» اقتصاد » جهش گربه‌ی مرده

جهش گربه‌ی مرده

21 تیر 1401 7

به گزارش گذارنیوز، حتی اگه یه «گربه‌ی مرده» رو از ارتفاع مناسبی به پایین پرت کنین؛ بعد از برخورد به زمین، یه جهش مختصرِ چند سانتی‌متری داره تا دوباره برگرده و روی سطح زمین ولو شه!

در بازارهای متنوع مالی هم، بسیار پیش اومده و می‌یاد که قیمت یه رمزارز، یا سهامِ یه کمپانی، یا یه بورس ملی در کلیتِ خودش به‌شدت سقوط می‌کنه. اما قبل از این‌که به‌کلی به سمت صفر میل کنه و با هیچ برابر بشه؛ یه جهش مختصر داره که خیلی‌ها رو امیدوار می‌کنه که نکنه قراره برگرده به روزهای اوج؟.

و همین باعث می‌شه که یا سرمایه‌شون رو روی اون رمزارز یا سهام حفظ کنن، یا حتا ترغیب شن که میزان بیشتری از سرمایه‌شون رو برای خریدش اختصاص بدن. و به این ترتیب؛ حتا بیشتر از قبل ضرر کنن.

تبلیغات جام جهانی قطر

به چنین رویدادی در بازارهای مالی «جهش گربه» (Dead Cat Bounce) می‌گن. و منظور ازش اینه: بالارفتن کوتاه‌مدتِ قیمت سهام یا اوراق بهادار یا رمزارزی که تا همین چندلحظه قبل به‌سرعت درحال سقوط بود اما حالا داره بالا می‌ره و به‌نظر می‌رسه که درحال احیای خودشه. درحالی‌که هیچ احیای مجددی در کار نیست و نباید فریبش رو خورد. این فقط یه «جهش گربه»س نه هیچ چیز دیگه!… ممکنه یه کم بالا بره؛ اما با شدت بیشتری سقوط می‌کنه!

این اصطلاح رو؛ اولین بار یه نویسنده‌ی فایننشال تایمز به اسم هوریس براگ به کار برد. در اشاره به سقوط فاحشِ بورس‌های سنگاپور و مالزی در سال ۱۹۸۵ که بعدش یه بهبود مختصر از خودشون نشون دادن. ولی دوباره سقوط کردن.

یه نمونه‌ی اخیر از جهش گربه‌ی مرده که می‌شه بهش اشاره کرد سقوط فاحش رمزارز «لونا» بود. که مثِ یه گربه‌ی مرده از ارتفاع سقوط کرد، به زمین خورد، یه جهش مختصر کرد اما بعدش پخش زمین شد!

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×