» آرشیو اخبار » کسب ۴۵ میلیارد تومان سود در بورس با سوء استفاده از رابطه خانوادگی
کسب ۴۵ میلیارد تومان سود در بورس با سوء استفاده از رابطه خانوادگی

کسب ۴۵ میلیارد تومان سود در بورس با سوء استفاده از رابطه خانوادگی

18 تیر 1401 4

به گزارش گذارنیوز، «محمد علی شیری زاده» گفت: سه شخص حقیقی فعال در یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، طی سه ماه در سال ۹۵، حدود پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سود به دست آوردند؛ در حالی که سابقه معاملاتی در بورس نداشتند که نشان می‌دهد، در تجربیات اولیه، چنین سودی کسب کرده‌اند. سود کسب شده از سوی این سه شخص در سال ۹۵، معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود که به نرخ امروز، معادل ۴۵ میلیارد تومان می‌شود.

به گفته مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس، کسب چنین سودی در مدت کوتاه، شرکت بورس اوراق بهادار تهران را درباره استفاده این شرکت از اطلاعات نهانی مشکوک کرد. در بررسی‌ها برای اثبات جرم استفاده از اطلاعات نهانی، مشخص شد که این سه فرد، از سیم‌کارت‌ها و حساب‌های اشخاص دیگر استفاده می‌کردند. نفر اصلی در این پرونده که معاون سرمایه گذاری شرکت مذکور بوده، با یکی از مدیران ارشد دولتی رابطه خانوادگی دارد و ۸ نفر در این زمینه که روابط دوستانه و فامیلی داشتند، شناسایی شدند.

شیری زاده می‌گوید: نفر اصلی پرونده به یک سال حبس محکوم شده؛ نفرات بعدی نیز، به پرداخت جریمه نقدی سه برابر سودی که به دست آورده‌اند محکوم شده اند، اما شرکتی که این نفرات در آن فعالیت می‌کردند، متخلف نیست. معامله بر اساس اطلاعات نهانی، در کشوری مانند آمریکا ۲۰ سال حبس دارد، اما در ایران، مجازات‌های سنگینی در این حوزه وجود ندارد که تکرارپذیری جرم را از بین ببرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

امروز شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد، یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در یک بازه زمانی کوتاه افزایش ۱۲۸ درصدی قیمت سهام داشته که پس از تقویت ظن معاملات بر اساس اطلاعات نهانی و شکایت به دادگاه رسیدگی به جرائم اقتصادی، مشخص شد معاون وقت سرمایه‌گذاری این شرکت، اطلاعات نهانی را در اختیار بستگان و دوستان خود قرار داده است.
منبع:خبرنگاران جوان

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×