی خود در حال نوسان است.»

این نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها از پایان روند نزولی بازار درست نیست، زیرا داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که بازار هنوز چندین ماه زمان لازم دارد تا تثبیت شود و روند صعودی خود را آغاز کند.

 

آیا کف قیمت بیت کوین حوالی 14000 دلار خواهد بود؟

گلسنود در آخرین گزارش خود، به قیمت دلتا (Delta price) و قیمت متوازن (Balance price) به عنوان مدل‌های قیمتی آن‌چین که قیمت بیت کوین معمولاً به آن‌ها نزدیک می‌شود، اشاره کرد.

 

شاخص قیمت تحقق یافته از افت نهایی بیت کوین به 14 هزار دلار حکایت دارد

قیمت تحقق یافته، قیمت متوازن و قیمت دلتای بیت کوین. منبع: Glassnode

 

همان‌طور که در نمودار بالا قابل مشاهده است، کف‌ قیمت بازارهای نزولی پس از «افت کوتاه مدت قیمت دلتا» شکل گرفته که در دایره‌های سبز رنگ نشان داده شده است. اگر این حرکت در بازار فعلی نیز اتفاق بیفتد، BTC در 14،215 دلار به کف خود می‌رسد.

 

این دوره‌های نزولی همچنین با نوسان بیت کوین در یک محدوده انباشت (Accumulation Zone) «بین قیمت متوازن (کف دامنه) و قیمت تحقق یافته (سقف دامنه)» نیز همراه بوده است، همان محدوده‌ای که قیمت در حال حاضر در آن در حال نوسان است.

 

یکی از نشانه‌های کلاسیک به پایان رسیدن روند نزولی، یک کاپیتولاسیون بزرگ است که آخرین فروشندگان بازار را به اصطلاح خسته و بی رمق می‌کند.

 

در حالی که برخی در خصوص اینکه این اتفاق افتاده یا خیر هنوز در حال بحث هستند، گلسنود به فعالیت آن‌چین شبکه هنگام افت قیمت به 17،600 دلار در ماه ژوئن به عنوان نشانه احتمالی از کاپیتولاسیون اشاره کرد.

 

شاخص قیمت تحقق یافته از افت نهایی بیت کوین به 14 هزار دلار حکایت دارد

عرضه کل بیت کوین‌های در ضرر. منبع: Glassnodeگ

در آن مقطع که بیت کوین به 17 هزار و 600 دلار سقوط کرد، در مجموع 9.216 میلیون BTC روی ضرر محقق نشده قرار داشتند. پس از کاپیتولاسیون در 18 ژوئن، یک ماه تثبیت قیمت و صعود قیمت به 21 هزار و 200 دلار، این حجم اکنون به 7.68 میلیون BTC کاهش یافته است.

 

گلسنود گفت:

«این نشان می‌دهد که آن 1.539 میلیون BTC آخرین بار بین 17600 دلار و 21200 دلار معامله شدند. این یعنی حدود 8 درصد از BTC های در گردش در این محدوده قیمت دست به دست شده‌اند.»

 

یک گواه دیگر از وقوع کاپیتولاسیون در بازار، حجم عظیم BTC هایی است که بین ماه مه و ژوئیه با ضرر فروخته شدند.

 

شاخص قیمت تحقق یافته از افت نهایی بیت کوین به 14 هزار دلار حکایت دارد

حجم 30 روزه ضرر محقق شده بیت کوین. منبع: Glassnode

ورشکستگی پلتفرم ترا (Terra) در ماه مه باعث از بین رفتن 27.77 میلیارد دلار سرمایه شد؛ و سقوط 18 ژوئن بیت کوین به زیر قیمت 20 هزار دلاری باعث از بین رفتن 35.5 میلیارد دلار سرمایه دیگر شد.

 

 

آیا این پایان بازار نزولی است؟

آخرین معیاری که نشان می‌دهد کاپیتولاسیون قبلاً اتفاق افتاده، نسبت ASPOR است که ارزش بیت کوین‌ها هنگام فروش آنها را به نسبت به ارزش آن‌ها هنگام خرید را نشان می‌دهد. این شاخص به ما نشان می‌دهد که در یک قیمت مشخص، سرمایه‌گذارانی که اقدام به فروش BTCهای خود کرده‌اند، آیا سود به‌دست آورده‌اند یا با ضرر از بازار خارج شده‌اند. این شاخص را اغلب می‌توان بازتابی از احساسات بازار دانست.

 

شاخص قیمت تحقق یافته از افت نهایی بیت کوین به 14 هزار دلار حکایت دارد

شاخص ASPOR بیت کوین. منبع: Glassnode

به گفته گلسنود، هنگامی که سودآوری بازار در حال کاهش است (نقاطی که با فلش‌های آبی نشان داده شده است)، سرمایه‌گذاران آن‌قدر با ضرر بیت کوین می‌فروشند که در نهایت این به یک «کاپیتولاسیون نهایی» ختم می‌شود (که با دایره قرمز نشان داده شده است).

 

گلسنود اظهار داشت:

«سرانجام بازار به فاز فرسودگی فروش می‌رسد، قیمت شروع به بهبود می‌کند و ضرر سرمایه‌گذاران شروع به کاهش می‌کند.»

طبق گفته گلسنود، به منظور تأیید اینکه کاپیتولاسیون واقعاً اتفاق افتاده و روند خرید در حال شروع است، شاخص ASOPOR در حالت ایدئال باید به بالای عدد 1.0 برگردد.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×