» آرشیو اخبار » رکورد تازه هش‌ریت بیت کوین، ماینرها را به تکاپو انداخته است
ماینر

رکورد تازه هش‌ریت بیت کوین، ماینرها را به تکاپو انداخته است

13 مهر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، هش ریت شبکه بیت کوین روز سوم اکتبر (11 مهر) به سطح تاریخی خود یعنی 245 اگزاهش بر ثانیه رسید؛ در آن زمان، سود ماینرهای بیت کوین (BTC) در پایین‌ترین سطح ثبت شده است.

در حالی که قیمت‌ در محدوده 20 هزار دلاری در نوسان است و هزینه تخمینی تولید در سراسر شبکه به حدود 12 هزار و 140 دلار می‌رسد، داده‌های تحلیلی پلتفرم گلسنود (Glassnode) حاکی از آن است که «ماینرها در آستانه افت شدید درآمد» قرار گرفته‌اند.

هش ریت شبکه بیت کوین
هش ریت شبکه بیت کوین

به طور کلی، سختی، معیاری برای سنجش میزان دشوار بودن استخراج یک بلوک بوده و مولفه‌ی مهم تعیین هزینه‌ی تولید در روند ماینینگ بیت کوین می‌باشد. در واقع، “سختی” بالاتر به این معنا است که برای استخراج یک بلوک جدید به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز است.

تبلیغات جام جهانی قطر

با استفاده از مدل رگرسیون سختی، داده‌ها ضریب R2 معادل 0.944 را نشان می‌دهند. آخرین باری که این مدل نشانه‌هایی از پریشانی وضعیت ماینرها را آشکار کرد، زمان سقوط بیت کوین تا مرز 17 هزار و 840 دلار بود. در این لحظه، قیمت این دارایی با عبور از مقاومت روانی پیش روی خود، در حدود 20 هزار و 194 دلار در نوسان است.

مدل رگرسیون سختی شبکه
مدل رگرسیون سختی شبکه

رابطه هش‌ریت با درآمد ماینرها

زمانی که هش ریت شبکه به بالاترین سطح خود می‌رسد، در عمل به معنای کاهش روزافزون حاشیه سود ماینرها خواهد بود. وقتی فرایند ماینینگ سودآور نباشد، ماینر با فرض اینکه قیمت در آینده در نهایت این تفاوت هزینه‌ها را جبران می‌کند، به استخراج با ضرر ادامه می‌دهد یا اینکه دست از کار می‌کشد و منتظر می‌ماند تا معیار “سختی” کاهش یابد یا هزینه‌های انرژی بهبود پیدا کنند.

با افزایش اخیر هش ریت شبکه، احتمالاً در هفته آینده شاهد افزایش چشمگیر سختی نیز خواهیم بود. اکنون برآوردها به تعدیل 6 تا 10 درصدی اشاره دارند. در تصویر زیر، برآورد سودآوری ماینرها با فرض هزینه برق 0.08 دلار به ازای هر کیلووات در ساعت را می‌بینید.

سودآوری ماینرهای بیت کوین
سودآوری ماینرهای بیت کوین

بسته به هزینه‌های سرمایه و هزینه‌های عملیاتی ماینرها، آمار سودی که در بالا مشاهده کردید به وضوح نشان می‌دهد که برخی از ماینرها در حال حاضر سعی در ایجاد تعادل دارند.

زَک ووئِل (Zack Voell) تحلیلگر مستقل بازار، معتقد است علی‌رغم فشاری که اکنون روی سودآوری وارد می‌شود، ماینرهای دارای ترازنامه‌های سالم دائماً به دنبال یافتن راهی برای گسترش عملیات خود هستند و افزایش اخیر هش ریت می‌تواند به جدیدترین مدل ریگ‌های S19 XP‌ بیت‌مین (Bitmain) مربوط باشد که یکی یکی آنلاین می‌شوند.

