» آرشیو اخبار » آیا ریزش بیشتری برای بیت کوین در راه است؟
افت بیت کوین به زیر 21 هزار دلار؛ آیا ریزش بیشتری در راه است؟

آیا ریزش بیشتری برای بیت کوین در راه است؟

5 مرداد 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اندیکاتورها و شاخص‌های آن‌چین بر بهبود بازار ارز دیجیتال حکایت دارند، اما تحلیل تکنیکال حاکی از احتمال افت بیت کوین به پایین‌ترین سطوح یک سال اخیر آن است.

 

قیمت بیت کوین (BTC) در تاریخ 26 ژوئیه (4 مرداد)، به زیر 21،000 دلار کاهش یافت و اکثر دستاوردهای خود طی هفته گذشته را مجدداً از دست داد و به محدوده نوسانی 23 هزار و 300 دلار الی 18 هزار و 500 دلاری خود بازگشت، محدوده‌ای که تحلیلگران گلسنود آن را کف و سقف 30 هفته‌ای بیت کوین قلمداد می‌کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

برخی از تحلیلگران و تریدرها نشست 26 ژوئیه تا 27 ژوئیه (4 و 5 مرداد) کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا را دلایل اصلی فروش فعلی می‌دانند.

معامله‌گران معتقدند که افزایش مورد انتظار 75 تا 100 واحدی نرخ بهره در امریکا (البته اگر اعلام نشود اقتصاد آمریکا وارد رکود اقتصادی شده) با یک صعود موقتی در بازار دنبال خواهد شد که می‌تواند بیت کوین (BTC)، اتر (ETH) و سایر آلت کوین‌های بزرگ بازار را به سقف محدوده‌های معاملاتی آن‌ها بازگرداند. البته این پیشبینی‌ها بیشتر نمایانگر سوداگری است تا یک تحلیل منطقی، بنابراین نباید آن را وحی منزل دانست.

 

افت بیت کوین به زیر 21 هزار دلار، آیا ریزش بیشتری در راه است؟

محدوده قیمت 30 هفته‌ای بیت کوین. منبع: Glassnode

با توجه به اینکه قیمت BTC به سادگی در حال نوسان در همان محدوده 42 روز گذشته خود است، سؤال اصلی اکنون این است که آیا قیمت به تثبیت خود ادامه خواهد داد یا یک فروش سنگین (کاپیتولاسیون) دیگر در پیش است؟

تحلیلگران گلسنود (Glassnode) در خبرنامه خود در 26 ژوئیه اظهار داشتند که سرمایه‌گذاران می‌توانند روند آتی بازار را با مشاهده تلاقی شاخص‌های تکنیکال و آن‌چین (On-chain) که نشان می‌دهند فاز تسلیم بازار (کاپیتولاسیون یا فروش سنگین) قبلا اتفاق افتاده، پیش‌بینی کنند.

به گفته تحلیلگران، پاک‌سازی بازار از اهرم‌ها (Leverage) باعث انحراف شدید آماری اندیکاتورها شد و با توجه به این که سنگین‌ترین فروش بازار را پشت سر گذاشتیم، برگشت قیمت بیت کوین به ناحیه 20،000 دلاری انتظار می‌رفت.

 

گلسنود خاطرنشان می‌کند:

«ریزش بازار در ماه ژوئن، باعث افت شاخص MVRV Z به پایین‌ترین سطح 4 سال اخیر آن شد.»

تحلیلگران میگویند كه افت شاخص MVRV Z به کف خود سیگنالی از رسیدن بیت کوین به کف قیمت خود در بازارهای نزولی است، همان‌طور که در بازارهای نزولی سال 2015، 2018 و سقوط ​​مارس 2020 اتفاق افتاد.

