» آرشیو اخبار » قیمت جهانی دلار و طلا متاثر از سیاست های فدرال رزرو

قیمت جهانی دلار و طلا متاثر از سیاست های فدرال رزرو

30 تیر 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، از جمعه گذشته، دلار آمریکا تحت فشار قرار گرفت و در سه روز جمعه، دوشنبه و سه شنبه دچار افت ارزش شد.

طلا و دلار آمریکا

در بازه زمانی یک هفته‌ی گذشته طلا تحت فشار فروش ملایمی خرید و فروش می‌شود و قیمت آن کمی بالاتر از 1700 دلار به ازای هر انس در نوسان است. اخیرا شاخص دلار با سه روز کاهشی در روز پنجشنبه به حدود 109 رسید، با این وجود ارزش طلا، حتی با وجود اینکه دلار 3 روز از 4 روز معاملاتی در حال از دست دادن ارزش خود بوده، رشد قابل توجهی نداشته است (عموما رابطه ارزش دلار و قیمت طلا معکوس است).

نمودار ارزش طلا تایم فریم روزانه
نمودار ارزش طلا تایم فریم روزانه

 

تبلیغات جام جهانی قطر

هرچند که کاهش ارزش دلار کمک چندانی به افزایش قیمت طلا نکرده است اما با بررسی چارت هفتگی طلا میتوان به این نتیجه رسید که توانسته از فشار فروش آن بکاهد و قیمت طلا را درکانال 1700 دلار به ازای هر انس نگه دارد، در روز پنج شنبه و جمعه گذشته قیمت طلا به صورت موقتی و روزانه به زیر 1700 دلار کاهش یافت اما در هر دو روز معاملاتی قیمت پایانی طلا بالای سطح حمایت کلیدی و روانی مهم بسته شد.

نمودار روزانه شاخص ارزش دلار
نمودار روزانه شاخص ارزش دلار

 

در تایم معاملاتی امروز ارزش دلار افزایش داشت، از ساعت 17:10 به وقت شرق آمریکا، شاخص دلار با رشد 0.35 درصدی روی 106.95 ثابت شد. همزمان قیمت طلا در معاملات آتی با 0.96 درصد کاهش یا حدود 16.4 دلار کمتر از قیمت پایانی روز معاملاتی قبل، انجام می‌شود. این به وضوح نشان میدهد که رشد امروز دلار باعث کاهش قیمت و افزایش فشار فروش طلا شده است. البته افزایش ارزش دلار فقط علت بخشی از کاهش قیمت طلا است!

شاخص KGX طلا
شاخص KGX طلا

 

با توجه به کاهش 16.4 دلاری، ارزش طلا روی 1696.4 دلار ثابت شده است. با بررسی دقیق تر طبق KGX یا شاخص طلای Kitci، افزایش دلار تنها باعث 5.5 دلار کاهش در قیمت طلا شده است و مابقی به طور مستقیم به علت فشار فروش بالایی است که طلا تجربه می‌کند.

طلا در مقابل سیاست‌های پولی

این نوسانات موجود در ارزش طلا و دلار را می توان به طور مستقیم به سیاست های پولی جنگ طلبانه فدرال رزرو نسبت داد، این سیاست ها باعث شده که از ماه مارس سال جاری در هر جلسه متوالی FOCM (نشست کمیته بازار آزاد فدرال) نرخ ها افزایش یابد. طلا در ماه مارس در حدود 2078 دلار معامله می شد و این بالاترین قیمت دلار در سال جاری بوده است، این افزایش قیمت دلار مربوط به اولین افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است که پس از نشست آنها در ماه مارس رخ داده. لازم به ذکر است که در چهار ماه گذشته دلار با کاهش 383 دلاری با تقریب 18.5 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

طلا و دلار
FedWatch Tool جولای 2022

 

حدود 7 روز دیگر، فدرال رزرو، نشست کمیته بازار آزاد ماه ژوئیه خود را به پایان خواهد رسانید و تقریبا به طور قطع چهارمین افزایش متوالی بهره در سال جاری به تصویب خواهد رسید و اعلام خواهد شد. گروهی از کارشناسان پیش بینی میکنند که فدرال رزرو نرخ بهره را 75 واحد پایه افزایش خواهد داد، البته فدرال رزرو میتواند بهره را تا 100 واحد پایه طبق اختیارات قانونی خود افزایش دهد، هر چند که مطابق تحلیل ها با استناد به CME FedWatch Tool ( ابزار سنجش انتظارات نرخ بهره ای ) افزایش 100 واحد پایه دور از انتظار است.

در حال حاضر ابزار سنجش انتظار نرخ بهره، افزایش قطعی نرخ بهره را پیش بینی میکند، طبق تحلیل هایی که با استفاده از این ابزار به انجام رسیده، به احتمال 67.9 درصد فدرال رزرو افزایش 75 واحد پایه ای نرخ بهره را اعلام خواهد کرد و تنها 32.1 درصد ممکن است با افزایش 100 واحد پایه ای موافقت کند.

لازم به ذکر است که این ابزار دقیقا یک هفته پیش در 13 جولای پیش بینی می کرد که به احتمال 80.3 درصد 100 واحد پایه افزایش نرخ بهره خواهیم داشت و فقط 19.7 درصد ممکن است که 75 واحد پایه بهره افزایش یابد. این تفاوت در پیش بینی ها بیانگر چگونگی تغییرات احساسات حاکم بر بازار است، البته این جو همچنان با نزدیک تر شدن به موعد جلسه FOMC  در ماه جولای میتواند بر شاخص ها و پیش بینی ها تاثیر بگذارد.

پر سود باشید.

منبع : fxempire

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×