“ماینرهایی که هنوز شکست نخورده‌اند یا از یکدیگر شکایت نمی‌کنند، به استفاده از آنچه در توان خود دارند ادامه می‌دهند. هر ماه خبرهای تازه‌ای در مورد برنامه‌ریزی یا راه‌اندازی تاسیسات جدید به گوش می‌رسد. بخش زیادی از هش ریت‌های جدید از XPهایی است که آنلاین می شوند.

زک ووئل (@zackvoell) 3 اکتبر 2022

 

آیا وضعیت بیت کوین مشخص است؟

آن چه که سرمایه‌گذاران واقعاً می‌خواهند بدانند این است که آیا قیمت بیت‌کوین مشخص است یا نه؛ یا اینکه پس از تسلیم شدن ماینرها، با ریسک فروش دیگری روبرو خواهند شد؟

به گفته کالین هارپر (Colin Harper) ، رئیس تحقیقات لوکسور تکنولوژی (Luxor Technologies):

“ماینرها در شرایط فعلی همچنان به فروش ادامه می‌دهند؛ برای مثال، ریوت (Riot) طی یک ماه گذشته 300 واحد بیت کوین و بیت فارمز (Bitfarms) 544 بیت کوین فروخته‌اند. طبق برآورد من، به احتمال زیاد با یک فروش عمومی، نه فروش ویژه ماینرها، شاهد افت بیشتر قیمت خواهیم بود. اگر قیمت بیت کوین به 10 هزار دلار برسد، علاوه بر تسلیم شدن ماینرهای بیشتر، از طریق فروش بیشتر بیت کوین، ریگ‌های زیادی نیز به سمت بازار سرازیر خواهند شد. هرچند در مقابل مثال‌های که گفتم، هات‌اِیت (Hut 8) را داریم که هنوز هیچ بیت کوینی را نفروخته است”.

از سوی دیگر، جو برنت (Joe Burnett) ، تحلیلگر ارشد بازار گفته است بخش عمده‌ای از مرحله فروش ماینرها احتمالاً پشت‌سرگذاشته شده است و همین موضوع احتمال فروش مجدد در سطح کلان را کاهش می‌دهد:

“فکر می‌کنم تسلیم شدن ماینرها که این تابستان تجربه کردیم برخی از بازیکنان ضعیف اهرمی را از پای درآورد. به عقیده من بعید است که بدون رسیدن قیمت به زیر کف 17 هزار و 600 دلاری، شاهد کاهش قابل توجه دیگری در هش ریت باشیم. البته این بدان معنا نیست که ماینرهای ضعیف امسال و سال آینده کار خود را رها نخواهند کرد، اما نصب ریگ‌های نسل جدید احتمالاً برای حفظ روند صعودی هش ریت کافی خواهد بود”.

وقتی از برنت در مورد افزایش هش ریت و تاثیر آن بر سختی شبکه و زیان‌های سنگینی که برای ماینرها به دنبال دارد پرسیده شد، گفت:

“در این شرایط ممکن است بازیکنان ضعیف از بازی خارج و حذف شوند، اما بدون افت قیمت بیت کوین، «تسلیم شدن گسترده و ناگهانی ماینرها» چندان محتمل نخواهد بود. قطعاً این وضعیت حاشیه سود آنها را کم می‌کند”. مدل “تنش درآمد ضمنی شاخص پوئل (Puell Multiple) و “فشرده سازی نوار سختی” اخیراً از منطقه‌ای که در آن “تسلیم شدن ماینرها به لحاظ آماری محتمل است” خارج شده است و این نشان می‌دهد که در حال حاضر، آغاز یک مرحله فروش گسترده دیگر با محوریت ماینرها بعید است.”

ریسک تسلیم شدن ماینرها
ریسک تسلیم شدن ماینرها

با تمام این اوصاف، به عقیده تحلیلگران باید این نکته را در نظر داشت که اندازه کل بیت کوینی که در اختیار ماینرها قرار دارد، نزدیک به 78 هزار و 400 واحد است و هرگونه حرکت نزولی شدید در قیمت BTC می‌تواند باعث فروش گسترده ماینرهای مضطرب شود.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×