» آرشیو اخبار » وضعیت بازار/ بیت کوین در محدوده 19 هزار دلار در نوسان است
وضعیت بازار بیت‌ کوین

وضعیت بازار/ بیت کوین در محدوده 19 هزار دلار در نوسان است

8 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، روز چهارشنبه، قیمت بیت‌ کوین و اتر کاهش یافت، زیرا داده‌های اقتصادی تایید کرد که ایالات متحده از لحاظ فنی به مرحله رکود وارد شده است. به بیان دقیق‌تر، همزمان با اعلام کاهش 0.6 درصدی رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال، قیمت رمزارز اول بازار سقوطی شارپی را تجربه کرد و در ساعات بعد، به سطوح قبل خود بازگشت.

قیمت اتر (ETH) نیز رفتاری مشابه با بیت‌ کوین از خود نشان داد و در ساعات اولیه گشایش بازار معاملاتی آمریکا، پیش از آنکه روندی معکوس را در پیش بگیرد، با فشار فروشی مواجه شد که کاهش قیمت تا زیر تراز 1300 دلار را درپی داشت. دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، اخیراً شدت نوسانات کمتری را تجربه می‌کند، زیرا میانگین محدوده واقعی آن (ATR) طی هفت روز گذشته 13 درصد کاهش یافته است. شاخص ATR با اندازه گیری اسپرد بین سقف و کف‌ها و قیمت بسته شدن یک کندل، شدت نوسانات را مشخص می‌کند.

بنابر تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده، فعالیت اقتصادی در ایالات متحده در سه ماهه دوم سال، 0.6 درصد کاهش داشته است. با درنظرگرفتن تعریف رایج “دو فصل متوالی تولید ناخالص داخلی منفی” می‌توان به این واقعیت رسید که این کشور به لحاظ فنی، وارد رکود شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

داده‌های اخیر وزارت بازرگانی ایالات متحده اطلاعات جدیدی را به همراه ندارند و داده‌های اقتصادی اعلام شده در تاریخ 25 آگوست (3 شهریور) را تایید می‌کند. شاخص قیمت ناخالص داخلی آمریکا با 9.1 درصد افزایش به رکورد 126.31 واحد رسیده است و به نوبه‌ خود، بر فشارهای تورمی که تا حد زیادی بازارها را دربرگرفته، دامن می‌زند.

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی را اندازه‌گیری می‌کند، 7.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد درحالی که انتظار بازار افزایش 7.1 درصدی برای این شاخص بوده است. مخارج واقعی مصرف‌کننده که معیاری برای سنجش مصرف شخصی است نیز، 2 درصد افزایش در مقابل برآورد 1.5 درصدی را ثبت کرده است. سود شرکتی نیز 6.2 درصد افزایش یافت که تغییر محسوسی از کاهش 2.5 درصدی سه ماهه قبل را نشان می‌دهد.

در آخرین جلسه معاملاتی بازار سهام ایالات متحده نیز به ترتیب 1.5، 2.8 و 2 درصد کاهش در شاخص‌های میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 را شاهد بودیم. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت 0.74 درصد و قیمت نفت خام برنت اروپا و گاز طبیعی به ترتیب 0.7 درصد و 0.8 درصد کاهش را نشان می‌دهند.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

نشانه های اولیه یک روند صعودی در بیت کوین

داده‌های معاملاتی اخیر حاکی از آن است که قیمت بیت کوین مجموعه‌ای از «کف‌های بالاتر» را در نمودار روزانه به ثبت رسانده است و همین امر زمینه را برای شروع دوباره یک روند افزایشی دیگر برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار فراهم می‌کند.

