» آرشیو اخبار » پروتکل  NEAR چیست؟

پروتکل  NEAR چیست؟

11 خرداد 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پروتکل نییِر (NEAR) یک بلاکچین لایه 1 است که از نایت شِید (Nightshade)، یک فناوری منحصر به فرد شاردینگ (Sharding)، برای افزایش مقیاس شبکه استفاده می‌کند.  این شبکه در سال 2020 به عنوان یک زیرساخت ابری غیرمتمرکز برای میزبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) راه‌اندازی شد.

NEAR قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای cross-chain)) را از طریق پل Rainbow  و یک راه حل لایه 2 به نام ارورا (Aurora) ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند از طریق این پل، توکن‌ها و دارایی‌های ERC-20 را از بلاکچین اتریوم به شبکه پروتکل NEAR منتقل کنند تا به توان عملیاتی بالاتر و کارمزد تراکنش کمتر دست پیدا کنند.

NEAR توکن اصلی پروتکل Near است. این توکن برای پرداخت کارمزد ذخیره‌سازی داده‌ها و فی تراکنش‌ها استفاده می‌شود. همچنین هولدرهای توکن NEAR می‌توانند توکن‌های خود را در کیف پول NEAR سپرده‌گذاری (استیک) کنند تا سود به دست بیاورند یا از آن‌ها برای رأی دادن به پیشنهادات مدیریتی استفاده کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مقدمه

با محبوبیت روزافزون رمزارزها و فناوری بلاکچین، بیت‌کوین، اتریوم و سایر شبکه‌ها به دلیل افزایش تقاضا با چالش مقیاس پذیری مواجه شده‌اند. علاقه روزافزون به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی (NFT) این مشکلات را به‌ویژه در بلاک چین اتریوم تشدید کرده است. این شبکه اغلب به دلیل ترافیک سنگین با افزایش قیمت گس (-Gasفی داخلی شبکه اتریوم) و کارمزد تراکنش‌ها مواجه است که می‌تواند برای بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان دلسرد کننده باشد.

گرچه اکنون چندین تیم در حال بررسی راه‌حل‌های مختلف برای افزایش مقیاس شبکه‌های بلاک چین هستند، تیم پروتکل NEAR  بر روی رفع این محدودیت‌ها از طریق فناوری شاردینگ متمرکز است.

 

پروتکل NEAR چیست؟

پروتکل NEAR یک بلاکچین لایه 1 است که از فناوری شاردینگ برای افزایش ظرفیت بلاکچین (مقیاس‌پذیری) استفاده می‌کند. NEAR از قراردادهای هوشمند و مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) برای ایمن سازی شبکه خود استفاده می‌کند. پروتکل NEAR که توسط NEAR Collective ساخته شده است، توسط لکس اسکیدانوو Alex Skidanov)) و ایلیا پالوسوکین Illia Polosukhin)) در سال 2020 تأسیس شد. این پروژه به عنوان یک زیرساخت ابری تحت مدیریت کامیونیتی برای میزبانی از اپ‌های غیرمتمرکز (دپ) در حال توسعه است.

پلتفرم NEAR شامل طیف گسترده‌ای از ابزارها و زبان‌های برنامه نویسی و همچنین قراردادهای هوشمند با قابلیت ارتباط بین بلاکچینی برای کمک به توسعه دهندگان در ساخت اپلیکیشن‌ها است. این پلتفرم به جای آدرس‌ کیف پول، از یک حساب‌ کاربری ساده استفاده می‌کند. NEAR به عنوان یک بلاکچینِ PoS، در سال 2021، جایزه «محصول سازگار با محیط زیست» را دریافت کرد.

 

پروتکل NEAR چگونه کار می‌کند؟

NEAR برای رقابت با سایر بلاک چین‌های دارای قرارداد هوشمند مانند اتریوم، EOS و پولکادات (DOT)، از چندین فناوری خاص در اکوسیستم خود استفاده می‌کند تا عملکرد خود را تقویت کند.

