» آرشیو اخبار » سه معیار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای برای تشخیص زمان خرید «بیت‌کوین»
بازار ارزهای دیجیتال

سه معیار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای برای تشخیص زمان خرید «بیت‌کوین»

9 خرداد 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، خرید در کف و فروش در سقف! گفتنش راحت‌تر از عمل کردنش است، به خصوص زمانی که احساسات ضد و نقیض و بی‌ثباتی بازار با یکدیگر ترکیب می‌شود. از لحاظ تاریخی، بهترین معاملات زمانی صورت می‌گیرد که بازار دچار سقوط شده اما احتمال ریزش بیشتر قیمت معمولاً شما را از بازار دور نگه می‌دارد.

 

ماه می به خصوص برای هولدرها چالش برانگیز بود، زیرا بیت‌کوین (BTC) به پایین‌ترین سطح خود در 26782 دلار سقوط کرد و برخی از تحلیلگران اکنون قیمت زیر 20000 دلار را برای بیت‌کوین در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌کنند. چنین مواقعی است که ترس بیداد می‌کند و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای قبل از اینکه بازار به خود بیاید، خلاف جهت بازار وارد عمل می‌شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به چندین شاخص که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن‌ها برای شناسایی بهترین زمان‌ها برای وارد شدن به معامله قبل از صعود بازار استفاده کنند.

 

شاخص ترس و طمع بازار رمزارز

شاخص ترس و طمع معیار شناخته شده‌ای از احساسات بازار است که بیشتر سرمایه‌گذاران از آن برای پیش‌بینی آینده نزدیک بازار استفاده می‌کنند. برای مثال ترس شدید (Extreme Fear)، که احساس فعلی بازار است، به معنای خروج از بازار و حفظ سرمایه است.

شاخص ترس و طمع بازار رمزارز منبع: Alternative

این شاخص در واقع می‌تواند به عنوان یک اندیکاتور مورد استفاده قرار گیرد، نکته‌ای که توسط تحلیلگران شرکت تحقیقاتی جارویس لبز (Jarvis Labs) در حوزه ارزهای دیجیتال ذکر شده است.

یکی از بزرگ‌ترین عواملی که می‌تواند به افزایش این شاخص کمک کند، افزایش قیمت است. Jarvis Labs استراتژی خرید بیت‌کوین زمانی که این شاخص به زیر یک آستانه مشخص می‌رسد و سپس فروش آن زمانی که به یک سقف از پیش تعیین‌شده می‌رسد را آزمایش کرده است.

در این آزمون، نمره 10 این شاخص به عنوان زمان خرید و نمرات 35، 50 و 65 به عنوان زمان فروش انتخاب شدند.

ترس و طمع به بازار بیت‌کوین باز می‌گردد. منبع: Jarvis Labs

هنگامی که این استراتژی مورد آزمایش قرار گرفت، نشان داد که فروش بیت‌کوین در یک بازه زمانی کوتاه‌ پس از عبور این شاخص از 35، همان‌طور که توسط خط زرد در نمودار بالا نشان داده شده است، بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. این استراتژی یک بازده سالانه 14.6 درصدی و یک بازده انباشته 133.4 درصدی ایجاد می‌کند.

در تاریخ 10 می، این شاخص به نمره 10 رسید و در 6 روز از 17 روز بعد به ثبت نمره 10 یا کمتر ادامه داد، که کمترین نمره آن عدد 8 در تاریخ 17 می بود.

گرچه این احتمال وجود دارد که بازار در کوتاه مدت همچنان پایین‌تر بیاید، اما تاریخ نشان می‌دهد که هم قیمت و هم شاخص در نهایت به بالای سطح فعلی خود افزایش پیدا خواهند کرد و فرصت یک سرمایه گذاری بالقوه را برای معامله گران خلاف جهت بازار ارائه می‌دهد.

انباشت نهنگ‌ها

دنبال کردن کیف‌پول‌ نهنگ‌های بیت‌کوین با موجودی 10000 BTC یا بیشتر، شاخص دیگری است که فرصت‌های خرید را به ما نشان می‌دهد.

 

تعداد آدرس‌های بیت‌کوین با موجودی حداقل 10000 BTC. منبع: Glassnode

نگاهی دقیق به سه ماه گذشته نشان می‌دهد که در حالی که بازار در حال فروش بوده است، تعداد کیف پول‌های حاوی حداقل 10000 BTC، در حال افزایش بوده است.

تعداد آدرس‌های بیت‌کوین با موجودی حداقل 10000 BTC. منبع: Glassnode

در حال حاضر تعداد کیف پول‌های با موجودی بیش از 1000 BTC به بالاترین سطح خود از فوریه 2021، زمانی که بیت‌کوین بالای 57000 دلار بود، رسیده است و در آن زمان این کیف پول‌ها در نزدیکی این سطح در حال فروش بودند.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران در توییتر کاهش بیش از 30 درصدی قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی می‌کنند، کیف پول‌های نهنگی روی افزایش قیمت بیت‌کوین حساب باز کرده‌اند.

برخی از معامله گران زمانی خرید می‌کنند که قیمت بیت‌کوین به کمتر از هزینه استخراج خود می‌رسد

معیار دیگری که می‌تواند در مورد زمان و مکان خرید بیت‌کوین به ما اطلاعات دهد، میانگین هزینه استخراج بیت‌کوین bitcoin average mining cost)) است، که مقدار پولی است که یک ماینر برای استخراج 1 BTC هزینه می‌کند.

میانگین هزینه استخراج بیت‌کوین منبع: MacroMicro

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، قیمت بیت‌کوین از سال 2017 تا کنون در اکثر مواقع در قیمت تمام شده خود یا بالاتر از آن معامله شده است، که نشان می‌دهد این معیار شاخص خوبی برای شناسایی فرصت‌های خرید بیت‌کوین است.

نگاهی دقیق‌تر به این شاخص نشان می‌دهد که اکنون میانگین هزینه استخراج 27644 دلار است، یعنی حدود 2000 دلار کمتر از قیمت BTC در زمان نگارش این مقاله.

 

میانگین هزینه استخراج بیت‌کوین منبع: MacroMicro

تجزیه و تحلیل نمودار نشان می‌دهد که در دفعات گذشته که قیمت BTC کمتر از «میانگین هزینه استخراج» بود، معمولاً در محدوده 10 درصدِ هزینه استخراج باقی مِهم‌اند و عموماً در عرض چند ماه به قیمت مورد نظر (میانگین هزینه استخراج) می‌رسید.

سختی استخراج بیت‌کوین نیز اخیراً به بالاترین حد خود رسیده است و با روشن تجهیزات استخراج در ابعاد صنعتی بازار شاهد روند صعودی است. این بدان معناست که بعید به نظر می‌رسد میانگین هزینه استخراج به این زودی‌ها کاهش قابل توجهی داشته باشد.

در مجموع، هزینه فعلی استخراج BTC در مقایسه با قیمت فعلی BTC، یک دلیل قانع کننده برای سرمایه‌گذاران است که هنگامی که ترس گسترده بر بازار حاکم است، طمع کرده و اقدام به خرید کنند.

منبع : cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×