» آرشیو اخبار » یک سیگنال بسیار صعودی یا یک سقوط واقعی؟

یک سیگنال بسیار صعودی یا یک سقوط واقعی؟

10 خرداد 1401 8

به گزاش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت‌کوین (BTC) در این هفته با یک افزایش قیمت ناگهانی به سقف‌های هفتگی خود رسید.

بیت‌کوین در تاریخ 30 می به اوج هفتگی خود بازگشته و شبانه چندین درصد رشد کرده است که این باید اعتماد به نفس گاوها (خریداران) را افزایش داده باشد.

بر خلاف کندل هفتگی اخیر، کندل 29 می توانست با شروع هفته جدید، افت قیمت را محدود و روند را معکوس کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

با این وجود، بیت‌کوین اکنون نه کندل قرمز متوالی در نمودار هفتگی ثبت کرده است، چیزی که تاکنون در تاریخ آن مشاهده نشده بود.

بیت‌کوین در ماه ژوئن چقدر نزول خواهد کرد؟ شرایط کلان اقتصادی همچنان نامطلوب است، در همین حال، علاقه سرمایه گذاران خرد به بازار فروکش کرده و آنها یک افت عمیق‌تر را پیش‌بینی می‌کنند. با این وجود، اگر بیت‌کوین قدرت خود را حفظ کند، هنوز هم فرصت برای خارج کردن خود از روند نزولی را دارد.

کوین تلگراف عوامل تأثیر گذار بر بازار در روزهای آینده را مورد بررسی قرار داده است.

آیا بیت‌کوین می‌تواند از 10 هفته قرمز متوالی جلوگیری کند؟

بیت‌کوین به لطف یک چرخش غیر منتظره در قیمت در تاریخ 30 می، این هفته سنت شکنی کرد.

رشد بازارهای آسیا زمینه را برای افزایش بیت‌کوین نیز فراهم کرد. برای مثال، هنگام نگارش این مقاله، شاخص Nikkei و Hang Hang Seng در هنگ کنگ بیش از 2 ٪ افزایش یافته است. گفتنی است که این افزایش پس از انتشار خبر لغو محدودیت‌های کرونا در چین و باز شدن اقتصاد این کشور اتفاق افتاد.

با این وجود، بیت‌کوین قبل از شروع معاملات اروپا عملکرد بهتری از شاخص‌های سهام داشت.

داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView نشان می‌دهد که بیت‌کوین طی یک کندل قرمز یک ساعته پس از کلوز هفتگی خود، به طور ناگهانی از 29،300 دلار به سطح فعلی 30،700 دلار افزایش پیدا کرد.

نمودار کندل هفتگی بیت‌کوین (صرافی بیت استامپ). منبع: TradingView

گرچه به دلیل قرمز بودن کندل هفتگی، بازار هنوز محتاط است، اما تا زمانی که قیمت کلوز closing price)) هفته آینده حداقل 29.500 دلار باشد، بیت‌کوین می‌تواند از ثبت دهمین کندل هفتگی قرمز خود جلوگیری کند.

برای برخی، این افزایش قیمت یک شبه به تنهایی کافی بود تا چشم انداز آنها از روند کوتاه مدت بیت‌کوین به طرز قابل توجهی تغییر کند.

جردن لیندسی Jordan Lindsey))، بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری جی سی ال کپیتال ((JCL Capital، به فالوورهای توییتر خود گفت: «بیت‌کوین در آستانه یک سیگنال مگا بولیش است». (مگا بولیش= ابر صعودی)

«به نظر من اکنون زمان طمع کردن و خرید در کف قیمت نیست.»

Crypto Tony تریدر معروف فعال در توییتر خاطرنشان کرد: بیت‌کوین هنوز در محدوده معاملاتی خود گیر کرده و باید یک سری سطوح کلیدی را پس بگیرد تا بتوان مسیر آن را با اطمینان پیش‌بینی کرد. از نظر او، یکی از این سطوح 31000 دلار است، که در حال حاضر خیلی از ما دور نیست.

صبح بخیر

فراموش نکنید که بیت‌کوین هنوز در محدوده معاملاتی خود قرار دارد، لذا برای ادامه روند صعودی، ابتدا باید از مقاومت 31،000 دلار عبور کنیم.

به روزرسانی های جدید را ارسال خواهم کرد

(@cryptotony__) 3 مه 2022

برخی دیگر بر این باورند که افزایش قیمت اخیر فقط یک جهش کوتاه مدت است و بیت‌کوین مجدداً به پایین باز خواهد گشت.

با مشاهده داده‌های جدید، باید تحلیل خود را تغییر دهید

این واقعاً یک شکست جعلی fake breakdown)) بود و اکنون شکست واقعی را می‌بینیم

(@cryptobullet1) 30 مه 2022

در همین حال، کاربر توییتر TMV Crypto، کف‌های روزانه بیت‌کوین را به عنوان سطوح حمایتی که می‌بایست حفظ شود معرفی کرد.

