» اسلایدر ویژه » کنترل تورم در گرو سیاست های مالی جدید

کنترل تورم در گرو سیاست های مالی جدید

5 شهریور 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز؛به نقل از رویترز این مطالعه نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی بدون سیاست‌های مالی بهتر در مهار تورم شکست خواهند خورد بر اساس مطالعه‌ای که در کنفرانس جکسون هول در ایالات متحده به سیاست‌گذاران ارائه شد، بانک‌های مرکزی در کنترل تورم شکست خواهند خورد و حتی می‌توانند رشد قیمت‌ها را بالاتر ببرند، مگر اینکه دولت‌ها نقش خود را با سیاست‌های بودجه محتاطانه‌تر ایفا کنند.
دولت‌ها در سراسر جهان خزانه‌های خود را در طول همه‌گیری کووید-۱۹ برای حمایت از اقتصاد باز کردند، اما این تلاش‌ها به بالا بردن نرخ تورم به بالاترین سطح خود در نزدیک به نیم قرن اخیر کمک کرده است و این خطر را افزایش می‌دهد که رشد سریع قیمت‌ها ریشه‌دار شود.
بانک‌های مرکزی اکنون نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند، اما مطالعه جدید که روز شنبه در سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول فدرال رزرو کانزاس سیتی ارائه شد، استدلال می‌کند که شهرت بانک مرکزی در مبارزه با تورم در چنین سناریویی تعیین‌کننده نیست.
فرانچسکو بیانکی از دانشگاه جان هاپکینز و لئوناردو ملوسی از فدرال رزرو شیکاگو می‌گویند اگر انقباض پولی با انتظار تعدیل‌های مالی مناسب پشتیبانی نشود، تشدید عدم تعادل مالی منجر به فشار تورمی حتی بیشتر از این خواهد شد
در نتیجه، دور باطلی از افزایش نرخ‌های بهره اسمی، افزایش تورم، رکود اقتصادی و افزایش بدهی‌ها به وجود می‌آید.
گرچه کسری بودجه ایالات متحده که در این سال مالی به بیش از 1 تریلیون دلار خواهد رسید، بسیار کمتر از پیش بینی قبلی خواهد بود، اما با 3.9 درصد تولید ناخالص داخلی، از نظر تاریخی بالا باقی می ماند و مشاهده می شود که در سال آینده فقط اندکی کاهش می یابد.
منطقه یورو نیز که با تورم بالا دست و پنجه نرم می کند، احتمالاً مسیر مشابهی را دنبال می کند و کسری آن در سال جاری به 3.8 درصد رسیده و برای سال ها بالا باقی می ماند، به خصوص که این بلوک احتمالاً رکود اقتصادی را تجربه خواهد کرد که از سه ماهه چهارم شروع خواهد شد.
این مطالعه استدلال می‌کند که حدود نیمی از افزایش اخیر تورم ایالات متحده ناشی از سیاست‌های مالی و فرسایش این باور است که دولت سیاست‌های مالی محتاطانه را اجرا خواهد کرد.
در حالی که برخی بانک‌های مرکزی به دلیل تشخیص دیرهنگام مشکل تورم مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، این مطالعه استدلال می‌کند که حتی افزایش زودتر نرخ‌ها نیز بیهوده خواهد بود.
نویسندگان این پژوهش می‌گویند که سیاست های سختگیرانه  (فدرال رزرو) تورم را تنها یک درصد، آن هم به قیمت کاهش تولید، تا حدود 3.4 درصد کاهش می‌دهد.»
برای کنترل تورم، سیاست مالی باید همگام با سیاست های پولی عمل کند و به مردم اطمینان دهد که به جای افزایش بدهی، دولت مالیات ها را افزایش و یا هزینه ها را کاهش می دهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×