» آرشیو اخبار » گوشت «قرمز» شد
قیمت روز گوشت قرمز در شنبه ۲۸ آبان

گوشت «قرمز» شد

8 اسفند 1401 9

قیمت گوشت در آستانه ماه رمضان در حالی به بیش از ۴۴۰هزار تومان رسیده که مسئولان وعده می‌دهندتا بهار سال آینده قیمت کاهش خواهد یافت؛ این وعده ها تمدید هم می شوند.

گذارنیوز: گوشت قرمز که ظاهراً از قافله تورم و افزایش قیمت سال جاری جامانده بود طی دو هفته گذشته با عبور از مرز کیلویی ۴۰۰ هزار تومان تمامی عقب‌ماندگی‌هایی را که دامداران ادعا می‌کردند جبران کرد.

گوشت قرمز از سال گذشته تاکنون با روند افزایشی و شیب صعودی قیمت همراه بوده است اما متاسفانه در آخرین روزهای بهمن‌ماه امسال به‌گونه‌ای دچار جهش قیمتی شد که به تعبیر بسیاری از خریداران قیمت‌ها آتشین شده است.

مشاهدات از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد در واپسین روزهای بهمن‌ماه سال جاری قیمت گوشت قرمز گوسفندی توانست از مرز ۴۰۰ هزار تومان عبور کرده و خود را به کیلویی ۴۴۰هزار تومان برساند و گوشت های بسته بندی شده با رقم های نیم میلیون تومانی در فروشگاه های مواد پروتئینی به مردم فخر بفروشند. در همین هنگام گوشت قرمز گوساله نیز به ازای هر کیلو به قیمت ۳۳۰ هزار رسید و گوشت شتر توانست با نزدیک شدن به قیمت گوشت گوسفند به مرز ۳۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلو نزدیک شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

توزیع گوشت وصف‌های تمام‌نشدنی

در طی دو هفته گذشته اگرچه توزیع گوشت منجمد گوسفندی و هم‌چنین گوشت گوساله توسط جهاد کشاورزی در استان خراسان رضوی باهدف تعادل در ایجاد قیمت‌ها در فروشگاه‌های منتخب انجام پذیرفته است اما بنا بر اظهارات بسیاری از شهروندان عطش خرید و تأمین گوشت هنوز در شهروندان ادامه داشته و نیاز بسیاری از آن‌ها را پاسخ نداده است.

گزارش از سطح شهر مشهد حاکی از آن است که به ازای هر کارت ملی تنها یک بسته گوشت یخی منجمد و با وزن دو کیلو اختصاص می‌یابد که این موضوع بسیاری از شهروندان را برای دریافت همین سهیمه اندک کلافه کرده است.

بااینکه رئیس سازمان دامپزشکی در مشهد وعده داد که توزیع گوشت گسترده قیمت‌ها را خواهد شکست و تا کیلویی ۱۵۰ هزار تومان ارزان تر خواهد شد اما این وعده هنوز به نتیجه نرسیده است

تعدادی از شهروندان مشهدی در گفت‌وگو با بازار مدعی شدند که زمان پخش گوشت مشخص نیست و به‌محض توزیع در فروشگاه‌های مواد پروتئینی این محصول در دقایق اولیه تمام می‌شود.

وعده دولتی‌ها

قیمت گوشت در حالی قصد عقب‌نشینی ندارد که ماه گذشته معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از کاهش شدید قیمت گوشت در بازار خبر داده بود.

وعده «گوشت ارزان» تمدید شد| بُزک نمیر بهار میاد

سید محمد آقامیری در این رابطه گفت: با واردات گوشت به کشور، طی هفته آینده قیمت گوشت به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد به‌طوری‌که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت آن کاهش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به تلاطم قیمت گوشت در بازار، طی هفته آتی به مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد خواهد شد و قیمت کنونی گوشت به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد لذا به دامدارانی که دام خود را به‌منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه‌داشته‌اند توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قیمت گوشت دچار ضرر و زیان مالی نشوند چراکه وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی ضرر و زیان آن‌ها نخواهد بود.

وی درباره صادرت دام و واردات نیز بیان کرد: در حال حاضر صادراتی گوشت قرمز از کشور صورت نگرفته و صادرات ممنوع است و تولید در بازار داخلی باید عرصه شود.

چرا گوشت ارزان نشد؟

با اینکه رئیس سازمان دامپزشکی مدعی بود که توزیع گوشت گسترده قیمت‌ها را خواهد شکست اما این وعده هنوز به نتیجه نرسیده است و این پیش بینی درست از آب در نیامد.

