» آرشیو اخبار » چگونه از رکود طولانی‌مدت بازار جان سالم به در ببریم؟
بازار

چگونه از رکود طولانی‌مدت بازار جان سالم به در ببریم؟

30 شهریور 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ادامه نزول بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار ترسناک باشد. بازار به کجا می‌رود؟ آیا حالا در بازار نزولی هستیم؟ این شرایط چقدر ممکن است طول بکشد؟ گفتن آن سخت است. با این حال، در چنین شرایطی، زمانی که بازارهای رمزارزی متزلزل و بدون جهت هستند، می‌تواند زمان مناسبی برای این باشد که بفهمیم چه کاری را باید با سرمایه‌گذاری‌های خود انجام دهیم (یا چه کاری را انجام ندهیم).

بازارهای رمزارزی در سال جاری به شدت سقوط کرده‌اند، به طوری که قیمت بیت کوین اکنون بیش از ۷۰ درصد نسبت به رکورد خود در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) کاهش یافته است، و این امر ادامه دار بودن زمستان رمزارزی را که با فروپاشی بلاکچین ترا (Terra) در ماه می (اردیبهشت) آغاز شد، تأیید می‌کند.

تقریباً قیمت هر ارز دیجیتال دیگری با هر مارکت کپی در کنار بیت کوین کاهش یافته است. قیمت اتریوم، دومین دارایی دیجیتال بزرگ بازار، ۷۳ درصد نسبت به بالاترین رکورد خود افت کرده است. سولانا، کاردانو و بایننس کوین (BNB) نیز همه در وضعیت قرمز قرار دارند.

تبلیغات جام جهانی قطر

این پنجمین سقوط قابل توجه بیت کوین از سال ۲۰۱۱ تا به امروز است. در هر بار، قیمت بیت کوین به مدت سه سال یا حتی بیشتر، در پایین‌تر از بالاترین رکورد قبلی خود معامله شده است.

اما بازار خرسی سال ۲۰۲۲ تا حدودی متفاوت است. افت قیمت ۴۰ درصدی بیت کوین در چارت ماهانه که در ماه ژوئن (خرداد) مشاهده شد، سنگین‌ترین سقوط آن از سپتامبر ۲۰۱۱ (شهریور ۱۳۹۰) بوده است.

سقوط‌های قبلی ناشی از سوء‌استفاده‌های عظیم صرافی‌هایی مانند ام‌تی. گاکس (Mt. Gox) و کوین‌چک (Coincheck) و مداخلات نظارتی ناشیانه بود، اما زمستان رمزارزی امسال ترکیبی از شرایط سخت اقتصاد کلان، تنش‌های ژئوپلیتیکی، و پروژه‌ها/تصمیمات مبهم بنیان‌گذاران رمزرازی بوده است.

با افزایش نگرانی‌ها مبنی بر خطر رکود اقتصاد ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد جهان، به علت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، ناظران می‌گویند که زمستان فعلی ارزهای دیجیتال ممکن است در مقایسه با بازارهای نزولی قبلی بیشتر آسیب بزند و طولانی‌تر شود.

فرسایش بازار خرسی

در اینجا مواردی را آورده‌ایم که ممکن است بخواهید برای عبور از رکود طولانی‌مدت بازار انجام دهید – و یا از آنها اجتناب کنید.

بازار

به سرمایه‌گذاری مداوم ادامه دهید

سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال در دوره‌های زیان‌ سنگین، یا به‌ اصطلاح بازارهای خرسی، می‌تواند به مراتب لذت بخش‌تر از سرمایه‌گذاری در بازارهای صعودی باشد.

ایاکوف لوین (Iakov Levin)، بنیانگذار و مدیر عامل پلتفرم سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال میداس (Midas) گفت: «کاربران ممکن است بخشی از سبد خود را به استیبل کوین‌ها اختصاص دهند تا به استراتژی متوسط هزینه دلاری (DCA) پایبند باشند.»

او گفت که سرمایه‌گذاران می‌توانند از این وجوه برای خرید دارایی‌های رمزارزی اصلی مانند بیت کوین و اتریوم و همچنین راه‌حل‌های اصلی لایه یک و دو استفاده کنند.

لوین افزود: «من استراتژی DCA را به عنوان یک راه حل بلندمدت برای شش ماه تا یک سال می‌بینم. این استراتژی نقطه ورود خوبی را به کاربران می‌دهد و آنها می‌توانند به این وسیله در چرخه صعودی بعدی سودهای رضایت بخشی را کسب کنند.»

