» آرشیو اخبار » بانداژ نانویی یک استارت‌آپ، زخم را 8 برابر سریع‌تر درمان می‌کند
بانداژ نانویی یک استارت‌آپ، زخم را ۸ برابرسریع‌تر درمان می‌کند

بانداژ نانویی یک استارت‌آپ، زخم را 8 برابر سریع‌تر درمان می‌کند

26 آبان 1401 8

یک استارت‌آپ استونیایی موفق به تولید بانداژ زخمی شده که بسیار نازک و ارزان‌تر از باندهای معمولی است، اما قدرت التیام بالایی برای زخم‌ها دارند.

به گزارش گذارنیوز، محققان آزمایشگاهی در تالین بانداژی را کشف کردند که هشت برابر بهتر از مواردی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، عفونت‌ها را درمان می‌کند.

مانند بسیاری از نوآوری های دیگر، این کشف نیز یک تصادف بود. محققان موسسه ملی فیزیک شیمی و بیوفیزیک در استونی دو باند در کنار یکدیگر روی ظرف پتری حاوی باکتری در حال رشد قرار دادند.

باند اول با نقره و دومی با نوع دیگری از نانوذرات آغشته شده بود. آن‌ها می‌خواستند ببینند کدام یک از این باندها باکتری‌های بیشتری را می‌کشد و تعیین کنند که کدام یک قوی‌تر است، در عوض، معلوم شد که این دو با هم موثرتر هستند.

تبلیغات جام جهانی قطر

اولسجا بوندارنکو، رهبر گروه تحقیقاتی، که بیش از ده سال است خواص ضد باکتریایی نانومواد را مطالعه کرده است، گفت: «ما انتظارش را نداشتیم.»

این کشف غیرمنتظره منجر به پانسمان زخم منحصر به فرد شد. نزدیک به یک دهه پیش، بوندارنکو، کاهرو و آنجلا ایواسک ثابت کردند که نانوذرات مبتنی بر فلز آنطور که قبلا تصور می‌شد، سمی نیستند. بسیاری از قانون‌گذاران اتحادیه اروپا از تحقیقات خود برای تغییر قوانین در علم نانو، مطالعه ساختارها و مواد در مقیاس بسیار کوچک استفاده کردند.

وقتی صحبت از عفونت‌ها و باکتری‌ها می‌شود، مقیاس بسیار کوچک به کار می‌آید. این زمینه‌ای است که پزشکان و دانشمندان را به‌طور فزاینده‌ای نگران کرده است.

یادگیری و تکامل باکتری‌ها به گونه‌ای است که آنتی‌بیوتیک‌ها را منسوخ می‌کند و این از ویژگی‌های باکتری ها است. احتمالاً در بیست سال آینده، بیماری‌های عفونی بیشتر از سرطان باعث مرگ افراد خواهند شد. امروزه سالانه ۲۵۰۰۰ نفر در اتحادیه اروپا به دلیل عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم جان خود را از دست می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این تعداد به ۳۹۰۰۰۰ نفر افزایش یابد.

بنابراین، راه‌حل‌های جدیدی برای مبارزه با باکتری‌ها به شدت در سراسر جهان جستجو می‌شود. این مشکل به‌ویژه در بیمارستان‌ها حاد است زیرا عفونت‌های باکتریایی در حین جراحی شایع هستند. هر چه سن ما بالاتر می‌رود، مبارزه با باکتری‌های مضر برای بدن دشوارتر می‌شود.

محققان دانشگاه منچستر در حال بررسی خواص ضد میکروبی عسل هستند. همکاران آن‌ها در دانشگاه ملی سنگاپور اولین بانداژ هوشمند جهان را با حسگر پوشیدنی ساخته‌اند. یک شرکت آمریکایی نیز از ذرات مس در بانداژهای جدید خود استفاده کرده است.

اغلب پانسمان‌های ضد باکتری که در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند و در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند، معمولاً از نقره ساخته می‌شوند، یک عنصر شیمیایی که در کشتن باکتری‌ها بسیار خوب است.

آنا لیسا کوبو مدیرعامل نانوردیکا مدیکال (Nanordica Medical) گفت: «مس در کشتن ویروس‌ها خوب است، اما روی باکتری‌ها تأثیر نمی‌گذارد. نانوذرات ترکیبی ما پتانسیل زیادی برای درمان عفونت‌های باکتریایی دارند.»

زمانی که گریگوری واسیلیف، پزشک و متخصص بیماری‌های عفونی به تیم آن‌ها پیوست و کار سرعت بیشتری پیدا کرد. آن‌ها راه حل خود را به ثبت رساندند و ۱۵۰۰۰۰ یورو از یکی از بزرگترین مسابقات پیتینگ در بالتیک، برای استارت خود دریافت کردند. فناوری‌نانو به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از مقادیر کمی ذرات استفاده کنند. آن‌ها با ریسندگی ساختارهای منسوجات پیشرفته و مؤثرتری ایجاد می‌کنند. علاوه بر کشتن باکتری‌ها، می‌تواند باکتری‌ها را به سمت پانسمان بکشد و آن را پاک کند و این کار به بهبود سریع‌تر زخم کمک می‌کند.

از آنجایی که پانسمان زخم آن‌ها بسیار نازک است، باندهای نانوردیکا مدیکال می‌توانند ۲۰ درصد ارزان‌تر از رقبای خود باشند. محققان اکنون با بزرگترین بیمارستان استونی، مرکز پزشکی شمال استونی، کار می‌کنند و آزمایش‌های بالینی را انجام می‌دهند.

منبع: پایگاه خبری فناوری نانو

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×