» آرشیو اخبار » چرا «بیت‌کوین» می‌تواند سرمایه‌گذاری بلندمدت بهتری از طلا باشد

چرا «بیت‌کوین» می‌تواند سرمایه‌گذاری بلندمدت بهتری از طلا باشد

14 خرداد 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ظهور تورمی بی سابقه در 40 سال گذشته و اقتصاد جهانی که به طور فزاینده‌ای رو به وخامت است، بسیاری از تحلیلگران مالی را بر آن داشته است تا سرمایه‌گذاری در طلا را برای محافظت در برابر نوسانات و کاهش احتمالی ارزش دلار آمریکا توصیه کنند.

 

معامله‌گران ارزهای دیجیتال سال‌هاست که بیت‌کوین (BTC) را «طلای دیجیتال» می‌نامند، اما آیا بیت‌کوین واقعاً سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به طلا است؟ بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از استدلال‌های مرسومی که سرمایه‌گذاران هنگام ستایش طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری به آن استناد می‌کنند و اینکه چرا بیت‌کوین ممکن است گزینه بلندمدت بهتری باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

حفظ ارزش

یکی از رایج‌ترین دلایل خرید طلا و بیت‌کوین این است که آنها سابقه حفظ بها در هنگام بالا رفتن عدم قطعیت اقتصادی را دارند.

این واقعیت به خوبی مستند شده است، و نمی‌توان انکار کرد که طلا در طول تاریخ بسیاری از اوقات ارزش خود را به خوبی حفظ کرده است، اما نه همیشه. نمودار زیر نشان می‌دهد که طلا نیز دوره‌های طولانی از کاهش قیمت را تجربه کرده است.

قیمت طلا. منبع: TradingView

به عنوان مثال، شخصی که در سپتامبر 2011 طلا خریده بود، باید تا ژوئیه 2020 صبر می‌کرد تا دوباره وارد سود شود و اگر به نگهداری طلای خود ادامه می‌داد، دوباره به نقطه سر به سر می‌رسید یا وارد ضرر می‌شد.

در تاریخ بیت‌کوین، هرگز بیشتر از 3 تا 4 سال طول نکشید تا قیمت دوباره افزایش پیدا کند و از رکورد خود عبور کند، که این نشان می‌دهد در یک بازه زمانی بلندمدت، BTC می‌تواند ذخیره ارزش بهتری باشد.

آیا بیت‌کوین می‌تواند محافظ بهتری در مقابل تورم باشد؟

طلا از لحاظ تاریخی به عنوان یک محافظ خوب در برابر تورم عمل کرده است، زیرا قیمت آن معمولاً همراه با افزایش هزینه‌های زندگی افزایش می‌یابد.

اما، نگاه دقیق‌تر به نمودار طلا در مقایسه با بیت‌کوین نشان می‌دهد که در حالی که طلا طی دو سال گذشته افزایشی متوسط معادل 21.84 درصد داشته است، قیمت بیت‌کوین 311 درصد افزایش یافته است.

 

نمودار یک روزه طلا در مقابل بیت‌کوین. منبع: TradingView

در دنیایی که هزینه‌های زندگی سریع‌تر از توانایی اکثریت مردم در حال افزایش است، داشتن دارایی که می‌تواند از تورم رو به رشد پیشی بگیرد، در واقع به جای حفظ ثروت، به افزایش ثروت کمک می‌کند.

در حالی که نوسانات و کاهش قیمت بیت‌کوین در سال 2022 دردناک بوده است، اما این رمزارز در طول این چند سال هنوز هم سود قابل توجهی را عاید سرمایه گذاران کرده است.

بیت‌کوین می‌تواند نقش طلا را در طول عدم قطعیت ژئوپلیتیکی ایفا کند

طلا که اغلب «کالای زمان بحران» نامیده می‌شود، به خوبی ارزش خود را در زمان‌ عدم قطعیت ژئوپلیتیک حفظ می‌کند، زیرا مردم هنگام افزایش تنش‌های جهانی در طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

متأسفانه برای افرادی که در مناطق جنگی یا سایر مناطق در معرض بی ثباتی قرار دارند، حمل اشیاء با ارزش یک کار مخاطره‌آمیز است و آنها در معرض توقیف دارایی و سرقت قرار می‌گیرند.

برای افراد تحت این شرایط بیت‌کوین گزینه امن تری است، چراکه آنها می‌توانند تنها با داشتن یک عبارت سید (Seed Phrase) بدون ترس از از دست دادن سرمایه خود سفر کنند. آنها پس از رسیدن به مقصد، می‌توانند کیف پول خود را بازیابی (Restore) کرده و به اندوخته‌های خود دسترسی پیدا کنند.

ماهیت دیجیتالی بیت‌کوین و در دسترس بودن بازارهای غیرمتمرکز متعدد و صرافی‌های همتا به همتایی همچون LocalBitcoins، فرصت بیشتری برای خرید بیت‌کوین فراهم می‌کند.

روند کاهش ارزش دلار ادامه دارد

دلار آمریکا در ماه‌های اخیر قوی بوده است، اما همیشه این‌طور نیست. در دوره‌هایی که ارزش دلار در برابر سایر ارزها کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران به طلا و بیت‌کوین هجوم آورده‌اند.

اگر کشورهای مختلف از دلار محور بودن اقتصاد خود به سمت یک رویکرد چندقطبی حرکت کنند، ممکن است ارزش دلار به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند، اما این سرمایه‌ها به ارزهای ضعیف‌تر سرازیر نمی‌شود.

گرچه طلا برای هزاران سال به عنوان دارایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در جامعه دیجیتال مدرن ما به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته یا پذیرفته نشده است و اکثر افراد در نسل‌های جوان هرگز حتی یک سکه طلا هم مشاهده نکرده‌اند.

برای این افراد، بیت‌کوین گزینه‌ای آشناتر است که می‌تواند در سبک زندگی دیجیتالی افراد وارد شود، همچنین به امنیت بیش از حد یا ذخیره‌سازی فیزیکی نیاز ندارد.

بیت‌کوین کمیاب و ضد تورمی است

بسیاری از سرمایه گذاران و کارشناسان مالی به کمیابی و محدودیت عرضه طلا پس از سال‌ها کاهش تولید به عنوان دلیل اینکه طلا یک سرمایه‌گذاری خوب است، اشاره می‌کنند.

ممکن است پنج تا ده سال طول بکشد تا یک معدن جدید به بهره برداری برسد، به این معنی که افزایش سریع عرضه طلا بعید است و بانک‌های مرکزی نرخ فروش طلا را در سال 2008 به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

همان‌طور که گفته شد، تخمین زده می‌شود که هنوز بیش از 50000 تن طلا در زمین وجود دارد که معدنچیان با خوشحالی روی استخراج آن در انتظار افزایش قابل توجه قیمت تمرکز خواهند کرد.

از آن سو، بیت‌کوین دارای یک موجودی ثابت 21 میلیون واحدی است که تا مدت‌ها عرضه خواهد شد و عرضه آن با سرعت مشخصی اتفاق می‌افتد. ماهیت عمومی بلاک چین بیت‌کوین اجازه می‌دهد تا مکان هر بیت‌کوین قابل شناسایی و قابل تائید باشد.

هیچ راهی برای یافتن و تائید اعتبار تمام فروشگاه‌های طلا در این سیاره وجود ندارد، به این معنی که عرضه واقعی آن هرگز واقعاً مشخص نخواهد شد. به همین دلیل، بیت‌کوین در بحث کمیابی برنده است، و این سخت‌ترین شکل پول است که بشر تا به امروز ایجاد کرده است.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×