» آرشیو اخبار » سه عامل می‌تواند جلوی روند صعودی «بیت کوین» را بگیرد

سه عامل می‌تواند جلوی روند صعودی «بیت کوین» را بگیرد

11 خرداد 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت بیت‌کوین (BTC) از تاریخ 27 مه به طرز غافلگیرانه‌ای صعودی بوده است. آخر هفته‌ها، به خصوص تعطیلات آخر هفته، معمولاً پر نوسان و نامطمئن هستند و تغییرات شدید قیمت در آنها عادی است. حتی در بازارهای صعودی، نزول قیمت امری متداول است، اما BTC خلاف آن را انجام داد.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

نمودار روزانه بیت‌کوین (صرافی کوین بیس) منبع: TradingView

بیت‌کوین بین 27 تا 30 می تقریباً 11 درصد افزایش یافت و از سطح کلیدی 28600 دلار و همچنین 3000 دلار عبور کرد و به 31700 دلار رسید. قیمت پایانی هفته قبل، بالاترین قیمت پایانی کندل هفتگی در بیست روز اخیر بود و منجر به صعود بیت‌کوین برای سه روز متوالی شد. با این حال، ترس از شرایط کلان اقتصادی ممکن است جلوی صعود بیشتر بازار را بگیرد.

هم‌زمان با افزایش قیمت کالاهای اساسی، نگرانی در خصوص کمبود غذا در جهان افزایش یافته است

عرضه جهانی غذا عامل مهمی است که بر پتانسیل قیمت بیت‌کوین در آینده تأثیرگذار است، اما به راحتی نادیده گرفته می‌شود. از آغاز همه‌گیری کرونا، دولت‌ها در سرتاسر جهان بنادر و فرودگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند و عملاً جریان حمل و نقل کالاها را دچار اختلال کرده‌اند. این اختلال سال‌ها طول می‌کشد تا به حالت عادی بازگردد، اما این دلیل اصلی نگرانی بازار نیست.

در آمریکا، هزینه کود در 18 ماه گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. در ژانویه 2021، شاخص قیمت کود روی 78.83 دلار بود و در حال حاضر روی 254.97 دلار است که نزدیک به +225٪ افزایش یافته است. اختلال در زنجیره تأمین و ادامه کمبود غذا احتمالاً به مختل کردن این بازار ادامه خواهد داد.

شاخص قیمت کود. منبع: ycharts.com

قیمت کالاهای اساسی همچنان در حال افزایش است و علت اصلی آن افزایش مداوم تورم است. به طور خاص، قیمت گندم (CBOT: ZW) در فوریه 2022 به بالاترین حد خود رسید و در این سطح باقی مانده است. تنها در سال 2022، معاملات آتی گندم 76 درصد و در 18 ماه گذشته بیش از 143 درصد افزایش یافته است.

نمودار هفتگی معاملات آتی گندم .(ZW) (CBOT) منبع: TradingView

معاملات آتی نفت (NYMEX: CL) همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و اکنون در سطوحی معامله می‌شود که از ژوئیه 2008 تاکنون مشاهده نشده است. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نگرانی‌های گسترده‌ای دارند مبنی بر اینکه ممکن است پس از پایان قرنطینه در چین، قیمت نفت به 150 دلار در هر بشکه برسد. زمانی که این اتفاق بیفتد، تقاضا به طور قطع افزایش خواهد یافت و تأثیر بیشتری بر نفت خواهد گذاشت.

قراردادهای آتی نفت خام (NYMEX). منبع: TradingView

 

نگرانی‌ها در خصوص افزایش بازار سهام

بازارهای سهام در سراسر جهان همچنان با فشار قابل توجهی روبرو هستند. افزایش تورم، افزایش هزینه کالاها، اختلال در زنجیره تأمین و جنگ روسیه و در اوکراین سرمایه گذاران و معامله گران را به حالت دفاعی برده است.

در این هفته قرار است چندین رویداد اقتصادی تأثیرگذار اتفاق بیفتد که به احتمال زیاد از صعود قیمت در بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال جلوگیری خواهد کرد. آمار بیکاری در اتحادیه اروپا در تاریخ یک ژوئن منتشر خواهد شد و تصمیم بانک مرکزی ژاپن در خصوص نرخ بهره نیز اعلام خواهد شد. علاوه بر این، آمار بیکاری در آمریکا و میزان حقوق و دستمزد مشاغل غیرکشاورزی نیز در 3 ژوئن منتشر خواهد شد.

علاوه بر این، در تاریخ 3 ژوئن، سه نفر از رؤسای سابق بانک مرکزی آمریکا نیز قرار است سخنرانی کنند: جان ویلیامز و جیمز بولارد در 1 ژوئن و لائل برینارد در 3 ژوئن.

 

سطوح مقاومت ممکن است از صعود بیت‌کوین به 37000 دلار جلوگیری کنند

بیت‌کوین در حال ثبت یک رکورد تاریخی جدید با ثبت 9 کندل هفتگی قرمز متوالی است. از زمان شروع کندل هفتگی اخیر، خریداران بازگشته‌اند و بیت‌کوین را از محدوده معاملاتی دو هفته اخیر آن خارج کردند.

اگر قیمت بیت‌کوین بالای خط کیجونسن روزانه یا بالای 31,350 دلار بسته شود، راه برای رسیدن به 37000 دلار باز می‌کند. علاوه بر این، حجم معاملات در دامنه بین 32000 دلار تا 37000 دلار بسیار پایین است. 37000 دلار ممکن است سطحی باشد که گاوها دوباره با مقاومت رو به رو شوند.

نمودار روزانه بیت‌کوین به همراه خطوط ایچیموکو. منبع: TradingView

اگر گاوها بخواهند این پیام را به بازار ارسال کنند که یک روند صعودی جدید در شرف آغاز است، باید قیمت بیت‌کوین را به بالای 44000 دلار برسانند. در این سناریو، قیمت بیت‌کوین یک بریک‌اوت (Breakout) ایدئال در ایچیموکو شکل می‌دهد و راه را برای آزمایش مجدد اوج قیمت بیت‌کوین باز می‌کنند.

در حالی که قیمت سهام‌ در روند نزولی و قیمت کالاهای اولیه در بالاترین حد خود قرار دارد، احتمال دارد حداقل یک وارونگی روند رخ دهد. اگر ضرب المثل قدیمی تحلیل تکنیکال، «حجم بر قیمت مقدم است» دوباره تکرار شود، معامله گران باید در حالی که قیمت سهام و بیت‌کوین افزایش می‌یابد، شاهد فروش کالاهای غذایی و نفت باشند.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×