Crypto Ed در یک پست توییتری که در تاریخ 30 می منتشر کرد، اظهار داشت: «مطمئن نیستیم که باید در اینجا روی BTC و ETH خیلی صعودی باشم یا نه.»

وی به حجم پایین معاملات در آخر هفته اشاره کرد که نشان می‌دهد سطوح بالا از حجم خرید مورد نیاز برای تبدیل شدن به سطح حمایت برخوردار نبودند.

وی ادامه داد: «دیدیم که برخی روی بیت‌کوین شورت گرفتند، که با توجه به ضعف نمودار قابل درک بود.»

وی گفت: «باز هم یک نمونه عالی دیگر برای این که در آخر هفته‌ها محتاط باشیم. تریدرها معمولاً در آخر هفته که حجم معاملات پایین است به بازی گرفته می‌شوند، از این رو ترجیح می‌دهم در آخر هفته پوزشن‌ جدیدی باز نکنم.»

«یک گپ فیوچرز CME در 29000 دلار از 27 می باقی مانده است، که یک تارگت نزولی دیگر را به ما نشان می‌دهد.»

 

نمودار یک ساعته فیوچرز بیت‌کوین. منبع: TradingView

با تعطیلی بازارهای امریکا به دلیل تعطیلی عمومی در تاریخ 30 می، این بازارهای اروپا و آسیا خواهند بود که روند بازار را دیکته می‌کنند.

و با توجه به برگزاری مجمع جهانی اقتصاد، هولدرهای کریپتو می‌توانند قبل از نشست بانک مرکزی امریکا در اواسط ژوئن، در شروع ماه جدید یک نفس راحت بکشند.

بازارهای سهام آسیا پس از هشت هفته ضرر متوالی، به حالت طبیعی بازگشتند.

بیت‌کوین که هفته گذشته از صعود بازارهای سهام امریکا بهره نبرد، به نظر می‌رسد که اکنون روند آنها را دنبال می‌کند، که با این وجود تحلیلگران هشدار می‌دهند که این نشانه وارونگی روند کلی بازار رمزارز نیست.

سیاست‌های پولی فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نه تنها موجب ضرر معامله گران بازار سهام شده است، بلکه صحبت از یک رکود بزرگ در سطح جهانی را به میان آورده است.

مَهجابین زمان Mahjabeen Zaman))، رئیس بخش سرمایه گذاری شرکت سیتی گروپ استرالیا Citigroup Australia))، به بلومبرگ گفت: «ما در میانه یک روند نزولی قرار داریم.»

«من فکر می‌کنم بازار وارد یک دامنه رنج (دامنه محدود) خواهد شد تا زمانی که این رکود اقتصادی اتفاق بیفتد یا تورم رو به کاهش برود.»

احتمالاً افزایش نرخ بهره در این هفته عملی خواهد شد. انتظار می‌رود که فدرال رزرو در تاریخ 1 ژوئن شروع به کاهش ترازنامه خود کند که در حال حاضر روی رکورد 8.9 تریلیون دلار قرار دارد.

هفته گذشته فاش شد که بانک مرکزی اروپا (ECB) خریدهای دارایی خود را در اواخر سال متوقف خواهد کرد.

در تاریخ 31 می، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در اتحادیه اروپا، پیش از انتشار CPI امریکا در تاریخ 10 ژوئن، منتشر شد.

هولگر اشپیتز (Holger Zschaepitz)، مفسر بازار در تاریخ 28 می با اشاره به شاخص نوسانات CBOE نوشت: «سرمایه گذاران سهام به دنبال علائم ثبات بازار هستند».

«شاخص ترس وال استریت، احساسات سرمایه گذاران و انتشار اوراق بهادار از شاخص‌هایی هستند که برای تشخیص جهت بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تنها یکی از 5 شاخص احساسات بازار نشان می‌دهد که ریزش به پایان رسیده است.»

شاخص نوسانات CBOE. منبع: هولگر اشپیتز/توییتر

شاخص دلار آمریکا به کف یک ماه اخیر خود کاهش یافت

در طول هفته گذشته، شاخص قدرت دلار آمریکا به حمایت یک ماه اخیر خود کاهش یافت.

شاخص دلار آمریکا (DXY) پس از افزایش تا سطوحی که از دسامبر 2002 تاکنون مشاهده نشده بود، سرانجام دچار افت شد و حتی روند صعودی سالیانه خود را لمس کرد.

این روند در صورت ادامه ممکن است به عنوان یک روزنه امید برای دارایی‌های ریسکی عمل کند، چراکه این شاخص در گذشته یک همبستگی معکوس با بیت‌کوین داشته است.

Crypto Rover با آپلود یک نمودار مقایسه‌ای که همبستگی معکوس بیت‌کوین با dxy و نحوه عملکرد آن در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد، اظهار داشت: «این ممکن است فقط آغاز بازاری صعودی سال 2022 باشد!»

