» ارز دیجیتال » صحت ادعای محققان چینی در شکستن سیستم رمزنگاری RSA با کامپیوتر کوانتومی
کوانتومی

صحت ادعای محققان چینی در شکستن سیستم رمزنگاری RSA با کامپیوتر کوانتومی

18 دی 1401 5

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، 24 محقق چینی در مقاله علمی خود مدعی شدند که با استفاده از یک کامپیوتر کوانتومی موفق به شکستن سیستم رمزگذاری آر اس ای شده‌اند. این یک ادعای عجیب است، زیرا این سیستم رمزگذاری به طور گسترده در شیوه های امنیتی فعلی استفاده می شود. تعدادی از کارشناسان، دانشمندان کامپیوتر و رمزنگاران معتقدند که این محققان به کشف مهمی دست نیافته اند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در سپتامبر 2022، آژانس امنیت سایبری و زیرساخت ایالات متحده (CISA) هشدار داد که به زودی دنیای پسا کوانتومی در راه است و تأکید کرد که تکنیک های رمزگذاری معاصر ممکن است شکسته شوند. دو ماه بعد، در دسامبر 2022، یک مقاله علمی توسط 24 محقق چینی منتشر شد با این ادعا که رمزگذاری RSA دوهزار و 48 بیتی را با استفاده از یک کامپیوتر کوانتومی شکسته است. این مقاله به دنبال گزارشی در آپریل 2022 منتشر شد که به تفصیل بیان می‌کرد که چین در مسابقه محاسبات کوانتومی پیشگام است.

کامپیوتر کوانتومی
کامپیوتر کوانتومی

اساساً کامپیوتر کوانتومی نوعی کامپیوتر محاسباتی است که از پدیده‌های مکانیکی کوانتومی استفاده می‌کند و می‌تواند عملیات روی داده‌ها را سریع‌تر از کامپیوترهای کلاسیک انجام دهد. سیستم رمزنگاری RSA از نام سازندگان آن، ران ریوست، آدی شامیر و لئونارد ادلمان انتخاب شده است و به طور گسترده در سیستم های کامپیوتری امروزی استفاده می شود. این نمونه ای از یک سیستمِ رمزنگاریِ کلیدِ عمومی است، به این معنی که کامپیوتر های امروزی اغلب از آن برای رمزگذاری و رمزگشایی پیام ها استفاده می کنند.

در 5 ژانویه 2023، فایننشال تایمز درباره مقاله محققان چینی و شکستن سیستم رمزگذاری RSA گزارشی تهیه کردند. فایننشال تایمز از چند کارشناس درباره این مقاله سؤال کرد و راجر گریمز، کارشناس امنیت رایانه و نویسنده، به فایننشال تایمز گفت: «این یک ادعای بزرگ است – به این معنی است که دولت‌ها می‌توانند اسرار دولت‌های دیگر را بشکنند. اگر این کشف حقیقت داشته باشد – که این یک اگر بزرگ است – رازی است خارج از مرز فیلم ها، یکی از بزرگترین چیزهایی است که تا به حال در علم کامپیوتر وجود داشته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

یک فرم گوگل وجود دارد که در آن افراد مختلف در حال بحث هستند که آیا محققان چینی رمزهای 2048 بیتی را باز کردند یا خیر. بروس اشنایر (Bruce Schneier)، کارشناس امنیت کامپیوتر و رمزنگاری، تحلیلی را در این زمینه منتشر کرد و اظهار داشت که این مقاله در واقع بر پایه مقاله مورد مناقشه دیگری استوار است که توسط پیتر شنور (Peter Schnorr)، ریاضیدان آلمانی، نوشته شده است. اشنایر همچنین نظر خود را در مورد گزارش فایننشال تایمز با تیتر جنجالی‌اش به اشتراک گذاشت و گفت: «ما هیچ مدرک تجربی نداریم که نشان دهد این الگوریتم کوانتومی [جدید] بر مشکل مقیاس‌گذاری پیتر شنور غلبه کرده است. دلیلی وجود ندارد که باور کنیم چنین نخواهد شد، اما دلیلی هم وجود ندارد که باور کنیم چنین خواهد شد.»

پتانسیل کامپیوتر کوانتومی برای شکستن تکنیک‌های رمزنگاری، طرفداران کریپتو را برای مدتی طولانی نگران کرده است. برخی بر این باورند که اگر کامپیوتری کوانتومی باشد که بتواند فرمول های رمزنگاری را بشکند، این قطعاً یک راز کاملاً محافظت شده خواهد بود. آندریاس آنتونوپولوس، اوانجلیست بیت کوین، زمانی که از او پرسیده شد که آیا فکر می کند یک کامپیوتر کوانتومی می تواند سیستم رمزنگاری بیت کوین را بشکند یا خیر، گفت: «آخرین چیزی که قرار است از آن استفاده کنند بیت کوین است». آنتونوپولوس در اینباره افزود: «چون لحظه ای که از آن در بیت کوین استفاده کنید در واقع به دنیا اعلام می کنید که کریپتوگرافی کوانتومی داریم، که می تواند منحنی بیضوی را بشکند. حدس بزنید آنوقت چه اتفاقی می افتد؟ رقبای هسته ای شما به راحتی کریپتوگرافی خود را ارتقاء می دهند و سعی می کنند که الگوریتم هایِ کریپتوگرافیکِ مقاوم در برابر کامپیوترِ کوانتومی را پیاده سازی کنند.»

بروس اشنایر، کارشناس کریپتوگرافی، در صحبت با فایننشال تایمز به این نتیجه رسید که اگرچه ممکن است مقاله محققان بی‌اساس باشد، اما رقابت برای کامپیوترهای کوانتومی برای شکستن توابع رمزگذاری در حال داغ شدن است. اشنایر گفت: « اینکه شرط ببندیم شکستن RSA مانند همه موارد قبلی ممکن نخواهد بود، روزی در آینده این شرط را خواهیم باخت.»

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Bitcoin.com

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×