 

فناوری شاردینگ Nightshade

Nightshade فناوری اصلی بلاکچین NEAR است. این یک فناوری شاردینگ برای پردازش داده‌ها به صورت کارآمدتر است. در «شاردینگ» عمل پردازش تراکنش‌ها بین تعداد زیادی گره اعتبار سنج validator) nodes) تقسیم می‌شود. به این ترتیب، هر گره تنها بخش کوچکی از تراکنش‌های شبکه را پردازش می‌کند و این باعث افزایش ظرفیت پردازش (تراکنش در ثانیه یا TPS) می‌شود.

Nightshade از تولیدکنندگان بلاک و اعتبارسنج‌ها برای پردازش داده‌های تراکنش به صورت موازی در چند شارد (Shard) استفاده می‌کند. هر شارد بخشی از بلاک بعدی را تولید می‌کند. به هر یک از این بخش‌ها چانک (Chunk) می‌گویند. در آخر، این چانک‌ها پردازش شده و در بلاکچین NEAR ذخیره می‌شوند تا تراکنش‌های موجود در آنها نهایی شود.

 

در تئوری، Nightshade به NEAR اجازه می‌دهد تا میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را بدون تاثیرگذاری بر عملکرد آنها پردازش کند. این فناوری بسته به شرایط شبکه، شاردها را بر اساس ترافیک شبکه و میزان استفاده از منابع، تقسیم و ادغام می‌کند. وقتی ظرفیت شبکه بالا باشد، تعداد گره‌ها افزایش می‌یابد. با این فناوری، می‌توان راندمان کلی شبکه را حفظ کرد و هزینه تراکنش‌ها را پایین نگه داشت.

 

برخلاف سایر شبکه‌های PoS، اعتبارسنج‌ها  در NEAR بر حسب اندازه سپرده (استیک) خود  بر سر تولید بلاک رقابت نمی‌کنند. NEAR از یک مکانیزم گزینشی به نام Thresholded Proof of Stake (TPoS) برای انتخاب اعتبارسنج‌ها  استفاده می‌کند. روش کار TPoS مشابه مزایده است، در این روش اعتبارسنج‌ها نشان می‌دهند که  مایل‌اند چه تعداد توکن NEAR استیک کنند. سپس TPoS حداقل سپرده لازم برای تبدیل شدن به اعتبارسنج را در هر دوره تعیین می‌کند (معمولاً هر 12 ساعت). کسانی که بالاتر از این سطح استیک (سپرده‌گذاری) کرده باشند، متناسب با مبلغ سپرده‌ خود، شانس انتخاب شدن به عنوان اعتبار سنج را خواهند داشت.

 

پل رِینبو

Rainbow Bridge یک اپلیکیشن روی NEAR است که به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های ERC-20، استیبل کوین‌ها، توکن‌های wrapped و حتی NFT ها را بین بلاکچین اتریوم و NEAR جابجا کنند. این اپلیکیشن به توسعه دهندگان و کاربران امکان می‌دهد تا از توان عملیاتی بالاتر و هزینه های کمتر در پروتکل NEAR بهره‌مند شود.

Rainbow Bridge کاملاً عمومی و غیرمتمرکز است. کاربران می‌توانند توکن‌های ERC-20 را مستقیماً از متامسک (MetaMask) یا سایر کیف پول‌های وب 3 به والت NEAR  و بالعکس ارسال کنند. بدین منظور، آنها ابتدا باید توکن را در یک قرارداد هوشمند اتریوم واریز کنند. از آنجایی که انتقال مستقیم رمزارز بین شبکه‌ها امکان‌پذیر نیست، توکن‌ها قفل شده و در شبکه اتریوم از گردش خارج می‌شوند.  سپس توکن‌های جدیدی در NEAR به جای توکن‌های اصلی ایجاد خواهند شد. به این ترتیب، کل عرضه در گردش توکن در هر دو بلاک چین ثابت می‌ماند.

 

در بیشتر موارد، تراکنش‌های NEAR در عرض 1-2 ثانیه تائید می‌شوند و هزینه آن کمتر از 1 دلار است. با این حال، اگر کاربر بخواهد توکن را به اتریوم بازگرداند، این روش ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد و پردازش آن بیشتر طول بکشد. مبلغ نهایی به ترافیک شبکه اتریوم و قیمت گس بستگی دارد.

