» آرشیو اخبار » کمپین مقابله با امنیتی کردن حج

کمپین مقابله با امنیتی کردن حج

28 خرداد 1401 5

به گزارش گذارنیوز، نهادهای حقوق بشری و سیاسی، علما، وعاظ و بسیاری از شخصیت‌های کمپینی را برای مقابله با «امنیتی شدن» پرونده‌های حج و عمره از سوی مقامات سعودی راه‌اندازی کردند.

به نقل از پایگاه خبری «عربی۲۱»، شرکت‌کنندگان در این کمپین بیانیه‌ای با عنوان «حج امن نیست» منتشر کرده و در آن گفتند: «وجود اماکن مقدس در جغرافیای حکومت سعودی این کشور را ملزم به احقاق حقوق حجاج می‌کند؛ نه به عنوان بهترین دولت و بالاترین مقام رسیدگی و هدایت، بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه که در محدوده جغرافیایی سعودی قرار گرفته و این امر را برای آن الزام آور کرده است».

شرکت‌کنندگان در این بیانیه خاطرنشان کردند: «عربستان باید آمادگی و برنامه‌ریزی خود برای انجام مناسک حج را بالا ببرد و آن‌ها را تسهیل کند؛ همچنین باید مسئولیت کامل خود را در قبال حج و در برابر تمام جهان بدون هیچ منت و آسیبی به عهده بگیرد. این امری است که تمام حکام این کشور، ، حتی در دوران جاهلیت نسبت به آن پایبند بوده و احساسات مربوط به آن را رعایت کرده‌اند».

تبلیغات جام جهانی قطر

در این بیانیه، دولت عربستان سعودی به «سیاسی کردن عمدی حرمین شریفین به طور واضح و مکرر و تبدیل آن به ابزاری برای سرکوب مخالفان و راهی برای حمایت از رژیم‌های سرکوب‌گر» متهم شده است.

چرا که نیروهای امنیتی سعودی تعدادی از زائران کشورهایی مانند مصر، لیبی، یمن و سوریه و زائران اقلیت مسلمان چینی مانند اویغورها را که در کشورهایشان زندگی نمی‌کردند دستگیر کرده‌ بودند. دولت عربستان پس از اعطای روادید به این زائران، عمداً تعدادی از آن‌ها را دستگیر کرده و به کشورها و رژیم‌های سرکوب‌گر آنان که به نقض حقوق شهرت دارند، تحویل داده است.

در این بیانیه تاکید شده است: «عربستان سعودی از موقعیت و جایگاه حرمین شریفین به عنوان ابزاری برای صیقل دادن سیاست‌های رژیم محمد بن سلمان و به عنوان یک هیئت تبلیغاتی برای او استفاده می‌کند». امضاکنندگان این بیانیه بر رد و محکومیت استفاده از حج و عمره به عنوان ابزارهایی سیاسی یا وسیله‌هایی برای سرکوب و بازداشت و دستگیری مسلمانان تأکید کردند.

در این بیانیه از تمامی تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و دانشگاهی و سازمان‌های حقوق بشری خواسته شده است تا به وظایف خود در دفع آسیب‌ها از بیت الله الحرام و مسجد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) عمل کرده و از حقوق زائران و حجتج دفاع کنند».

کاربران شبکه‌های اجتماعی و شخصیت‌های مختلف با این کمپین که از طریق هشتگ «حج امن نیست» همراهی کردند. «جمال عبدالستار» دبیر کل مجمع علمای اهل سنت در توئیتی نوشت: «هر کسی که اهل علم و اندیشه و رهبرانی را که مدعی حق هستند را از حج و عمره باز دارد، با قرآن و سنت پاک پیامبر مخالفت کرده است».

کمیسیون بین‌المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین توسط عربستان سعودی در گزارشی شکایات شهروندان مصری و اردنی را که تلفن‌های همراه آن‌ها توسط مقامات سعودی بازرسی و بررسی شده بود را منتشر و اعتراض‌ها نسبت به بازجویی شدن این افراد در فرودگاه جده را که برای انجام مناسک حج عمره به این کشور آمده بودند، به آن مستند کرد.

کاربران در صفحه مربوط به این کمپین تصاویر و اسامی‌ای از مسلمانان چینی متعلق به اقلیت اویغور را منتشر می‌کنند و می نویسند: «حج و عمره، تله‌ای برای شکار مسلمانان اویغور است».

کاربر دیگری با پیوستن به این کمپین نوشت: «مسلمان با خیالی راحت و دلی پر از شادی برای حج می‌آید و ناگهان با تعجب به جای حرم به زندان می‌افتد!».

کاربر مسلمان عرب دیگری نوشت: «صاحب عکس زیر یک اسرائیلی به نام «بن تسیون» است که در سال ۲۰۱۷ به مسجد النبی هتک حرمت کرد. او عکسی از خود منتشر کرد د رحالی که روی لباس‌هایش به زبان عبری نوشته بود «سفیر اسرائیل در حوزه‌ای خاص هستم»؛ با این وجود او دستگیر نشد! در حالی که مسلمانان اویغور و دیگرانی که برای حج می‌آیند همچنان دستگیر می‌شوند!»

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×