» آرشیو اخبار » حداکثر افزایش اجاره‌‌بها تا سقف ۲۵درصد در تهران و ۲٠درصد در سایر شهرها
افزایش اجاره بها

حداکثر افزایش اجاره‌‌بها تا سقف ۲۵درصد در تهران و ۲٠درصد در سایر شهرها

29 خرداد 1401 6

به گزارش گروه سیاست گذارنیوز، موضوعات مدیریت نقدینگی و کاهش تورم در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح و مورد بررسی اعضا قرار گرفت.
در جلسه شنبه شب شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران قوا و به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی گزارشی از وضعیت بازار مسکن ارائه کرد.
بر این اساس سران سه قوه تاکید کردند سیاست‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت حوزه مسکن سریع‌تر اجرایی و همزمان طرح دو فوریتی مطرح در مجلس شورای اسلامی نیز در اولویت تصویب قرار گیرد.
در همین زمینه مصوبه دولت در زمینه تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در هر سال تا سقف ۲۵ درصد در تهران و ۲٠ درصد در شهرهای سراسر کشور مورد تایید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار گرفت و مقررات لازم برای ضمانت اجرایی این مصوبه به تصویب سران قوا و دیگر اعضا رسید.
در این جلسه همچنین، پیشنهاد کمیسیون اقتصادی دولت در زمینه مدیریت نقدینگی و کاهش تورم مطرح و مقرر شد این پیشنهاد پس از بررسی‌های دقیق و همه جانبه برای تصمیم گیری به جلسات آینده شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارائه شود.
هم‌زمان با گزارش‌ها درباره افزایش ۱۴ برابری اجاره در تهران در ۱۰ سال گذشته، نشست شورای هماهنگی سه قوه از دولت رئیسی خواست مصوبه دولت قبل درباره سقف اجاره بها را اجرا کند.
در نشست شامگاه شنبه ۲۸ خرداد شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تصمیم گرفته شد که مجلس درباره سقف اجاره طرح دوفوریتی تصویب و دولت نیز سقف افزایش سالیانه اجاره‌بها را که قبلا به تصویب رسانده، اجرا کند.
مجلس اعلام کرده که سه شنبه این هفته طرحی دو فوریتی را برای کنترل افزایش اجاره بررسی خواهد کرد.
دولت حسن روحانی سال ۹۹ در مصوبه‌ای اعلام کرده بود که افزایش اجاره بها نسبت به سال قبل نمی‌تواند بیشتر از ۲۵ درصد باشد، این سقف افزایش در کلانشهرها ۲۰ درصد و در بقیه شهرها ۱۵ درصد تعیین شده است.
این طرح یادآور برنامه مشابه‌ای است که درسال‌های ۹۰ و ۹۱ در دولت محمود احمدی‌نژاد ارائه شد، اما شکست خورد.
همچنین با وجود این مصوبه، دولت روحانی قیمت اجاره در تهران دو سال گذشته دو برابر شده است. در همین حال روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت که در ۱۰ سال اخیر اجاره مسکن در شهر تهران رشد بیش از ۱۴ برابری داشته است.
روز شنبه نیز بهروز عسگری، رییس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفته بود اجاره‌بها در این شهر از سال گذشته تاکنون افزایش سه برابری داشته است.
در همین حال مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک، سیاست‌های جدید دولت رئیسی برای کنترل قیمت اجاره را غیر قابل اجرا دانست.
او اضافه کرد: «این‌گونه سیاست‌ها تاثیری در کنترل قیمت‌ها ندارد، اما منجر دعواهای مالک و مستاجری می‌شود.»
در سال‌های اخیر گزارش‌هایی درباره مهاجرت برخی از ساکنان شهرهای بزرگ به حاشیه شهرها به دلیل افزایش قیمت خانه و اجاره منتشر شده است.
در همین حال روزنامه فرهیختگان نوشت که با شدت گرفتن مهاجرت اجباری ساکنان کلانشهر تهران و کرج به حومه‌ها، حومه شهر کرج به‌شکل بی‌سابقه‌ای درحال بزرگ شدن است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×