» آرشیو اخبار » فرش قرمز ونزوئلا برای خصوصی‌سازی

فرش قرمز ونزوئلا برای خصوصی‌سازی

12 تیر 1401 6

به گزارش سرویس اقتصادی گذارنیوز، این دیگر یک ترم شناخته شده‌ی جهانی‌ست. بر پایه‌ یکی از انواع “نگره‌های عدالت‌محور”، علیه سرمایه‌داری و شرکت‌های خصوصی سرمایه‌داران داخلی و بین‌المللی انقلاب می‌کنید. شرکت‌های خصوصی را مصادره و اصطلاحاً ملی می‌کنید. کمی بعد؛ یک به یک آنها به مرز فلاکت و ورشکستگی کشیده می‌شوند. به منظور پیشگیری از بیکارشدن هزاران نفر از نیروی کار کشورتان، میلیاردها واحد از ارز ملی خود را صرف سرپا نگه داشتن بنگاه‌های ضررده دولتی‌شده می‌کنید. آن‌قدر که دیگر توش و توان آن را نخواهید داشت که به حمایت‌های خود ادامه دهید. پس؛ دوباره به خصوصی‌سازی رو می‌آورید. حالا دیگر “عدالت” راهبرد اصلی شما نیست بلکه “آزادسازی اقتصادی” در دستور کارتان قرار می‌گیرد تا با خوشامدگویی به “سرمایه‌ی خارجی”، اقتصاد بحران‌زده کشورتان را نجات دهید!

 

در تازه‌ترین مورد از این چرخه‌ی تکرارشونده‌ در بسیاری کشورهای افریقا، آسیا و امریکای لاتین؛ دولت سوسیالیست ونزوئلا، پس از چنددهه اجرای سیاست‌های اصطلاحاً عدالت‌طلبانه؛ تصمیم به “خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی” گرفته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

دولت حاکم در “کاراکاس” اعلام کرد که در گام نخست، از روز دوشنبه ۵ تا ۱۰ درصد از سهام شرکت‌های دولتی از ارائه‌دهندگان خدمات تلفن و اینترنت گرفته تا تولیدکنندگان پتروشیمی را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

“نیکولاس مادرو” رییس‌جمهور این کشور پیش‌تر گفته بود که “سرمایه‌گذاران داخلی” برای خرید سهام شرکت‌های دولتی در اولویت قرار دارند اما “سرمایه خارجی” نیز می‌تواند به سوی برخی از این شرکت‌ها از جمله شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت و تلفن سرازیر شود.

هنکل گارسیا یک مدیر اقتصادی ونزوئلایی در اشاره‌ای کنایه‌آمیز به شکل‌گیری الیگارش‌های روسی پس از آغاز روند خصوصی سازی در آن کشور می‌گوید: «اگر این واقعاً آغاز فروش کلی یا واگذاری کل این شرکت‌ها باشد، که برای من یک سناریوی محتمل است، باید پرسید که آنها به چه کسی واگذار می‌شوند، زیرا ما نمونه روسی این روند رانیز سراغ داریم».

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×