به طور معمول، تشکیل کف‌های بالاتر نشان می‌دهد که پایین‌ترین سطح قیمت روزانه یک دارایی از پایین‌ترین سطح قیمت روز قبل آن کمی بالاتر است. در چنین شرایطی، خریداران بیشتری نسبت به خرید آن دارایی با قیمت‌های در حال افزایش تمایل نشان می‌دهند. در حال حاضر، قیمت بیت کوین 7 درصد از کف 18 هزار و 157 دلاری روز 21 سپتامبر (30 شهریور) بیشتر است و طی شش روز از این 9 روز معاملاتی، توانسته است کف‌های بالاتری را تشکیل دهد.

عنصر دیگر موید آغاز یک روند صعودی تازه، مجموعه ای از “سقف‌های بالاتر” است که در این بازه زمانی 9 روزه تنها در سه کَندِل روزانه مشاهده شده است.

نمودار روزانه بیت‌ کوین

البته ممکن است سرمایه‌گذاران صعودی به طور بالقوه این وضعیت را در کنار سایر شاخص‌ها برای پیشبرد دیدگاه خود بپذیرند. اگر روز 21 سپتامبر (30 شهریور) را به‌عنوان نقطه آغاز این روند در نظر بگیریم، خواهیم دید که شاخص مقاومت نسبی (RSI) در این دوره زمانی 27 درصد افزایش یافته است. RSI یک اندیکاتور تکنیکال است که اغلب به عنوان سنجشی برای حرکات قیمت استفاده می‌شود.

اخیراً بیت‌کوین از بسیاری از همتایان خود بهتر عمل کرده است، به ویژه اتر که از روز 8 سپتامبر (17 شهریور) تاکنون 19 درصد کاهش یافته است. در این مدت، عملکرد بیت کوین نسبت به کاردانو، ریپل و پالیگان نیز بهتر بوده است، به این معنی که این رمزارز همچنان دارایی انتخابی برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

سرمایه‌گذارانی که عمدتاً دیدگاهی خنثی تا نزولی نسبت به حرکات قیمت بیت کوین اتخاذ کرده‌اند، به احتمال زیاد جهش‌های مقطعی اخیر را به “نقطه کنترل” فعلی این دارایی نسبت می‌دهند. نقطه کنترل دارایی نشان‌دهنده ناحیه‌ای از فعالیت با قیمت بالا در گذر زمان است و نشان می‌دهد که بیشترین توافق قیمت در کدام نقطه اتفاق افتاده و حمایت‌ها و مقاومت‌های اصلی در کجا تشکیل شده است.

نقطه کنترل فعلی بیت کوین درحدود تراز 20 هزار و 300 دلار واقع است که فقط 5.4 درصد بیشتر از قیمت فعلی آن است. در حالی که به نظر می‌رسد بیت کوین آماده آغاز یک حرکت صعودی دیگر است، نشانه‌هایی وجود دارد که تایید می‌کند شکست مقاومت 20 هزار دلاری در کوتاه مدت بعید خواهد بود.

در حال حاضر، رمزارز اول بازار زیر این مقاومت روانی مهم، با قیمت 19 هزار و 574 دلار معامله می‌شود. ارزش بازار آن نیز در حدود 372 میلیارد دلار است. اتریوم از دیروز حدود 2 درصد رشد داشته و به 1343 دلار رسیده است. سایر رمزارزهای بزرگ بازار نیز امروز با نوسانات مثبت، در منطقه سبز ایستاده‌اند ولی در این میان، ریپل با جهش 12.83 درصدی پیشتاز است.

گفتنی است که صرافی بایننس اعلام کرده است که استخر استخراج اثبات کار اتریوم را در مرحله اول، بدون دریافت کارمزد راه‌اندازی می‌کند. این اتفاق می‌تواند برای رشد نسخه فورک شده اتریوم (ETHW ) کمک کننده باشد.

در نهایت، ارزش تجمعی بازار ارزهای دیجیتال امروز به مرز 943 میلیارد دلار رسیده و دامیننس بیت‌کوین در حدود 39.5 درصد است. شاخص ترس و طمع بازار نیز با عدد 21، همچنان در منطقه ترس شدید قرار دارد.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×