بسیاری از تولیدکنندگان و پروار کنندگان گوسفند مدعی هستند که گرانی خوراک دام برای تولیدکنندگان دام سبک و به‌ویژه دام سنگین سخت‌تر شده است و این مشکلات از سال‌های گذشته به دلیل خشک‌سالی‌های طولانی سال‌به‌سال تکرار شده و اکنون به مشکل بزرگی تبدیل‌شده است.

اگرچه آمارهای قطعی درباره قاچاق وجود ندارد اما شواهدی است که دام سبک به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود

بارش سالانه در کشور میانگین ۲۳۰ میلی‌متر است و ایران به‌عنوان کشوری خشک محسوب می‌شود در سال‌های اخیر بارش‌ها به کمترین میزان خود رسیده است،‌ بخش زیادی از خوراک دام سبک از طریق تعلیف در مراتع تأمین می‌شد که اکنون این شرایط سخت‌تر شده است.

از سوی دیگر کشور وابستگی بیش از ۷۰ درصدی به واردات خوراک دام و طیور دارد که در دو سال گذشته به دلیل مشکلات بازارهای جهانی واردات به‌سختی انجام‌شده است.

علاوه بر آن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری اگرچه توانسته میزان واردات به کشور را تسهیل کند و رانت و فسادهای پیرامون این ارز دولتی را کاهش دهد، اما نهاده باقیمت گران‌تری به دست تولیدکننده رسیده است، تولیدکنندگان می‌گویند قیمت نهاده پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۴ برابر شده است قیمت هر کیلو نهاده به‌طور میانگین از کیلویی ۳۵۰۰ به ۱۴ هزار تومان افزایش‌یافته است علاوه بر این‌ها افزایش قیمت انرژی و هزینه‌های دستمزد که در سال گذشته ۵۷ درصد رشد کرد هزینه‌های تولید را افزایش داد.

اگرچه آمارهای قطعی درباره قاچاق وجود ندارد اما شواهدی است که دام سبک به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود این به دو دلیل خوش‌خوراکی دام ایران و پایین بودن قیمت نسبت به کشورهای همسایه است.

وعده «گوشت ارزان» تمدید شد| بُزک نمیر بهار میاد

از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی تحت‌فشار اتحادیه‌های تولیدکننده که ادعا می‌کردند مازاد تولید در کشور وجود دارد مجوز صادرات دام را صادر کرد این در حالی است که همان زمان هم قیمت گوشت بالابود.

‌برخی ادعا می‌کنند تولید دام سبک در کشور ۳۰ درصد کاهش داشته است، آن‌ها حتی می‌گویند عرضه دام به کشتارگاه‌ها افزایش‌یافته است. گزارش‌هایی هم از عرضه دام آبستن و مولد به کشتارگاه‌ها وجود داشته است اما اگر چنین مسئله صحت داشته باشد چرا قیمت در بازار پایین نیامده است؟ اگر عرضه دام به کشتارگاه بیشتر شده یعنی عرضه در بازار هم باید افزایش‌یافته و قیمت را پایین می‌آورد اما چنین اتفاقی نیفتاده است؟

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزایش مصرف و کاهش عرضه دام در ایام زمستان را عامل گرانی گوشت می‌داند و می‌گوید: در فصل زمستان بره آماده کشتار نداریم بنابراین عرضه دام به بازار کم می‌شود درعین‌حال به‌صورت طبیعی و معمول در این فصل میزان مصرف پروتئین مردم ازجمله گوشت و تخم‌مرغ نیز افزایشی است.

دامداران چه می‌گویند؟

یکی از دامداران خراسانی اظهار می‌کند: من تابستان امسال دام زنده را کیلویی ۵۲ هزار تومان و درنهایت در چند ماه گذشته به کیلویی ۷۰هزار تومان به فروش رساندم.

این تولیدکننده که حاضر به فاش شدن نامش نیست می‌گوید: این در حالی است که الآن دام زنده را باید کیلویی ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بخرم.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه پس‌ازاینکه نهاده‌های دامی و هزینه نگهداری دام ۶ برابر شد بیشتر و قیمت دام تغییر چندانی نکرد لذا بیشتر دامداران مجبور شدن تا دام مولد را باقیمت ناچیز به فروش برسانند و لذا ورشکسته شدند.

