» آرشیو اخبار » نخست وزیر بریتانیا بحران اقتصادی را پیامد فشار اقتصادی جهانی می‌داند

نخست وزیر بریتانیا بحران اقتصادی را پیامد فشار اقتصادی جهانی می‌داند

7 مهر 1401 3

لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا از طرح‌ بزرگ کاهش مالیات های بدون بودجه دولتش پس از سقوط ارزش پوند و طلا دفاع کرد و در عوض فشارهای اقتصادی جهانی را عامل پیامدهای بسته مالی هفته گذشته خود دانست.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا، از طرح‌ بزرگ کاهش مالیات های بدون بودجه دولت، پس از سقوط ارزش پوند و طلا دفاع کرد و در عوض فشارهای اقتصادی جهانی را عامل پیامدهای بسته مالی هفته گذشته خود دانست.

تراس روز پنجشنبه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: «ما با موقعیت اقتصادی بسیار بسیار سختی در سطح جهانی مواجه هستیم، ما مجبور بودیم برای رشد اقتصاد خود اقدام فوری انجام دهیم و این به معنای اتخاذ تصمیمات بحث برانگیز و دشوار است.»

بحران اقتصادی بریتانیا سال ها در حال شکل گیری بوده است. در کمتر از یک ماه پس از روی کار آمدن، دولت تراس دچار بحران های شدید در سیاست و اقتصاد شده است که باعث سقوط پوند و افزایش هزینه‌های استقراض شده که بریتانیا را به سمت رکود سوق داده و بازار مسکن را تهدید می‌کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

اما تراس گفت که اکنون زمان معکوس کردن مسیر نیست. مالیات های بالاتر حتی ممکن است احتمال حرکت بریتانیا به سمت رکود را افزایش دهد.
اما این طرح مخالفان زیادی هم دارد. سرویس سرمایه گذاران مودی گفت که این طرح می تواند آسیب دائمی به مالیه عمومی وارد کند و رشد اقتصادی را کاهش دهد. اوراق قرضه دولتی بریتانیا با صحبت های تراس کاهش یافت و بازدهی گیلت های 10 ساله با افزایش 21 واحدی به 4.22 رسید. پوند با همان روند کاهشی حفظ و در حدود 1.077 دلار معامله شد.

انتقاد صندوق بین المللی پول

این اولین باری است که تراس به طور علنی به بی نظمی بازار می پردازد که جرقه آن در روز جمعه، زمانی که کواسی کوارتنگ، وزیر خزانه داری آمریکا، بزرگترین بسته کاهش مالیات بدون بودجه در نیم قرن اخیر را اعلام کرد، زده شد. از آن زمان، بانک انگلستان مجبور شد برای جلوگیری از سقوط در بازار طلایی دست به مداخله ای چشمگیر بزند. صندوق بین المللی پول از او خواست تا در برنامه های خود تجدید نظر کند.
مدیران ارشد بریتانیا نیز به طور علنی از برنامه های مالی انتقاد کرده اند، به طوری که به نظر می رسد سیمون ولفسون، رئیس غول خرده فروشی Next Plc و یکی از محافظه کاران، دولت را مقصر سقوط پوند و بدتر شدن چشم انداز تورم بریتانیا در روز پنجشنبه می داند. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، گفت که تصمیم چهارشنبه تراس برای کاهش مالیات ها باعث افزایش رشد نمی شود و لارنس سامرز، وزیر خزانه داری سابق ایالات متحده و یکی از مشارکت کنندگان پولی تلویزیون بلومبرگ، گفت که بریتانیا بدترین سیاست اقتصادی را در بین کشورهای بزرگ دارد.
هر بار که از تراس در مورد تأثیر منفی بسته اقتصادی او سؤال شد، با اشاره به سقف قبوض انرژی دولت برای کمک به مردم در زمستان امسال، توجه خود را از کاهش مالیات منحرف کرد. هنگامی که از او در مورد مالکان نگران افزایش هزینه های وام مسکن پرسیده شد، گفت: بانک مرکزی مسئول تصمیم گیری در مورد نرخ بهره است. او بارها به فشارهای اقتصادی جهانی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان علت آشفتگی بازار اشاره کرده است.

منبع: متالزماین

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×