» آرشیو اخبار » وزیر نفت از افزایش ۴۰ درصدی فروش نفت خام خبر داد

وزیر نفت از افزایش ۴۰ درصدی فروش نفت خام خبر داد

5 مرداد 1401 5

به گزارش گذارنیوز، «جواد اوجی» وزیر نفت دولت سیزدهم روز گذشته در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران از جمله تعمیر چاه‌های موجود، حفاری چاه‌های جدید و انجام عملیات اسیدکاری، ظرفیت تولید امروز به ۳ میلیون و ۸۱۸ هزار بشکه رسیده است.

وی گفت: در بخش صادرات میعانات گازی و فروش نفت خام با دیپلماسی فعال در ماه‌های اخیر، رکوردی تازه در فروش نفت خام و میعانات گازی نسبت به سه سال گذشته ثبت شده و حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، همچنین در زمینه صادرات گاز طی یک سال گذشته نیز ایران با رشد حجمی به‌طور میانگین ۲۵ درصد روبه‌رو بوده است، برای نمونه در بخش صادرات گاز طبیعی به عراق تنها ۴۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته‌ایم؛ ضمن آنکه بر خلاف سال‌های گذشته که گاز مایع (ال‌پی‌جی) بیشتر با ارسال به مشعل‌ها سوزانده می‌شد، اکنون با تلاش همکاران ما در صنعت نفت با افزایش ۱۵ درصدی در صادرات روبه‌رو بوده است.

وزیر نفت تاکید کرد: وصول ارزی ایران از محل فروش این محصولات ۲.۵ برابر بیشتر از سال‌های گذشته بوده است، برای نمونه تنها در بخش صادرات گاز ۱.۶ میلیارد دلار از مطالبات گازی از عراق وصول شده است؛ بنابراین در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات گاز طبیعی دیده شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی با اشاره به تأکیدهای رئیس‌جمهوری روسیه درباره اجرایی شدن تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با صنعت نفت ایران گفت: توسعه میدان‌های نفتی، اجرای پروژه ایران ال‌ان‌جی و ساخت طرح‌های مینی ال‌ان‌جی (تولید گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) کوچک مقیاس)، سوآپ گاز و فرآورده‌های نفتی و مشارکت در فروش نفت خام و سوآپ گاز با طرف روس مذاکره و دنبال می‌شود.

صادرات گاز به عمان و پاکستان با همکاری روسیه

وزیر نفت ظهار کرد: با توجه به مذاکرات و تفاهم با شرکت دولتی گازپروم روسیه قرار است در زمینه تأمین گاز و اجرای پروژه صادرات گاز به کشورهای عمان و پاکستان به‌صورت مشترک پیگیری شود.

اوجی همچنین با اشاره به آغاز اجرای بیش از ۳۰ میلیارد دلار پروژه جدید در سطح چهار شرکت اصلی وزارت نفت طی یک سال گذشته، گفت: یکی از این طرح‌ها مگاپروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی است که تصور می‌کنم در روزهای آینده بحث ترکیب سهامداران آن مشخص و به‌زودی قرارداد آن با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری امضا خواهد شد.

تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن می‌رسد

وزیر نفت تصریح کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۹۲ تا ۹۳ میلیون تن در سال است که تلاشمان این است با بهره‌برداری از طرح‌های جدید تا پایان این دولت این رقم را به ۱۴۰ میلیون تن در سال برسانیم. باید تاکید کرد، اگر امروز بازار ارز کشور ثبات دارد، بخش زیادی از آن مرهون عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی است. عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته است.

اقدامات صنعت نفت در دیپلماسی فعال انرژی 

وزیر نفت درباره اقدامات خوب صنعت نفت در موضوع دیپلماسی فعال انرژی گفت: ما پشت میز ننشستیم، در موضوع فروش نفت و پالایشگاه‌های فراسرزمینی اقدام‌های خوبی انجام شد و همه درآمدهای نفتی وصول می‌شود.

وی از احیای سوآپ گاز با ترکمنستان، صادرات گاز به عراق و وصول درآمدهای آن، احیای دیپلماسی انرژی با کشورهای آمریکای لاتین، آغاز مذاکره با پاکستان، امضای تفاهم‌نامه با عمان به‌عنوان دیگر اقدام‌های وزارت نفت در بحث دیپلماسی فعال انرژی نام برد.

افزایش رضایت‌مندی در کارکنان صنعت نفت

اوجی با بیان اینکه در بخش مربوط به منابع انسانی کارهای بزرگی به لطف خدا انجام شده است، اظهار کرد: تبدیل وضعیت ۳۰ هزار نفر از ایثارگران صنعت نفت طبق مصوبه مجلس انجام شده و هم‌اکنون نیز موجی از رضایت‌مندی برای کارکنان صنعت نفت به وجود آمده است، همچنین اقدام‌های خوبی در زمینه به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان در صنعت نفت و اصلاح نظام دستمزد کارکنان قراردادی و بازنشستگان انجام شده است. 

او در پایان به رضایت ۲۲۶ نفر از نمایندگان مجلس از اقدام‌های وزارت نفت نیز اشاره کرد.

منبع: مهر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×