» اقتصاد » شکلات‌کردنِ مشکلات! [استارتاپ‌هایی که در دوران کرونا شکوفا شدند]

شکلات‌کردنِ مشکلات! [استارتاپ‌هایی که در دوران کرونا شکوفا شدند]

15 مرداد 1401 7

کووید ۱۹ قاتل بی‌رحمی بود. قاتلی که نه تنها جون کلّی آدم بی‌گناه رو گرفت، بلکه به حیات خیلی از کسب‌وکارها هم پایان داد. خیلی از کسب‌وکارهای قدیمی و البته بیش‌تر سنّتی، مجبور شدن کرکره‌هاشون رو پایین بکشن و نیروهای کاری‌شون رو  با حکم تعدیل به خونه بفرستن. با وجود این شرایط وحشتناک، کارآفرین‌هایی بودن که تونستن «مشکلات»ی رو که کرونا به‌وجود آورده بود، «شکلات» کنن و ازش یه کسب‌وکار سودآور بسازن!

 

در ادامه قراره با چند تا از این کسب‌وکارهای نوپا آشنا شیم که به ما ثابت کردن می‌شه توی دل شرایط سخت هم فرصت‌های تازه پیدا کرد و از تهدید، فرصت ساخت… چه بخواد اون تهدید کرونا باشه و چه هر چیز دیگه‌ای.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

«اِیر گاراژ»:

یکی از مشکلاتی که بشر امروزی باهاش درگیره، پارک کردن ماشین‌شه. دیگه عین قدیما نیس که آدما بتونن افسار اسب‌شونو یه جا ببندن و با خیال راحت برن پی کارشون. اونا هر روز صبح استرس دارن که ماشین لعنتی‌شونو کجا بذارن و همیشه می‌ترسن جای پارک گیر نیاد. از اون‌طرف آدم‌هایی هستن که پارکینگ‌شون از ماشین خالی‌یه و بدشون نمی‌یاد یه درآمد جانبی داشته باشن.

استارتاپ «ایر گاراژ» دست روی این مشکل اعصاب‌خوردکن گذاشته تا حلّش کنه. افراد می‌تونن وارد اَپلیکیشن این شرکت بشن و جای پارک‌های خالی‌شونو که مورد تقاضا قرار گرفته‌ن، اجاره بدن. راننده‌هایی هم که مشکل جای پارک دارن، می‌تونن اون‌جا رو اجاره کنن. وظیفه‌ی این استارتاپ وصل کردن کسایی‌یه که جای پارک خالی دارن به کسانی که نمی‌دونن ماشین کوفتی‌شونو کجا پارک کنن و به زندگی‌شون برسن!

این استارتاپ در سال ۲۰۱۶ توسط سه دوست به نام‌های «جاناتان بارکل»، «چلسی بوردر» و «اسکات فیتسی‌مُنز» بنیان‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شه که خیلی زود رشدی نجومی پیدا کنه. هرچند که تا همین الان هم سالانه ۱۶ میلیون دلار درآمد داره!

 

«دوردَش»:

توی دوران کرونا، بازار خدمات تحویل غذا رشد چشمگیری داشت. آدما توی خونه‌هاشون حبس شده بودن و تقاضای برای خدمات تحویل غذا و خواروبار اوج گرفته بود. تحقیقات علمی، مردم رو ترسونده بود و نه تنها می‌ترسیدن (یا اجازه نداشتن!) بیرون برن؛ بلکه فکر می‌کردن تماس چندلحظه‌ای با مأمور تحویل سفارش هم می‌تونه اونا رو به ویروس کووید آلوده کنه.

در چنین شرایطی، استارتاپ «دوردَش» تصمیم گرفت از این‌همه ترس بیش‌ترین استفاده رو ببره و ایده‌ی «تحویل بدون تماس» رو اجرا کنه. توی این طرح، پیکِ «دوردش»، سفارش رو توی محل تعیین‌شده (مثلاً پشت در) می‌ذاشت و پی کارش می‌رفت. غذاها هم توی کیسه‌های مهرشده‌ی «دوردش» قرار می‌گرفتن تا خریدارها مطمئن بشن کس دیگه‌ای به‌شون دست نمی‌زنه.

توی اَپلیکیشن «دوردش» می‌شه به رستوران‌ها و فروشگاه‌های اطراف دسترسی داشت و ازشون غذا سفارش داد. هرکسی هم که دنبال شغل‌های پاره‌وقته، می‌تونه توی اَپ ثبت‌نام کنه و از تحویل غذا به مشتری‌ها از درآمد کسب کنه.

این استارتاپ متعلّق به چند تا از دانشجوهای دانشگاهِ «استنفورد»ه که دور هم جمع می‌شدن تا ببینن صنعت غذا چه پتانسیل‌هایی داره. از دل این تحقیق و گفتگو، ایده‌ی «دوردَشي به وجود اومده. این کمپانی در حال حاضر با ۳۰ هزار رستوران قرارداد داره و توی ۴۰۰۰ شهر امریکا خدمات‌رسانی می‌کنه.

