» آرشیو اخبار » چرایی درگیری پلیس با برخی از متهمان

چرایی درگیری پلیس با برخی از متهمان

9 خرداد 1401 4

در هر مجموعه سازمانی ممکن است اتفاقاتی بیفتد که در افکار عمومی ذهنیت بدی نسبت به آن سازمان ایجاد شود. اگر یک نفر رفتاری از این دست داشت ما نباید آن را به کل مجموعه منتسب کنیم؛ اگر چند پلیس بد برخورد می‌کنند و یا چند پزشک زیر میزی می‌گیرند نمی‌توان این موضوع را به همه منتسب کرد. درست است که پلیس وظایفی دارد و در راستای انجام وظایفش باید پاسخگو باشد اما هیچکدام از اینها مجوزی نمی‌شود که برخوردی خارج از مأموریت انجام شود.

در روزهای اخیر فیلم‌هایی در فضای مجازی از درگیری پلیس با شهروندان منتشر شد که پلیس اعلام کرد در برخی از موارد این فیلم‌ها صحت دارد و مأمور نتوانسته صحنه را کنترل و با متهم درگیر شده است و برخی دیگر از این فیلم‌ها غیر واقعی است. این موضوع را با فرماندهان فراجا در میان گذاشتیم.

فرمانده انتظامی کل کشور: اغلب فیلم‌ها تقطیع شده است

تبلیغات جام جهانی قطر

سردار حسین اشتری در گفتگو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درگیری‌های بین مأموران پلیس با مردم نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است یا خیر، گفت: این نکته را توجه کنید بسیاری از فیلم‌ها تقطیع شده بیرون می آیند و تا زمانی که قبل و بعد فیلم را ندیده باشیم نباید قضاوت کنیم.

وی افزود: در بسیاری از موارد زمانی که فیلم کامل از درگیری بیرون می‌آید مردم حتی از رفتار پلیس برای برخورد با آن مجرم حمایت کرده اند.

فرمانده انتظامی کل کشور گفت: البته جایی که لازم باشد ما به همکاران مان تذکر می‌دهیم و از حق مردم دفاع می‌کنیم.

سخنگوی فراجا: معاندین با قصد مخدوش کردن چهره پلیس فیلم‌ها را منتشر می‌کنند

سردار مهدی حاجیان در گفتگو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش فراجا به درگیری‌های پلیس با مردم چیست گفت: کلیپ‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود یا بعضاً از سوی معاندین است یا افرادی که به هر دلیلی می‌خواهند چهره پلیس را مخدوش کنند.

وی با اشاره به اینکه معاندین سعی دارند با سو گیری های منفی و اهداف خاص چهره پلیس را در بین مردم خراب کنند، گفت: افراد باید به این مساله توجه کنند که قبل و بعد یک کلیپ چه اتفاقی افتاده است.

سخنگوی فراجا گفت: خیلی از این کلیپ‌ها جعلی است، به عنوان مثال معاندین کلیپ‌های مربوط به سال ۹۸ یا حتی ۹۶ را منتشر کرده اند و گفته اند که مربوط به این بازه زمانی می‌شود.

به گفته وی، برخی از این فیلم‌ها تقطیع شده است و صرفاً لحظه درگیری و برخورد پلیس را نشان می‌دهد و قبل و بعد آن درگیری را نشان نمی‌دهد.

سردار حاجیان گفت: پلیس اختیارات قانونی دارد و همه باید از فرمان پلیس تمکین کنند و نباید مقاومت کنند. مهم نیست فردی که پلیس به آن دستور و فرمان ایست می‌دهد چه مقام و منصبی دارد، مهم این است آن لحظه آن فرد باید در آن نقطه متوقف شود.

وی گفت: البته در بعضی از مواقع رفتارهایی از همکاران ما سر می‌زند که ما این رفتارها را تأیید نمی‌کنیم. البته منظورم این نیست که تمام همکاران ما رفتار بدی دارند اما می‌خواهم بگویم این رفتارها در برخی از همکاران ما مشاهده می‌شود.

سردار حاجیان ادامه داد: البته اگر رفتاری ببینیم با توجه به سیستم‌های نظارتی که در فراجا وجود دارد این افراد فرا خوانده می‌شوند، بازخواست می‌شوند و اگر جرمی انجام داده باشند قطعاً با آنها برخورد می‌شود.

وی در پایان گفت: پلیس خدمتگزار مردم است و ما به هیچ عنوان خودمان را برتر از مردم نمی‌دانیم و نمی‌بینیم.

خانواده‌ها باید مشروعیت پلیس را از کودکی به فرزندانشان بیاموزند

امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگویی در پاسخ به اینکه باید چه اقدامی انجام دهیم تا شاهد چنین برخوردهایی در آینده نباشیم، گفت: در عین حال که به خانواده‌ها و والدین باید قدرت پلیس، اقتدار پلیس، مشروعیت و احترام آن را گوشزد کنیم، باید پلیس را هم به کسب بیشتر آموزش روابط و مهارت‌های ادراکی و انسانی علاوه بر کسب مهارت‌های فنی دعوت کنیم.

مهارت فنی می‌تواند راهگشا باشد

مهارت فنی اولین مرحله مدیریت است، بعد از آن نیز مهارت انسانی قرار می‌گیرد. فردی که در این رده است باید علاوه بر مهارت فنی یعنی آگاهی از پلیس و اقتدار و قدرت، مهارت ادراکی نیز داشته باشد؛ یعنی بداند که با عملش چه لطمه‌ای ممکن است به نظام سیاسی، اجتماعی، اقتدار و شخصیت پلیس و هم‌قطاران خود بزند؛ به عبارت دیگر مهارت ادراکی یعنی درک موقعیت، درک فضای اجتماعی و درک اینکه در چه رده‌ای است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×