» آرشیو اخبار » کاهش 45درصدی توکن آواکس در ماه اخیر؛ داده‌ها حاکی از ادامه روند نزولی است

کاهش 45درصدی توکن آواکس در ماه اخیر؛ داده‌ها حاکی از ادامه روند نزولی است

1 تیر 1401 5

به گزارش گروه ترجمه گذارنیوز، قیمت توکن آواکس (AVAX) طی 30 روز گذشته 45 درصد کاهش داشته و همزمان سرمایه کل این ارز دیجیتال نیز 29 درصد افت کرده است.

با وجود افت اخیر AVAX، این شبکه که میزبان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAPP) است، همچنان یکی از مدعیان رقابت پروتکل‌های لایه یک و لایه دو به شمار می رود و در رتبه بالایی از نظر سپرده‌های قرارداد هوشمند و آدرس‌های فعال قرار دارد. با این حال، عملکرد ضعیف قیمت باعث شده تا سرمایه‌گذاران نسبت به این شبکه به عنوان یک رقیب جدی دچار تردید شوند.

تبلیغات جام جهانی قطر

نمودار قیمت AVAX در صرافی FTX. منبع: TradingView

ریزش شدید دارایی‌های پرریسک باعث شد تا توکن Avax چندین بار حمایت 14.80 دلار خود را تست کند، در حالی که سرمایه بازار این ارز دیجیتال 4.8 میلیارد دلار است. نکته جالب اینکه ارزش کل قفل شده (TVL) در این شبکه به عدد چشمگیر 3.2 میلیارد دلار رسیده است.

در مقابل، شبکه سولانا (SOL) که کارمزدهای بسیار پایین‌تری دارد، دارای TVL2.1 میلیارد دلاری است. با این حال، ارزش بازار سولانا 12.9 میلیارد دلار است که تقریباً 3 برابر ارزش بازار آواکس روی قیمت 14.8 دلار است.

TVL معیار بسیار مهمی است، چراکه نشان دهنده سپرده‌های واریز شده به قراردادهای هوشمند یک شبکه است. اگر از بلاکچین پالیگان (Matic) که یک پروتکل لایه دو اتریوم است به عنوان شاخص استفاده کنیم، این شبکه دارای 1.8 میلیارد دلار TVL است در حالی که سرمایه بازار آن 3.5 میلیارد دلار است.

به طور خلاصه، با توجه به اینکه ارزش بازار رقبای اواکس به شدت از TVL مربوطه خود فراتر رفته‌اند، قیمت آواکس به شدت پایین به نظر می‌رسد.

 

TVL افزایش اما تعداد کاربران کاهش یافته است

با افزایش TVL شبکه آواکس به 184 میلیون توکن Avax، میزان استفاده از این شبکه نیز در طول این 60 روز افزایش پیدا کرد. این نشان می‌دهد که علی رغم سقوط قیمت Avax، سرمایه‌گذاران توکن‌های AVAX خود را از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر آواکس برداشت نکرده‌اند.

 

ارزش کلقفل شده در شبکه اواکس. منبع: DefiLlama

 

TVL شبکه آواکس از لحاظ توکنی (AVAX) در دو ماه اخیر به میزان 35 درصد رشد کرده است. در مقایسه، TVLشبکه اتریوم از لحاظ اتری (ETH) 10 درصد افزایش یافته، در حالی که TVL زنجیره BNB در همین بازه زمانی با کاهش 14 درصدی روبرو شد.

تریدرها برای تأیید اینکه آیا افزایش TVL شبکه آواکس برای صعود قیمت کافی هست یا خیر، باید میزان استفاده از دپ‌ها را نیز تحلیل کنند. برخی از اپلیکیشن‌ها، مانند بازی‌ها و بازارها(Marketplaces) به سپرده‌های بزرگی احتیاج ندارند، به همین دلیل این معیار در این موارد از اهمیت برخوردار نیست.

داده‌های 30 روزه دپ‌های شبکه آواکس. منبع: dappradar

 

طبق پلتفرم دپ رادار (Dappradar) در 21 ژوئن، تعداد آدرس‌هایی که در حال استفاده از دپ‌های شبکه آواکس بودند در مقایسه با ماه قبل 42 درصد کاهش یافته است. در مقایسه، زنجیره BNB با کاهش 16 درصدی و پالیگان با کاهش 29 درصدی مواجه شدند.

افت قیمت ناشی از عوامل فاندامنتال است

اگرچه TVL شبکه آواکس نسبت به رقبای خود بالاتر است، اما کاهش میزان استفاده از این شبکه نگران کننده است. به عنوان مثال، 93،130 آدرس فعال دپ تریدر جو (Trader Joe) نسبت به161.040 کاربر فعال دپ کویک سواپ (QuickSwap) شبکه پالیگان، بسیار پایینتر است.

داده‌های فوق حاکی از وضعیت نامطلوب شبکه آواکس است و می‌تواند افت قیمت 45 درصدی Avax در 30 روز اخیر را به ما توضیح دهد. سرمایه‌گذاران احتمالاً تا زمانی که معیارهای میزان استفاده از شبکه به ویژه تعداد آدرس‌های فعال دیفای بهبود یابد، نسبت به حمایت 14.80 دلار مردد خواهند بود.

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×