استراتژی میانگین‌گیری یا متوسط هزینه دلاری (Dollar cost averaging) فرآیندی است که طی آن سرمایه‌گذار طبق یک زمان‌بندی خاص، علی‌رغم پایین آمدن قیمت یک دارایی، مبلغ ثابتی را به خرید آن اختصاص می‌دهد.

این استراتژی نوعی سرمایه‌گذاری سیستماتیک است که به طور بالقوه می‌تواند کارایی سرمایه را در زمانی که بازار نزولی شده، افزایش دهد.

بازار

یک دارایی دیجیتالی «پایدار» را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید

پس از اتمام بازارهای خرسی، بازارهای رمزارزی همیشه برای جبران زیان‌های خود بازگشته‌اند. در بیشتر موارد، دارایی‌های مرغوب و اصیل قدرت ماندگاری بیشتری را در بازاری مملو از ده‌ها هزار کپی‌کننده دارند.

کریس اسپارزا (Chris Esparza)، بنیانگذار و مدیر عامل پلتفرم مالی غیرمتمرکز والت فایننس (Vault Finance) گفت: «یکی از راه‌های ثابت شده برای سرپا ماندن در زمستان رمزارزی، اجتناب از خرید ارزهای دیجیتال پرنوسان است.»

هرچه یک دارایی دیجیتال پایدارتر باشد، بعید است که سرمایه‌گذار پول خود را از دست بدهد. سرمایه گذاران موفق از چشم‌انداز سودهای نجومی در طول زمستان‌های رمزارزی دوری می‌کنند و در عوض به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کم ریسکی که نرخ بازدهی تضمین شده دارند، می‌روند.

اسپارزا گفت هیچ دارایی رمزرازی بدون نوسان و ریسک ذاتی نیست، اما «وجوه سرمایه‌گذاری شده باید به درستی و با پیش‌بینی کافی برای ضررهای احتمالی به کار گرفته شوند.»

بازار

سبد خود را مجدداً متعادل کنید

بازار صعودی ممکن است تعداد رمزارزها را در سبد شما به طور غیرمعمولی افزایش داده باشد. اگر چنین است، سبد خود را مجدداً متعادل کنید. ایاکوف لوین می‌گوید که باید «تمام دارایی‌های دیجیتالی با نقدینگی پایین را بفروشیم».

او گفت: «به عنوان مثال، آلت کوین‌های مختلف با مارکت کپ کم، تا سقف ۱۰۰ میلیون دلار – اگر پیش‌شرط فاندامنتالی خاصی برای رشد آنها در بازار نزولی فعلی وجود نداشته باشد، باید فروخته شوند. کاربران همچنین می‌توانند استراتژی‌های محافظت‌شده‌ای را در دیفای (DeFi) اجرا کنند، جایی که می‌توانند در بازار نزولی هم به سود برسند».

حواستان به جایزه اصلی باشد

صرف نظر از اینکه بازار نزولی تا چه حد می‌تواند عمیق باشد، برای سرمایه‌گذاران مهم است که دیدگاه خود را در مورد سرمایه‌گذاری بلندمدت در این صنعت رو به رشد مثبت نگه دارند. بازارها از لحاظ تاریخی پس از هر گونه رکودی دوباره بازگشته‌اند. یعنی از روی ترس دارای‌های با ارزش خود را نفروشید یا عجولانه عمل نکنید.

فرد اِهرسام (Fred Ehrsam)، یکی از بنیانگذاران شرکت پارادایم (Paradigm)، در پست قبلی وبلاگ خود نوشت: «در زمان رونق بازار همه چیز به درستی کار می‌کند و وسوسه می‌شویم که چیزهای زیادی را تجربه کنیم. برای تغییر یا گسترش هدف خود آماده باشید.»

«همین ایده در چرخه نزولی نیز صادق است. قبرستان رمزارزها مملو از بقایای شرکت‌هایی است که از ماموریت اصلی خود در بازار نزولی دور شدند و فقط به تماشای اینکه آیا ایده آنها در چرخه صعودی بعدی کار می‌کند یا خیر نشستند.»

پیام اِهرسام ممکن است عمدتاً بنیانگذاران رمزارزی را مورد هدف قرار داده باشد، برای سرمایه‌گذاران عادی نیز به همان اندازه صادق است.

تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: beincrypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×