» آرشیو اخبار » سهام عدالت؛ بازی وعده‌ها با روان دهک‌های پایین

سهام عدالت؛ بازی وعده‌ها با روان دهک‌های پایین

20 آذر 1401 6

با آنکه رئیس سازمان خصوصی سازی چندی پیش اعلام کرده بود سود سهام عدالت تا پایان آذرماه پرداخت می شود اما اکنون با پس گرفتن اظهارات خود می گوید؛ این سود اواسط ماه آینده به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

گذارنیوز – سود سهام عدالت با توجه به بی ارزش شدن این روزهای پول ملی هرچند رقم قابل توجهی نیست، اما آنگونه که به نظر می رسد شیوه پرداخت آن طوری است که انگار با منت و محنت همراه است و چنین فرایندی آنقدر برای مسئولان سخت شده که گویی قرار است این پول از جیب آنها به سهامداران داده شود؛ سودی که ناشی از فعالیت شرکت های بزرگ با پرتفوی قوی بوده و با توجه به سهامدار بودن مشمولان سهام عدالت از سهم این شرکت ها، شاید خیلی نیاز به این نباشد که مسئولان این همه روی آن مانور دهند و گاه و بیگاه اعلام کنند که: پرداخت این نوع سود به سهامداران، این ماه یا اواسط ماه دیگر، در دو نوبت و احتمالا پرداخت نوبت دوم سال آینده و…انجام می شود.

اگر چه غیرشفاف بودن رقم سود سهام عدالت همچنان برای مردم مبهم است، زیرا هنوز به صراحت رقم مشخصی را اعلام نکرده اند؛ اما به هر حال پرداخت سود سهام عدالت حق سهامداران آن بوده و مسئولان سازمان خصوصی سازی همانگونه که زمان آن را اعلام می کنند، بایستی به قول و فعل خود پایبند باشند تا خدای نکرده اعتماد عمومی نسبت به آنها سلب نشود.

واریز سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت در ماه جاری

تبلیغات جام جهانی قطر

منتظر دریافت سود سهام عدالت در ماه جاری نباشید

به طور مثال رئیس سازمان خصوصی سازی پیش تر گفته بود که مرحله نخست سود سهام عدالت تا پایان آذر ماه به حساب سهامداران واریز خواهد شد، اما اکنون در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده است که امیدواریم سود سهام عدالت مرحله نخست تا اواسط دی ماه به حساب مشمولان آن واریز شود.

حسین قربان زاده ضمن اشاره به جزئیات پرداخت سود سهام عدالت گفته است: امسال مجموع سود سهام عدالت به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ در حالی که این رقم سال گذشته حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان بود که نشان دهنده افزایش ۲ برابری سود سهام عدالت نسبت به سال گذشته است.

وی در ادامه گفته است: با مطرح شدن این موضوع در شورای عالی بورس و نیز تاکید وزیر اقتصاد، قرار بر این است که سود سهام عدالت در ۲ نوبت به حساب مشمولان واریز شود که امیدواریم نوبت نخست آن تا اواسط دی ماه و نوبت دیگر تا پایان سال انجام شود. رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه میزان سود پرداختی سهام عدالت به نسبت سهمی که هر فرد دارد متفاوت بوده، اعلام کرده است: عملاً مشمولان سهام عدالت امسال با دریافت ۲ برابری سود سهام عدالت نسبت به سال گذشته مواجه خواهند شد.

اظهارات اخیر رئیس سازمان خصوصی سازی درخصوص نحوه تعیین سود سهام عدالت و زمان پرداخت آن درحالی است که رقم دقیق این نوع سود برای هر سهامدار در این دو نوبت همچنان معلوم نیست و از آنجا که وی اذعان دارد میزان پرداختی سود سهام عدالت به نسبت سهمی که هر فرد دارد متفاوت است، مشخص نمی کند که رقم چنین سودی چقدرباید برای هر فرد باشد؛ سهام عدالتی که البته فقط نام عدالت را یدک می کشد.

جزئیات واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

قول و فعل مسئولان باید یکی باشد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی پرداخت سود سهام عدالت، میزان رقم و زمان دقیق واریز آن به حساب مشمولان، گفت: هر چند هنوز روی موضوع جاماندگان این نوع سهام بحث است، اما مسئولان بایستی نسبت به پرداخت به موقع سود سهام عدالت آنگونه که زمان آن را از قبل اعلام می کنند، پایبند باشند؛ چرا که سری افرادی که مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند معمولا به اظهارات مسئولان در این زمینه اعتماد کرده و منتظر دریافت سود سهامی خواهند بود که از طرف آنها در زمان مشخص و معین اعلام شده است.

وی اظهارداشت: از آنجایی که سهامداران عدالت معمولا قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه هستند که سود سهام عدالت برای آنها هرچند اندک هم باشد، اما منتظر آن می مانند، بنابراین شان و شخصیت آنها از سوی مسئولان در پرداخت به موقع سود سهام باید حفظ شود و به گونه ای نباشد که مسئولان نسبت به پرداخت سود سهام عدالت در زمان مقرر و رقم معین و مشخص آن بی توجهی کنند و هر از گاهی یک زمان را برای پرداخت این نوع سود اعلام کنند یا اینکه مشمولان آن را از رقم مشخص سود سهام در جریان قرار ندهند.

۱۰ میلیون تومان سهام عدالت برای هر جامانده

جلب اعتماد عمومی با وعده های عملی

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد هر مسئولی که می خواهد موضوعی را مطرح و یا رسانه ای کند یا اینکه خبری چون پرداخت سود سهام عدالت و… را در زمانی مشخص اعلام نماید، ابتدا بایستی از قطعیت آن مطمئن شود که آیا امکان اجرایی شدن آن وجود دارد یا خیر. بعد آن را اعلام کند چرا عدم عمل به وعده ها بی تردید منجر به بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان خواهد شد.

بنابر این گزارش، سود سهام عدالت آنگونه که رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده است؛ طی سال جاری در ۲ نوبت به مشمولان آن پرداخت می شود. سودی که قرار بود نوبت اول آن تا پایان ماه جاری (آذر) به حساب سهامداران عدالت واریز می شد، اما این واریزی به ماه آینده موکول شده است. طبق گفته رئیس سازمان خصوصی سازی نوبت دوم پرداخت سود سهام عدالت نیز در پایان سال به حساب مشمولان واریز خواهد شد. هر چند رقم دقیق سود سهام عدالت در سال جاری هنوز مشخص نیست، اما باید نشست و دید که آیا سود این نوع سهام در زمان مقرر به حساب‌ها واریز می شود یا باز هم پرداخت آن به زمان دیگر موکول می شود.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×