نمودار بیت‌کوین در مقابل DXY. منبع: Crypto Rover/ Twitter

اما Crypto ed به بازگشت بازار به روزهای خوب خود امیدوار نیست.

«DXY در حال ثبت یک الگوی برگشتی (یک کنج نزولی) است. یک دلیل دیگر برای امیدوار نبودن به صعود بیت‌کوین.»

با این وجود، شاخص DXY با رسیدن به 101.49 به پایین‌ترین سطح خود از 25 آوریل رسیده است.

نمودار 1 روزه شاخص دلار آمریکا (DXY). منبع: TradingView

بیت‌کوین در حال نزدیک شده به کف سیکل خود است

اما قابل به ذکر است که همه تحلیلگران روی بیت‌کوین نزولی نیستند، و یکی از آنها، یعنی کی یانگ جو مدیرعامل پلتفرم کریپتو کوانت (Cryptoquant)، داده‌هایی را برای اثبات این موضوع ارائه کرده است.

وی با استناد به توزیع ارزش محقق شده بیت‌کوین realized cap distribution))، استدلال کرد که BTC/USD در حال حاضر در مرحله‌ای مشابه مارس 2020 قرار دارد.

ارزش محقق شده Realized cap)) نشان دهنده قیمتی است که هر بیت‌کوین آخرین بار در آن جابجا شده است، این شاخص می‌تواند به بازه‌های سنی مختلف تقسیم شود.

این شاخص، حجمی از عرضه BTC که ارزش تحقق یافته آن را تشکیل می‌دهد را نشان می‌دهد.

در حال حاضر، 62 ٪ از ارزش تحقق یافته بیت‌کوین شامل خروجی‌های تراکنش خرج نشده (UTXOS) از شش ماه قبل یا بیشتر است.

به عقیده یانگ جو، این نشان دهنده به کف رسیدن قیمت BTC است، همان‌طور که در طول تاریخچه آن و از همه مهم‌تر در طی سقوط کرونا (مارس 2020) مشاهده شد.

وی گفت: «BTC به کف سیکل خود نزدیک شده است.»

وی گفت: «اکنون UTXO های با بیش از 6 ماه سن، 62 ٪ از ارزش تحقق یافته بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد. در سقوط ماه مارس 2020 نیز این شاخص به 62 درصد کاهش یافت.»

UTXO ارزش تحقق یافته بیت‌کوین در مقابل نمودار BTC/USD. منبع: Ki Young Ju/ Twitter

کریپتوکوانت قبلاً در مورد داده‌های UTXO که با اندازه اندوخته‌ سرمایه گذاران بیت‌کوین مرتبط است، گزارش داده بود، اما نتیجه‌گیری‌های محتاطانه ‌تری را ارائه کرده بود.

هفته گذشته، ظاهراً بزرگ‌ترین نهنگ‌های بیت‌کوین هنوز در حال فروش اندوخته‌های خود بودند، در حالی که نهنگ‌های کوچک‌تر احتمالاً در حال خرید بوده و از سقوط بازار مشابه ماه مارس 2020 جلوگیری کردند.

احساسات بازار حاکی از «یک فرصت خرید بلند مدت» است

برای صعودی شدن کاربران در بازار فعلی، مدت زمان زیادی باید سپری شود.

این هم برای بیت‌کوین و هم کل بازار رمزارز صدق می‌کند، همان‌طور که سرمایه گذاران بیش از شش ماه است که در حال تحمل یک بازار نزولی هستند. و اما این هفته هم استثنا نبود و با وجود جهش ناگهانی بیت‌کوین، احساسات بازار در ناحیه «ترس شدید» قرار دارد.

شاخص ترس و طمع بازار رمزارز (Crypto Fear & Greed) د تاریخ 30 می روی عدد 10/100 قرار دارد، عددی که در سال‌های گذشته معمولاً با شکل‌گیری کف قیمت همراه بود.

شاخص ترس و طمع بازار رمزارز. منبع: Alternative.me

ماه می 2022 یک دوره بسیار طاقت فرسا برای احساسات بازار بود، به طوری که شاخص ترس و طمع به عدد 8/100 رسید، سطحی که تاکنون به ندرت مشاهده شده و آخرین بار در مارس 2020 ظاهر شد.

فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، خالق پلتفرم تحلیلی بلاکچینِ Lookintobitcoin، اظهار داشت: « شاخص ترس و طمع امروز به عدد 10 کاهش پیدا کرد.»

وی گفت: «اکنون سه هفته متوالی را با ترس شدید سپری کرده‌ایم. آیا کف قیمت در حال شکل‌گیری است؟»

مفسر و تحلیلگر بازار اسکات ملکر (Scott Melker)، معروف به Wolf of All Streets، افزود: صرف نظر از آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، احساسات کنونی بازار «فرصت خرید بلند مدت» را نشان داد.

وی در توییتر نوشت: «مردم هنوز هم در حالت ترس به سر می‌برند»

 

مترجم : شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×