» آرشیو اخبار » هش ریت بیت کوین چیست و چرا تا این حد مهم است؟
هش ریت

هش ریت بیت کوین چیست و چرا تا این حد مهم است؟

19 مهر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، هش ریت (نرخ هش) بیت کوین طبق ساده‌ترین تعریف، به قدرت و سرعت محاسباتی ماینر برای استخراج بیت‌کوین اتلاق می‌گردد. درواقع، هش ریت همان مقدار قدرت پردازش و محاسباتی است که از طریق ماینینگ در اختیار شبکه قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، یک کد الفبایی با طول ثابت که طول کلمه، پیام یا داده را نشان می‌دهد «هش» نامیده می‌شود.

همانطور که می‌دانید، فناوری بلاکچین اساس و زیربنای بیت کوین (BTC) و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد. شبکه بیت کوین از بلوک‌هایی تشکیل شده است که یک زنجیره وابسته به هم را تشکیل می‌دهند. این بلوک‌ها شبیه فایل‌هایی هستند که حاوی اطلاعاتی درباره آخرین تراکنش‌های انجام شده در سراسر شبکه می‌باشند.

از آنجا که بلوک‌های کوچک‌تر مانند فایل‌های داده رفتار می‌کنند، به منابع پردازشی کمتری جهت اعتبارسنجی نیاز دارند (یا برعکس). در این شرایط “هشینگ” وارد عمل می‌شود. به روند هش شدن بلوک‌ها یا تایید یکپارچگی تراکنش‌های شبکه هشینگ (Hashing) می‌گویند. درمقابل، شرکت‌کنندگان در شبکه یا فرایند هشینگ، بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

محاسبه نرخ هش می‌تواند در پیش‌بینی سودآوری به ماینرها کمک کند. هرچند، ارزهای دیجیتال با انواع مختلفی از تجهیزات استخراج می‌شوند و هر دستگاه از هش ریت متفاوتی برخوردار است. از آنجایی که فرایند ماینینگ به سطوح مختلفی از سرعت پردازش، حافظه و قدرت نیاز دارد، هش ریت شبکه با ارتقاء تجهیزات ماینینگ افزایش (یا حتی کاهش) می‌یابد.

ولی باید در نظر داشت از آنجایی که این شبکه برای عرضه مقدار مشخصی بیت کوین در یک زمان طراحی شده است، یک شبکه قوی‌تر لزوماً منجر به استخراج سریع بیت کوین نمی‌شود.

تعداد ماینرهای یک شبکه، سختی استخراج و در نهایت سودآوری ماینرها همگی تحت تاثیر تغییرات قدرت هش قرار دارند. علاوه بر این، چالش ماینینگ زمانی افزایش می‌یابد که ماینرهای بیشتری به شبکه می‌پیوندند، زیرا برای حل معادلات پیچیده ریاضی و دریافت پاداش بلوک، به تعداد حدس‌های بیشتری در هر ثانیه نیاز است. در نتیجه، با افزایش سختی شبکه بیت کوین، هش ریت آن افزایش می‌یابد.

به غیر از ماینرها، هش ریت برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال نیز یک شاخص مهم به حساب می‌آید چرا که نشان می‌دهد شبکه اثبات کار (PoW) یک ارز دیجیتال تا چه حد ممکن است در برابر هکرها ایمن باشد. گفته می‌شود حملات شبکه‌های بلاکچین با افزایش هش ریت ‌سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر خواهندبود.

فلوچارت اثبات کار و هش ریت

 

چرا هش ریت مهم است؟

یک شاخص مهم از میزان قدرت یک شبکه بلاکچین، به ویژه امنیت آن، هش ریت آن شبکه است. بنابراین، اگر نرخ هش بیت کوین افزایش یابد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نرخ هش از آن جهت افزایش می‌یابد که ماشین‌های بیشتری توسط ماینرهای مجاز برای یافتن بلوک بعدی اختصاص داده می‌شوند و این نشان می‌دهد کل قدرت محاسباتی شبکه بالا بوده و تاثیرگذاری عوامل مخرب در این شبکه دشوار است. با این وجود، کنترل‌کننده اصلی هش ریت می‌تواند با سازماندهی مجدد، پرداخت‌های خود را معکوس کند، که منجر به مشکلات دوبار خرج کردن ناشی از کاهش هش ریت در شبکه می‌شود.

اگر هش ریت بیت کوین کاهش یابد، چه اتفاقی میفتد؟ کاهش نرخ هش، با کمتر کردن هزینه اجرای یک حمله 51 درصدی، شبکه را در معرض مجرمان سایبری و سرقت رمزارزها قرار می‌دهد. علاوه بر این، نرخ هش پایین‌تر، منجر به غیرمتمرکزتر شدن ارزهای دیجیتال شده و ریسک زیادی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال برای محافظت از کاربران و سرقت دارایی‌های آنها می‌توانند در صورت کاهش ناگهانی هش ریت، معاملات خود را متوقف یا آن ارز خاص را از فهرست خارج کنند. بنابراین، آیا می‌توان نتیجه گرفت هش ریت بالا معیار خوبی برای امنیت شبکه است؟

در اکثر رمزارزهای اثبات کار (PoW)، تصور بر آن است که نرخ هش بیشتر برای امنیت و ثبات کلی شبکه بلاکچین بهتر است، زیرا به معنای هزینه‌های انرژی بیشتر، ماینرهای بیشتر و زمان بیشتر برای تسلط بر شبکه است.