 

Aurora

ارورا یک پروتکل لایه 2 در بلاکچین NEAR است. هدف این پروتکل کمک به توسعه دهندگان است تا اپلیکیشن‌های خود را بر روی یک پلتفرم سازگار با اتریوم گسترش دهند تا هزینه تراکنش را برای کاربران خود پایین بیاورند. به گفته نییِر، Aurora می‌تواند هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کند و زمان تائید بلاک (Block Confirmation Time) آن تنها حدود 2 ثانیه است.

ارورا از موتور Aurora Engine و پل Aurora Bridge تشکیل شده است. Aurora Engine یک ماشین مجازی اتریوم (EVM) بر روی پروتکل NEAR است، به این معنی که با اتریوم سازگار است و از تمام ابزارهای موجود در اکوسیستم اتریوم پشتیبانی می‌کند. این کار توسعه‌دهندگان را آسان‌تر می‌کند تا بدون نیاز به بازنویسی دپ‌های خود یا یادگیری نحوه کار با ابزارهای جدید برنامه‌نویسی، کار با NEAR را آغاز کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از پل Aurora Bridge (فناوری مشابه Rainbow Bridge) برای انتقال قراردادهای هوشمند و توکن‌های ERC-20 بین بلاک چین‌های اتریوم و پروتکل NEAR استفاده کنند. کاربران همچنین می‌توانند هزینه تراکنش در Aurora  را با ETH بپردازند.

 

توکن NEAR چیست؟

NEAR  توکن اصلی اکوسیستم نییر است. NEAR  یک توکن ERC-20 با سقف عرضه 1 میلیارد واحدی است. از NEAR می‌توان برای پرداخت کارمزد تراکنش و فی ذخیره‌سازی در شبکه استفاده کرد. همچنین، توسعه دهندگان قرارداد هوشمند می‌توانند بخشی از کارمزد تراکنش‌هایی که قراردادهای آنها ایجاد می‌کند، را دریافت کنند. برای حفظ کمیابی توکن NEAR، کارمزدهای باقیمانده تراکنش‌ها سوزانده می‌شود.

 

کاربران می‌توانند  این توکن را در کیف پول NEAR Wallet استیک کنند تا سود کسب کنند. آن‌ها می‌توانند توکن NEAR را با 4.5 درصد سود سپرده‌گذاری کنند و به  گره‌های اعتبارسنج این شبکه تبدیل شوند. آنها همچنین می‌توانند با رأی‌گیری در مورد تصمیمات و طرح‌های پیشنهادی مربوط به پلت فرم و محصولات، در مدیریت شبکه NEAR مشارکت کنند.

 

چگونه NEAR را در صرافی بایننس خریداری کنیم؟

می‌توانید توکن NEAR را در صرافی‌های ارز دیجیتال مانند Binance خریداری کنید.

  1. وارد حساب Binance خود شوید و روی [Trade] کلیک کنید. رابط کاربری Classic یا Advance را انتخاب کنید.

 

  1. روی [BTC/USDT] کلیک کنید تا نوار جستجو باز شود. “NEAR” را تایپ کنید و جفت ارزهای موجود را مشاهده کنید. در این مثال از NEAR/BUSD استفاده می‌کنیم.
  2. به تب [Spot] در سمت راست بروید و مقدار توکنی که می خواهید خرید کنید را وارد کنید. برای ثبت سفارش می‌توانید از انواع مختلف سفارش استفاده کنید. نوع سفارش را انتخاب کنید، برای مثال Market order، و روی [Buy NEAR] کلیک کنید. توکن‌های NEAR به کیف پول اسپات شما واریز می‌شود.

جمع‌بندی

با رشد فضای بلاکچین، پلتفرم‌هایی که می‌توانند هزینه تراکنش کمتر و توان عملیاتی بالاتر ارائه دهند، احتمالاً نقش مهمی در پذیرش انبوه خواهند داشت. فناوری‌های افزایش مقیاس شبکه NEAR می‌تواند توسعه‌دهندگانی را که به دنبال ساخت محصولات کارآمدتر دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (دپ) هستند را به خود جذب کند. نقشه راه NEAR شامل توسعه فناوری‌های شاردینگ و فناوری‌های بین بلاکچینی لایه ۲ برای افزایش ظرفیت بلاکچین و در نهایت کمک به توسعه‌دهندگان و کاربران نهایی است.

 

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: academy.binance

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×