» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ آرامش به بازار بازگشته است
وضعیت بازار

وضعیت بازار؛ آرامش به بازار بازگشته است

23 مهر 1401 3

هفته‌ای که گذشت با انتشار گزارش ناامیدکننده نرخ تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی، نتوانست بیت کوین را از بازه محدود قیمت چند هفته گذشته آن خارج کند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، طی 9 روز از 10 روز گذشته، حجم معاملات روزانه بزرگترین ارز دیجیتال بازار، از میانگین متحرک 20 روزه آن پایین‌تر بوده است. تنها استثنا نیز روز پنجشنبه رخ داد که عمدتاً ناشی از واکنش بازار به گزارش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بود.

بیت کوین (BTC) که دوباره به محدوده 19 هزار دلار بازگشته است، در 24 ساعت گذشته حدود 3 درصد کاهش یافته و در این لحظه با قیمت 19 هزار و 170 دلار معامله می‌شود. به این ترتیب، به استثناء چند مورد کوتاه مدت، بیت کوین ماه گذشته را تا حد زیادی در کانال 19 تا 20 هزار دلار سپری کرده و نزدیک به 60 درصد از قیمت خود را در ابتدای سال تاکنون از دست داده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

در حال حاضر، ارزش بازار بیت کوین به حدود 367 میلیارد و 674 میلیون دلار می‌رسد که حدود 38.4 درصد از کل ارزش بازار 957 میلیارد دلاری ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

اتر (ETH) که برای مدتی بالاتر از مقاومت بحرانی 1300 دلار دست‌به‌دست می‌شد نیز حدود 3.5% از دیروز افت پیدا کرده و اکنون در محدوده 1286 دلار ایستاده است. اتریوم از زمان تغییر شبکه از اجماع اثبات کار به مکانیسم اجماع اثبات سهام، باوجود کارآمدتر شدن شبکه در زمینه مصرف انرژی، 23 درصد و از آغاز سال 2022 تاکنون، 64 درصدی از ارزش خود را از دست داده است.

طی یکی دوز گذشته، توجه اصلی فعالان بازارهای مالی به سمت گزارش تورمی معطوف شده است که روز پنجشنبه منتشر شد و نشان داد قیمت‌ها در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) در مقایسه با انتظار 8.1 درصدی تحلیلگران، نسبت به سال گذشته 8.2 درصد افزایش یافته است. هرچند بازارهای مالی در ابتدا واکنشی منفی نسبت به این گزارش نشان دادند، پس از بازیابی موقعیت‌های از دست رفته، روز خود را کمی بالاتر از سطوح قبل به پایان رساندند

شاخص خرده فروشی ایالات متحده در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) باوجود انتظار افزایش 0.2 درصدی، بدون تغییر ماند. این رقم پایین غیرمنتظره منعکس کننده تقاضای کمتر در نتیجه افزایش هزینه‌ها است.

در بازارهای مالی سنتی، عملکرد هفت روزه بازار سهام ایالات متحده متفاوت بود، چراکه دوشاخص S&P 500 و نزدک کامپوزیت به ترتیب 1% و 2.7% کاهش یافتند درحالی‌که میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) هفته را با 1.5 درصد افزایش به پایان رساند.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

معاملات آرام اتر و بیت کوین بعد از حرکات شارپی روز پنجشنبه

پرایس اکشن دو ارز دیجیتال بزرگ بر اساس ارزش بازار، روز جمعه نسبتاً آرام بود ولی امروز جهت‌گیری کلی بازار به سمت پایین بیشتر است.

بعد از گسترش فعالیت‌های معاملاتی روز پنجشنبه، روز جمعه حجم معاملات بیت کوین به زیر میانگین متحرک 20 روزه خود بازگشت و رویه هفته‌های اخیر خود را ادامه داد. الگوی مشابهی نیز در مورد اتر اتفاق افتاد اگرچه حجم معاملات روز جمعه آن نزدیک به سطوح میانگین باقی ماند.

نمودار روزانه بازار بیتکوین

اندیکاتور بولینگر باند بیت کوین (BTC) نشان می‌دهد که این دارایی دقیقاً زیر میانگین متحرک 20 روزه قیمت خود معامله می‌شود، در حالی که نوسانات نسبتاً ثابت باقی مانده است. همانطور که می‌دانید، بولینگر باندها یک شاخص تکنیکال هستند که میانگین قیمت یک دارایی را به صورت دو انحراف معیار بالاتر و پایین‌تر از سطح میانگین محاسبه می‌کنند.

از نظر آماری، قیمت یک دارایی در 95 درصد مواقع در دو انحراف معیار میانگین باقی می‌ماند. پهن شدن بولینگر باندها نشان‌دهنده افزایش نوسان و باریک شدن آنها نشان‌دهنده کاهش نوسانات بازار است.

از روز سوم اکتبر (11 مهر)، باندهای بالا و پایین بیت کوین کاهش یافته است، که نشان دهنده تمایل اخیر بیت کوین به معامله در یک بازه ثابت و محدود است.

بیت کوین در روزهای 3 و 5 اکتبر (11 و 13 مهر)، قبل از اینکه برای مدت کوتاهی به زیر میانگین آن عقب‌نشینی کند، محدوده بالای باندها را لمس کرد. عکس آن نیز در تاریخ 13 اکتبر (21 مهر) رخ داد، زیرا قیمت قبل از بازگشت، واکنش ضعیفی به داده‌های CPI نشان داد.

روند نزولی امروز سایر آلتکوین‌ها را نیز دربرگرفته و بخش اعظم بازار را در منطقه قرمز فرو برده است. بایننس‌کوین (1.3-%)، ریپل (3.2-%)، کاردانو (3.9-%)، سولانا (4.6-%) و دوج‌کوین (2.5-%) اعضای گروه 10 رمزارز برتر بازار هستند که همگی افت ملموس قیمت را تجربه می‌کنند.

ترون تنها رمزارز بزرگ سبزپوش امروز با رشد 1.6 درصدی به حدود 0.06 دلار رسیده است. در میان آلتکوین‌های کوچکتر نیز، کوانت (QNT) با 9 درصد افزایش به 182 دلار رسیده و عملکرد متمایزی از خود نشان داده است.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×