سازوکار هش ریت بیت کوین چگونه است؟

تابع هشینگ رمزنگاری SHA-256 که هر داده ورودی را به یک رشته 256 بیتی (هش) تبدیل می‌کند، یکی از فناوری‌هایی است که بیت کوین با استفاده از آن هش ریت خود را اندازه‌گیری می‌کند. با توجه به ماهیت یک طرفه این تابع، تعیین هش از یک ورودی، ساده است اما برعکس آن صادق نیست.

هش ریت، که می‌تواند به صورت میلیارد، تریلیون‌، کوادریلیون‌ و حتی کوئنتیلیون‌ (با 18 صفر) بیان شود، در عمل به معنای اندازه‌گیری تعداد محاسباتی است که در هر ثانیه می‌توان انجام داد. به عنوان مثال، نرخ هش 1BH/s نشان می‌دهد که می‌توان در هر ثانیه یک میلیارد هدف را حدس زد.

اما، هش ریت بیت کوین چگونه اندازه‌گیری می شود؟ اگزاهش بر ثانیه (EH/s) که معادل یک کوئینتیلیون هش می‌باشد، برای بیان نرخ هش بیت کوین استفاده می‌شود. با مقایسه میانگین زمان بین بلوک‌های استخراج‌شده با سختی شبکه در یک زمان خاص، هش ریت کلی شبکه به‌طور تقریبی محاسبه می‌شود.

سختی استخراج چیست؟

چالش ماینینگ به این موضوع اشاره دارد که تولید هش کمتر از میزان مورد نظر، برای یک ماینر تا چه میزان دشوار است؛ این کار با کاهش مقدار عددی هِدِر بلوک هش‌شده انجام می‌شود. به طور متوسط ​​هر ده دقیقه یک بلوک جدید (بیت کوین) یافت می‌شود. بااین‌حال، اگر این بلوک بیت کوین در زمانی کمتر از زمان میانگین ​​شناسایی شود، سختی شبکه کاهش می‌یابد و بالعکس.

علاوه‌بر‌این، ذکر این نکته ضروری است که سختی استخراج شبکه بیت کوین پس از استخراج 2016 بلوک به‌طور خودکار تغییر می‌کند. بنابراین، بسته به تعداد ماینرها و مجموع قدرت هش آنها در شبکه ماینینگ، می‌توان سختی را بالاتر یا پایین‌تر تنظیم کرد.

هش ریت فعلی بیت کوین چقدر است؟

اگرچه قدرت هش دقیق بیت کوین مشخص نیست، اما می‌توان آن را از تعداد بلوک‌هایی که در حال حاضر استخراج می‌شوند و سطح سختی بلوک برآورد کرد.

چگونه هش ریت بیت کوین را کنترل کنیم؟

براسا داده‌های وبسایت  Blockhain.com که برآوردهایی از هش ریت فعلی بیت‌کوین ارائه می‌دهد، این شاخص تا روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (3 مهر) برابر با ۲۲۴.۳۸۳ تریلیون هش بر ثانیه (TH/s) بوده است.

هش ریت چگونه بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارد؟

محرک‌های اصلی حرکات قیمت بیت کوین شامل قدرت محاسباتی، سوددهی ماینینگ و سختی شبکه است. از آنجایی که پاداش ماینرها با بیت کوین پرداخت می‌شود ولی هزینه‌ها با ارزهای محلی پرداخت می‌شوند، نرخ هش از قیمت تبعیت می‌کند.

گفته می‌شود، هر چه شبکه بیت کوین از قدرت محاسباتی بیشتری استفاده کند، ارزش آن بالاتر خواهد بود. علاوه‌براین، ماینرهای منطقی تنها در صورتی مایل به تداوم روند ماینینگ بیت کوین خواهند بود که سودآوری در سطوح قابل قبولی باشد؛ این به‌طور ضمنی به این معنا است که ارزش هر ارز دیجیتال دیگری که فاقد تقاضا باشد، صفر خواهد بود و ماینرها منابع آن را به جاهای دیگر هدایت می‌کنند.

علاوه‌براین، سختی شبکه را می‌توان به عنوان مبنایی برای کل قدرت استخراج استفاده کرد. الگوریتم حاکم بر شبکه بیت‌کوین صراحتاً از این فرضیه پشتیبانی می‌کند، به این معنی برای جبران تاثیر کاهش یا افزایش قدرت استخراج، سختی تعدیل می‌گردد.

نوسانات قیمت بیت کوین نه تنها به دلایل نظری بلکه به دلیل تأثیر آن بر مصرف انرژی شبکه بیت کوین و نحوه رفتار آینده ماینرهایی که زیرساخت بیت کوین را تامین می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه‌براین، مدت‌ها این باور وجود داشت که هش ریت یا تعداد کل محاسبات انجام‌شده توسط ماینرها و قیمت بیت‌کوین با یکدیگر در ارتباط هستند.

هرچند، اکنون این تصور ممکن است نادرست به نظر برسد زیرا سطح تلاش یک تولیدکننده در تولید یک کالا یا ارائه خدمات، هیچ تاثیری بر قیمتی که مصرف‌کنندگان می‌پردازند ندارد، زیرا تولیدکنندگان در بازارهای رقابتی “پذیرنده قیمت” هستند.

البته عده‌ای براین باور هستند که ممکن است این واقعیت در بازار بیت کوین صادق نباشد، زیرا تنها چند اپراتور استخر استخراج وجود دارند که فعالیت‌های خود را برای کنترل قیمت بازار هماهنگ می‌کنند. علاوه بر این، ماهیت غیرمنعطف عرضه بیت کوین و رقابت شدید در صنعت ماینینگ ممکن است ماینرها را وادار کند که متفاوت عمل کنند.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 2.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×