 

افت بیت کوین به زیر 21 هزار دلار، آیا ریزش بیشتری در راه است؟

نمودار 4 ساله شاخص MVRV Z بیت کوین. منبع: Glassnode

طبق گفته گلسنود، وقتی وضعیت فروشندگان کوتاه‌مدت و بلندمدت و معیارهایی مانند قیمت تحقق یافته (قیمت واقعی)، ضریب مایر (Mayer Multiple) و میانگین‌های متحرک روزانه و هفتگی را مقایسه می‌کنیم، تلاقی این شاخص‌ها و داده‌های تاریخی به افزایش شتاب صعودی قیمت اشاره دارد.

 

داده‌های آن‌چین کف قیمت بیت کوین را سیگنال می‌کنند، اما تحلیل تکنیکال به ما چه می‌گوید؟

از منظر تحلیل تکنیکال، افزایش بیت کوین به 24 هزار و 200 دلار باعث شکسته شدن سقف دامنه نوسانی آن شد، اما ناموفق بودن بیت کوین در حفظ این سطح، نشان داد که سطح حمایت پایینی یعنی میانگین متحرک 20 روزه (21،500 دلار) احتمالاً دوباره لمس خواهد شد.

به گفته تحلیلگر بازار، مایکل ون دپاپه Michaël van de Poppe))، بیت کوین باید سطح حمایت 21 هزار و 600 دلاری خود را حفظ می‌کرد که این‌طور نشد. به گفته او، حرکت بازار به تصمیم کمیته FOMC در این هفته بستگی دارد.

تریدر بازار Cryptoiso نیز چنین نظری داشت و به همبستگی بیت کوین با بازار بورس و اهمیت سطح 21 هزار و 500 دلار اشاره کرد.

تحلیلگران معتقدند که روند فعلی قیمت کاملاً شبیه به روند رنج بیت کوین در 8 مه تا 12 ژوئیه است که با شکسته شدن سقف دامنه نوسانی آن در 12 ژوئیه دنبال شد، اما آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که ورشکستگی شرکت‌های Voyager، Celsius و Three Arows Capital نقش مهمی در فشار فروش اخیر داشت، در حالی که اکنون ظاهرا هیچ حادثه غیر منتظره‌ای (قوی سیاه) پیش روی بازار وجود ندارد.

 

افت بیت کوین به زیر 21 هزار دلار، آیا ریزش بیشتری در راه است؟

نمودار روزانه BTC/USDT. منبع: TradingView

هر دو مورد یک دوره 34 تا 42 روزه از نوسانات محدود قیمت (رنج) را منعکس می‌کنند. گفتنی است، معامله‌گر کارکشته بازارهای مالی پیتر برنت (Peter Brandt)، بارها ساختار فعلی بازار را یک الگوی «مستطیل نزولی» توصیف کرده است.

افت بیت کوین به زیر 21 هزار دلار، آیا ریزش بیشتری در راه است؟

شکسته شدن مستطیل نزولی. منبع: MoneyControl.com

در صورتی که این الگو از کف خود شکسته شود، قیمت بیت کوین تا محدوده 14 هزار و 500 دلار الی 13 هزار دلار سقوط خواهد کرد که برخی از معامله‌گران بی‌صبرانه منتظر آن هستند.

افت بیت کوین به زیر 21 هزار دلار، آیا ریزش بیشتری در راه است؟

نمودار روزانه BTC/USDT. منبع: TradingView

صعود هفته گذشته بیت کوین تا قیمت 24 هزار و 200 دلار در تاریخ 20 ژوئیه، قیمت را از باند فوقانی اندیکاتور باند بولینگر عبور داد و اکنون که قیمت زیر خط میانی آن است، احتمال زیادی وجود دارد که BTC تا باند پایینی آن هم ریزش کند، سطحی که با کف محدوده 24،200 دلار تا 18،600 دلار مطابقت دارد.

تا زمانی که یک کاتالیزور صعودی یا نزولی پدیدار نشود، نباید خیلی نگران نوسانات رنج بیت کوین باشیم. شاید گزارش درآمد 27 ژوئیهِ (5 مرداد) شرکت‌های بزرگ فناوری، وضعیت بورس در روز گشایش بازار و تصمیم کمیته FOMC مسیر قیمت بیت کوین را تعیین کند.

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×