اعمال محدودیت خروج دام زنده از استان طی پنج روز گذشته موجب کاهش قیمت دام شده است

این تولیدکننده اذعان کرد: متأسفانه در این راستا دولت هم هیچ حمایتی نکرد فقط وام «دامدار کارت» به بعضی دامداران پرداخت کرد که این موضوع هم جوابگوی هزینه ما نبود و لذا از اردیبهشت‌ماه امسال به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی دوام نیاورده و به ورشکستگی رسیدیم و نه‌تنها من بلکه همسایه‌های من هم دامداری‌هایشان را تعطیل کردند.

کاهش قیمت دام زنده و افزایش کشتار

در همین حال معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی اذعان می‌کند: در نخستین روزهای اجرای ممنوعیت خروج دام زنده از خراسان رضوی شاهد کاهش قیمت دام زنده و نیز روند رو به افزایش کشتار و عرضه گوشت قرمز هستیم.

وعده «گوشت ارزان» تمدید شد| بُزک نمیر بهار میاد

مجید جعفری می‌گوید: اعمال محدودیت خروج دام زنده از استان طی پنج روز گذشته موجب کاهش قیمت دام شده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: با توجه به روند صعودی قیمت دام و کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار و به‌تبع آن گران شدن گوشت، در وهله اول ممانعت از خروج دام زنده در استان بهترین راهکار برای کنترل قیمت دام زنده و درنهایت گوشت در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه می‌دهد: از چهارشنبه هفته اخیر ممانعت از خروج دام زنده در استان اجرا شد و اولویت نخست، تأمین نیاز کشتار کن‌ها و کشتارگاه‌های خراسان رضوی اعلام شد در نخستین روزهای اجرای این ممنوعیت خروج دام شاهد کاهش قیمت دام زنده و نیز روند رو به افزایش کشتار و عرضه گوشت قرمز هستیم.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این‌که تا قبل از اجرای این طرح قیمت هر کیلوگرم بره نر آماده کشتار در بازار ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان بود افزود: این نرخ هم‌اکنون به بین ۱۵۸ تا ۱۷۰ هزار تومان کاهش‌یافته است.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی نخستین تولیدکننده دام و گوشت در کشور است که به‌تبع این جایگاه، مازاد تولید هم داریم.

جعفری گفت: با اجرای این تصمیم بسیاری از کشتار کن ‌های استان با خارج استان قراردادهایی دارند و به‌طورقطع دچار خسران می‌شوند اما به دلیل شرایط خاص استان و مسافر پذیر بودن آن اعمال این محدودیت باهدف کنترل بازار انجام‌شده است.

وعده جدید دولتمردان

درحالی‌که بسیاری از متصدیان تأمین و توزیع گوشت وعده ارزانی گوشت در نخستین روزهای اسفندماه را می‌دادند اما حالا رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده از عرضه انبوه دام سبک از اواسط اسفندماه در سراسر کشور خبر داده و گفته است: باعرضه انبوه دام زنده سبک، قیمت گوشت قرمز در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ کاهش خواهد یافت.

منصور پوریان افزایش قیمت گوشت گوسفندی را کاذب خوانده و این موضوع را ناشی از نوسان نرخ ارز، نوسان قیمتی برخی کالاها، تأخیر در حمل‌ونقل به دلیل شرایط آب و هوایی و سودجویی برخی دلال‌ها ربط داده و نوید داده است از اواسط اسفندماه دام‌های استان‌های جنوبی کشور به بازار عرضه می‌شود زیرا با گرم شدن هوا و خشکی شدن مراتع، نگهداری دام سخت می‌شود.

طی سال‌های گذشته با استمرار خشک‌سالی‌ها روبرو بودیم بنابراین دامداران به دلیل بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی و نبود علوفه مرتعی، دام‌های خود را زودتر از موعد به بازار عرضه می‌کردند

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده اظهار داشت: اکنون باعرضه مویرگی گوشت قرمز منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و گوشت گرم وارداتی، قیمت گوشت گوسفندی در برخی استان‌ها و مناطق تهران فروکش کرده است اما در برخی مناطق نیز همچنان باقیمت‌های بالا و غیرمنطقی عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته با استمرار خشک‌سالی‌ها روبرو بودیم بنابراین دامداران به دلیل بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی و نبود علوفه مرتعی، دام‌های خود را زودتر از موعد به بازار عرضه می‌کردند اما امسال به دلیل بارش‌های مناسب در اکثر استان‌های کشور ازجمله خوزستان، فارس، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان زایش‌ها نسبت به ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

پوریان امیدوار است امسال به دلیل وجود مراتع خوب و تلاش دامداران برای رسیدن دام‌هایشان به وزن مناسب لذا اواخر اسفندماه امسال و اوایل فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ عرضه دام زنده به بازار به شکل گسترده‌ای انجام شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×