» آرشیو اخبار » قرعه صعود بازارها به نام بورس افتاد
بازار بورس

قرعه صعود بازارها به نام بورس افتاد

23 خرداد 1401 5

به گزارش گذارنیوز، پس از ورود قیمت دلار بازار آزاد به کانال جدید، اکنون نوبت به بازار سرمایه رسیده است که با رشد قیمت سهام به افزایش قیمت ارز و انتظارات تورمی واکنش نشان دهد.
در نیم ساعت ابتدایی شاهد رشد ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته هستیم به طوری که تا به اینجای کار این شاخص عدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان را نمایش می‌دهد و همچنین پس از گذشت بیش از دو هفته ورود پول اشخاص حقیقی به میزان ۸۰ میلیارد تومان رقم خورده است.

وز گذشته با انتشار خبر تصمیمات جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز با اعلام امکان خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها با قیمت توافقی، خوش‌بینی‌ها به احتمال افزایش دلار نیمایی که فاصله ۳۰ درصدی تا قیمت دلار در بازار آزاد داشت، بیشتر شده است. این موضوع در صورت تحقق می‌تواند باعث افزایش قابل توجه سود شرکت‌های صادراتی باشد.

رشد دلار یا ریزش بازار جهانی؛ حرکت بورس از کدام مسیر است؟
بورسان- سروش بهرامی؛ درحالی که همه‌جا صحبت از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به گوش می‌رسد و انتظار برای افزایش دلار نیما نیز بیشتر از قبل شده است، بازارهای جهانی این روزها متزلزل‌تر از قبل دنبال می‌شوند و شاهد کاهش قیمت کامودیتی‌ها هستیم.

تبلیغات جام جهانی قطر

دو موتور محرک بورس تهران یعنی دلار و بازارهای جهانی این روزا در یک جهت حرکت نمی‌کنند و اکنون این سوال به میان آمده است که حرکت بازار سرمایه در کدام مسیر خواهد بود؟

گرچه هردو عامل گفته شده در صورت صعود باعث بهبود معاملات و قیمت‌ها در بازار سرمایه می‌شود اما نحوه تاثیر آنها بر بورس کاملا متفاوت است. رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی به بهبود وضعت بنیادی شرکت‌ها و افزایش درآمد واقعی (دلاری) آنها خواهد شد در حالی که رشد قیمت دلار صرفا به دلیل افزایش انتظارات تورمی باعث صعود شاخص‌های بورس و سهام می‌شود. (همانند اتفاقی که در نیمه ابتدایی سال ۹۹ رخ داد)

این روزها دلار و بازارهای جهانی معکوس هم حرکت می‌کنند و نگرانی بابت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو کمی کار را برای ثبات قیمتی کامودیتی‌ها سخت کرده است اما باید به این نکته توجه داشت که اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در جهان در حال رخ دادن است همچنان اجازه ریزش سنگین را به بازارهای جهانی نخواهد داد و قیمت‌های کنونی حتی در صورت تعدیل چند درصدی، بازهم برای بورس تهران و شرکت‌ها بسیار جذاب است و می‌توان انتظار داشت که فاز تورمی تاثیر بیشتری بر روند معاملاتی بورس نسبت به احتمال اندک ریزش قیمت کامودیتی‌ها داشته باشد.

منبع: بورسان

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×