 

«رابین‌هود»:

استارتاپ «رابین‌هود» یه صرّافیِ مخصوصِ ارزهای دیجیتاله که بابت معاملات خودش هیچ کمیسیونی دریافت نمی‌کنه. این استارتاپ، کار رو برای آدما (به خصوص جوون‌ترها) راحت کرده و همه‌ی معاملات رو می‌شه از طریق یه اَپلیکیشن، روی گوشی انجام داد.

این صرّافی به کاربرانش امکان می‌ده روی ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک، لایت کوین و دوج کوین سرمایه‌گذاری کنن. یه نسخه‌ی «رابین‌هود گُلد» هم داره که مخصوص معامله‌گرهای حرفه‌ایه و به کاربرانش این امکان رو می‌ده که به صورت اعتباری خرید کنن. این اَپلیکیشن ۱۳ میلیون کاربر داره که ۸۰ درصد اون جوون‌های نسل هزاره هستن.

 

«بلوم‌اِسکِیپ»:

آدما تازه توی دوران قرنطینه متوجه شدن که چقدر وجود گل و گیاه در اطراف‌شون اهمیت داره. تا قبل از اون، می‌تونستن برن توی پارک و دشت و دمن و این نیاز رو برطرف کنن. اما توی دوران قرنطینه، دیگه این امکان وجود نداشت و همه توی آپارتمان‌های اکثرا قوطی‌کبریتی‌شون اسیر بودن.

این شرایط باعث می‌شد گلدون و گیاهان آپارتمانی، برای آدما تبدیل به یه ضرورت بشه و بتونن با کمک اون‌ها، موندن توی خونه رو قابل‌تحمل‌تر کنن. بنابراین تقاضا برای خرید  گل و گیاه بالا رفت و آدما دوباره با گلدون‌ها آشتی کردن. حتی توی ایران خودمون هم می‌شد دید که بالکن‌ها چقدر بیش‌تر از قبل به گل و گلدون آراسته شدن.

کسب‌وکاری به اسم «بلوم‌اسکیپ» توی همچین شرایطی وارد بازار شد و ثابت کرد با فروش گل و گیاه هم می‌شه یه کسب‌وکار سودآور ساخت. این شرکت در حال حاضر ۹۲ میلیون دلار  در سال درآمد داره. مشتری‌های «بلوم‌اسکیپ» می‌تونن از طریق سایت یا اَپ این شرکت، گلدون‌های موردعلاقه‌شونو آنلاین سفارش بدن و در مورد نحوه‌ی مراقبت‌کردن ازش، اطلاعات کسب کنن.

یه چیز بامزه‌تر این‌که، می‌شه توی این اَپ، برای گلدونی که خریدین پروفایل بسازین، عکساشونو بارگذاری کنین، روشون اسم بذارین و بگین تو چه روزی عضو خونواده‌ی شما شدن!… حتی می‌شه برای خودتون هشدار تنظیم کنین تا یادتون نره به گلدونا‌تون آب بدین یا خاک‌شونو عوض کنین!

 

 «کام»:

ویروس کرونا همه‌ی آدما رو ترسونده بود و باعث شده بود بیش‌تر از همیشه احساس تنهایی کنن و چهاردیواری خونه‌شون، تنگ‌تر از قبل به نظر برسه. توی چنین شرایطی آدما احتیاج به چیزی داشتن که اونا رو با خودشون آشتی بده و یه آرامش درونی رو براشون به ارمغان بیاره. اَپلیکیشن «کام» به اونا چنین قولی رو داد و توی دوران قرنطینه با استقبال زیادی روبه‌رو شد.

این اَپ، مأموریتش‌ رو “شادتر و سالم‌تر کردن آدم‌ها از طریق قدرت مدیتیشن” می‌دونه. می‌شه توی این اَپ، عضویت خرید و برنامه‌های مدیتیشن و حتی تمرین‌های آرامش و تمرکز انجام داد. مزایای این اَپ “کاربری آسون، محتواهای دائماً به‌روزرسانی شده و حتی مدیتیشن اختصاصی”یه. برای بچه‌ها و بزرگا هم قصه‌های ۳۰ دقیقه‌ای قبل از خواب داره.

هزینه‌ی عضویت در اون هم ۶۹.۹۹ دلار در ساله که عضویت سال اول تخفیف می‌خوره و می‌شه ۴۱.۹۹ دلار در سال. در یک کلام، این اَپلیکیشن به آدم‌ها آرامش می‌فروشه و در سال ۸۴.۶ میلیون دلار درآمد داره! (معامله‌ی جالبی‌یه. مگه نه؟!)

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×