» آرشیو اخبار » هزینه معیشت چند؟

هزینه معیشت چند؟

27 تیر 1401 6

به گزارش گذارنیوز، جدیدترین گزارش مرکز آمار در خصوص میزان تورم حاکی از آن است که قیمت کالاها و خدمات در خرداد ماه 1401 رشد 12.2 درصدی داشته است. میانگین افزایش قیمت کالاهای خوراکی در طول ماه خرداد 25.4 درصد بوده است. علاوه بر این، گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که قیمت خوراکی‌ها در مقایسه با خرداد سال پیش 81.6 درصد بوده است. این یعنی اگر شما مجموعه‌ای از کالاهای خوراکی را در اردیبهشت ماه در مجموع به قیمت یک میلیون تومان می‌خریدید، اکنون باید 250 هزار تومان اضافه بدهید تا همان کالاها و سبد خوراکی‌ها را خریداری کنید. اگر هم در خرداد سال پیش با یک میلیون تومان سبدی از کالاهای خوراکی را می‌خریدید، الان باید همان سبد را یک میلیون و 816 هزار تومان خریداری می‌کردید. در این گزارش قصد داریم به محاسبه هزینه خوراک و مسکن و … در سبد معیشت برای یک ماه خانواده‌ پرداختیم و به عدد 11 میلیون و 400 هزار تومان در ماه رسیدیم.

سبد معیشت چیست؟

منظور از سبد معیشت مجموعه‌ای از کالاها و خدمات ضروری یک «خانوار» است. چون نمایندگان کارگری آن را حساب می‌کنند، به آن سبد معیشت خانوار کارگری می‌گویند. اما این سبد چیزی جز هزینه‌های ضروری یک خانوار نیست. که غذا و مسکن مهمترین بخش این سبد را تشکیل می‌دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

هزینه خورد و خوراک یک خانواده چهار نفره

هزینه خورد و خوراک با ساده‌ترین مواد غذایی مثل نان و لبنیات، تخم مرغ، ماهی، برنج خارجی، ماکارانی، حبوبات، سیب زمینی و… در ماه برای یک خانواده ۴ نفره را باهم حساب می‌کنیم.

طبق آخرین اخبار، قیمت هر شانه تخم مرغ صد هزار تومان، میانگین قیمت هر کیلو برنج خارجی ۴۰ هزار تومان، یک بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی فرمی ۲۰ هزار تومان، متوسط قیمت هر کیلو حبوبات نود هزار تومان، نان دانه ای 2هزار تومان، ماهی به طور متوسط کیلویی 80 هزار تومان، گوشت کیلویی 200 هزار تومان است.

درواقع هر نفر باید ماهانه حدود ۹.۵ کیلوگرم نان مصرف کند که با وزن ۴۵۰ گرمی هر عدد نان سنگک شامل ۲۱ عدد نان سنگک می‌شود. میزان مصرف ماهانه برنج برای هر نفر سه کیلوگرم، یک کیلو گرم ماکارانی، یک کیلو گرمحبوبات مخلوط، سه کیلو گرم سیب زمینی، گوشت ۱.۴۴ کیلوگرم، ماهی ۱.۵ کیلوگرم و لبنیات ۶.۹ کیلوگرم است. اگر بخواهیم قیمت‌های جدید و مصوب اقلام غذایی را در نظر بگیریم؛ با یک حساب سر‌انگشتی، هر خانواده برای اینکه تغذیه استانداردی داشته باشد، ناچار است در ماه حدود یک میلیون و صد هزار تومان پرداخت کند و اگر مبنا را یک خانواده چهار نفره در نظر بگیریم این رقم به چهار میلیون و چهارصد هزار تومان می‌رسد.

ازسوی دیگر گزارش منتشرشده در مرکز آمار کشور، نشان می‌دهد که تورم سبد کالای دهک اول یعنی کم درآمدترین‌ها در خرداد امسال ۸۸/۹ درصد و برای دهک دهم یعنی ثروتمند‌ها این رقم ۷۹/۴ درصد بوده که این یعنی تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای کم درآمدها، بیشتر از ثروتمندان بوده است.

حال اگر هزینه اجاره یک مسکن 90 متری را هم به این مقدار اضافه کنیم؛ چیزی در حدود ماهی 3 تا 4 میلیون تومان به هزینه سبد معیشت اضافه می‌شود و جمع هزینه‌ها به حدود 7میلیون و 400 در کمترین حالت می‌رسد.اگر برای سایر هزینه‌های ماهانه نظیر حمل و نقل، درمان، تفریح و .. هم 4میلیون تومان به آن اضافه کنیم. هزینه معیشت یک خانواده چهار نفره ، حدود 11 میلیون و 400 هزار تومان خواهد شد. این در حالی است که حداقل حقوق کارگری 5 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است. این گزارش نشان می‌دهد یک خانواده چهار نفره بایستی حداقل دو نفر شاغل داشته باشد تا درآمد آن کفاف هزینه‌های آن را داشته باشد.

 

مریم دهقان؛ خبرنگار اقتصادی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×