» آرشیو اخبار » کلاهبرداران عاشقان را به پای دستگاه‌های خودپرداز می‌کشانند!
کلاهبرداری با خودپرداز

کلاهبرداران عاشقان را به پای دستگاه‌های خودپرداز می‌کشانند!

13 مهر 1401 2

اداره تحقیقات فدرال (FBI) میامی هشدار داده است که دستگاه‌های خودپرداز رمزارزها به روشی محبوب بین کلاهبرداران برای دریافت وجوه از قربانیان آنها تبدیل شده است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، این اطلاعات روز سوم اکتبر (11 مهر) در بخشی از یک هشدار عمومی در مورد یک شیوه جدید کلاهبرداری موسوم به “قصاب خوک” منتشر شد. در این شیوه، کلاهبرداران طی یک سری فرایندهای پیچیده و انسان محور، با استفاده از پروفایل‌های جعلی در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های دوستیابی، با فریب مردم از قربانیان پول می‌گیرند.

قصابی خوک با خودپرداز

تبلیغات جام جهانی قطر

سوء استفاده از دستگاه‌های خودپرداز

کلاهبرداران برای جلب اعتماد قربانیان، مثل یک عاشق واقعی نسبت به او اظهار علاقه کرده و به تدریج بحث سرمایه‌گذاری را وارد رابطه می‌کنند. اف‌بی‌آی (FBI) در این اطلاعیه که با همکاری مرکز شکایات جرایم اینترنتی (IC3) تنظیم شده بود، هشدار داد که قربانیان این نوع کلاهبرداری‌های رمزارزی معمولاً هیچ شانسی برای پس گرفتن وجوه خود ندارند.

در این گزارش آمده است، کلاهبرداران علاوه بر سایر روش‌های معمول مانند حواله‌های الکترونیکی و کارت‌های اعتباری، عمدتاً قربانیان خود را به انتقال وجوه از طریق دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین و سایر رمزارزها ترغیب می‌کنند.

“بسیاری از قربانیان گزارش کرده‌اند از آنها خواسته شده است حواله‌های بانکی به حساب‌های خارج از کشور انجام دهند یا مقادیر زیادی کارت‌های پیش‌پرداخت را خریداری کنند. استفاده از خودپردازهای رمزارزها نیز یک روش نوظهور برای پرداخت است. ضرری که تاکنون قربانیان این طرح‌ها گزارش کرده‌اند از ده‌ها هزار تا میلیون‌ها دلار متغیر می‌باشد”.

اف‌بی‌آی خاطرنشان کرد که در کلاهبرداری‌هایی از نوع «قصاب خوک»، قربانیان «از طریق یک فرآیند سرمایه‌گذاری آموزش داده می‌شوند» و «تشویق می‌شوند تا با کمک کلاهبردار، سپرده‌گذاری‌های مستمری انجام دهند».

زمانی که قربانیان تلاش می‌کنند سرمایه‌های خود را نقد کنند، به آن‌ها گفته می‌شود که باید مالیات بر درآمد یا هزینه‌های اضافی دیگری را بپردازند و همین باعث می‌شود وجوه اضافی خود را از دست بدهند.

مدت‌هاست کلاهبردارانی که خود را به عنوان مقامات دولتی، مأموران اجرای قانون یا کارمندان شرکت‌های خدمات محلی معرفی می‌کنند، برای رسیدن به مقاصد شوم خود از دستگاه‌های خودپرداز رمزارزها سوء استفاده کرده و قربانیان خود را وادار می‌کنند تا به بهانه پرداخت قبوض یا مالیات پرداخت‌نشده برای اجتناب از جریمه‌های بیشتر، پرداخت‌هایی را برای آنها ارسال کنند.

گفتنی است که در حال حاضر، طبق داده‌های کوین ای‌تی‌ام رادار (Coin ATM Radar) ، نزدیک به 33 هزار و 500 دستگاه خودپرداز ارزهای دیجیتال در ایالات متحده وجود دارد و بنابر این اطلاعات، 87.4 درصد از توزیع جهانی خودپردازها به این کشور اختصاص یافته است.

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده ماه ژانویه (دی 1400) هشداری را در مورد کلاهبرداری‌ از طریق دستگاه‌های خودپرداز منتشر کرد. اف‌بی‌آی (FBI) از مردم خواست تا «اعتبار و صحت هرگونه فرصت سرمایه‌گذاری» که توسط این نوع افراد معرفی می‌شود را با دقت بررسی کنند، مراقب نام دامنه‌های جعلی صرافی‌های قانونی باشند، نشانی‌های اینترنتی که غلط املایی دارند را شناسایی کرده و در صورت عدم تأیید مشروعیت، هیچ برنامه‌ای را دانلود نکنند.

سازمان‌های مجری قانون در سراسر ایالات متحده ضمن تاکید بر این واقعیت که قربانیان این کلاهبرداری‌ها همیشه افرادی نیستند که تحصیلات کافی در زمینه سرمایه‌گذاری و اقتصاد ندارند، در مورد کلاهبرداری‌های “قصابی خوک‌” و کلاهبرداری‌های عاشقانه به دفعات به عموم مردم هشدار داده‌اند.

جالب است بدانید در ماه ژوئن (خرداد)، گزارش شد که متخصصان فن‌آوری سیلیکون‌وَلی توسط موج گسترده‌ای از کلاهبرداری‌های “قصاب خوک” در سان فرانسیکو فریب خورده و چندین نفر از آنها، بیش از یک میلیون دلار از سرمایه خود را از دست دادند.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×