» آرشیو اخبار » آیا پس از مرج اتریوم بیت کوین برای همیشه رکود می‌کند؟
آیا پس از مرج اتریوم بیت کوین برای همیشه رکود می‌کند؟

آیا پس از مرج اتریوم بیت کوین برای همیشه رکود می‌کند؟

15 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، همانطور که به مرج اتریوم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، باید با یکی از جالب‌ترین حقیقت‌های بازار خرس 2022 مواجه شویم: اتریوم بیشتر از هر زمان دیگری از بیت کوین پیشی گرفته است.

در حال حاضر ETH، بیشترین افزایش را در 24 ساعت گذشته (6% در مقایسه با 1%)، در هفته گذشته (7% در مقایسه با 2%-)، در 90 روز اخیر (8%- در مقایسه با 34%-) و در سال گذشته (57.9%- در مقایسه با 61.5%-) داشته است. از آنجایی که این مرج هنوز به اوج نرسیده و انتظار می‌رود در تاریخ 13 تا 15 سپتامبر (22-24 شهریور)  به اوج برسد، انتظار می‌رود در چند هفته بعدی اتریوم باز هم از بیت کوین پیشی بگیرد.

اما آیا این رشد کوتاه مدت ETH به این معنا است که دیگر از بیت کوین پیشی گرفته و یا برای همیشه آن را به رکود می‌کشاند؟ این موضوع به این بستگی دارد که آیا اتر پس از مرج اتریوم رمزارزی خواهد بود که به کاهش تورم کمک می‌کند یا نه؟ این موضوعی است که شاهدین درباره آن اختلاف نظر دارند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مرج اتریوم چطور صدور ETH را کاهش می‌دهد؟

آیا پس از مرج اتریوم بیت کوین برای همیشه رکود می‌کند؟

آخرین خبرها از ویتالیک بوترینِ برنامه نویس (Vitalik Buterin) نشان می‌دهد که در بازه زمانی بین 13 تا 15 سپتامبر مرج اتریوم رخ می‌دهد و البته پیش از آن شاهد آپدیت بلاتریکس هستیم. این موضوع نشان می‌دهد که اتریوم به رمزارز اثبات سهام تبدیل می‌شود و اعتباردهندگان با سرمایه گذاری روی ETH بلوک‌ها و تراکنش‌های جدید را تأیید می‌کنند.

در همین راستا باید گفت که تبدیل شدن اتریوم به رمزارز اثبات سهام به این معنا است که درصد عمده‌ای از ETH در قرارداد هوشمند جدید بیکن چین قفل خواهد شد. در حقیقت، رقم قابل توجه 13.398 میلیون ETH در حال حاضر قفل شده است و پس از نهایی شدن مرج اتریوم، این رقم افزایش خواهد یافت. رقم 13.389 میلیون ETH در حال حاضر معادل 11.13% از منبع اتریوم در گردش است (از بین 120.4 میلیون ETH).

مهم‌تر از هرچیز، تبدیل شدن اتریوم به رمزارز اثبات سهام به معنای پایان دادن به پاداش استخراج است که سهام‌های کوچک‌تر به عنوان پاداش جایگزین آن می‌شود. براساس گزارش وبسایت ethereum.org، این موضوع در نرخ صدور جدید 90% کاهش ایچاد می‌کند و میزان صدور معادل 13 هزار ETH در روز را به هزار و 600 در روز کاهش می‌دهد.

اگر تا به اینجا کافی نبود، باید بدانید که آپدیت لندن (و EIP-1559) در سال گذشته باعث سوخت حدود هزار و 600 توکن ETH در روز شده است. به عبارت دیگر، صدور خالص آن ثابت شده و البته شاخص‌های دیگر هم برابر است. اگر فرض را بر این بگذاریم که پس از مرج اتریوم تقاضای بازار برای ETH افزایش یابد، این نرخ صدور ثابت هم کاهش پیدا می‌کند، که البته به میزان افزایش تقاضا بستگی دارد.

بنابراین اتریوم نه تنها به بزرگ‌ترین بلاکچین سودده سیستم رمزارز تبدیل می‌شود (از لحاظ ارزش کلی قفل شده)، بلکه به نوعی ارز ذخیره‌ایِ بیت کوین-مانند خواهد بود. این ترکیب باعث می‌شود که بیت کوین، حداقل برای عده‌ای از افراد، بی استفاده باشد و فقط برای ذخیره سرمایه از آن استفاده کنند. در این صورت مثل یک قسط ناچیز در نظر گرفته می‌شود.

آیا پس از مرج اتریوم بیت کوین به رکود نهایی دچار می‌شود؟

آیا پس از مرج اتریوم بیت کوین برای همیشه رکود می‌کند؟

از آنجایی که بیت کوین به عنوان قسمت اعظم بازار کلی سرمایه رمزارز تا 36.6% کاهش یافته است، بعضی از شاهدین همین حالا پیشبینی می‌کنند که بیت کوین هرگز نمی‌تواند به بالاترین رقم خود، معادل 69هزار و 44 دلار آمریکا، که در نوامبر سال گذشته بود، برسد.

یکی از دلایل اصلی چنین نظری این است که تبدیل شدن اتریوم به رمزارز اثبات سهام، الگوریتم اثبات کار را، که بیت کوین هنوز از آن استفاده می‌کند، بی اعتبار خواهد کرد. بنابراین تنظیم کنندگان بازار با دست کم گرفتن ارزش بیت کوین، آن را رمزارز اثبات بازار نخواهند دانست.

البته این موضوع صددرصد نیست. بخشی از صنعت خدمات مالی، از طریق توقیف دارایی‌های بیت کوین و خدمات دلالی، به نوعی روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده است.

اخیراً، بزرگ‌ترین مدیر دارایی جهان، BlackRock، بیت کوین تراستِ خصوصی خودش را راه اندازی کرده است. به همین دلیل، بعید به نظر می‌رسد که تنظیم کنندگان ملت‌های توسعه یافته از بیت کوین صرف نظر کنند.

آیا پس از مرج اتریوم بیت کوین برای همیشه رکود می‌کند؟

به علاوه، تعداد قابل توجهی از مردم معتقدند که پس از مرج اتریوم، اتر به رمزارز مؤثر در کاهش تورم تبدیل می‌شود.

یکی از بهترین استدلال ها در این زمینه این است که اتر تنها در صورت گس فی بالا می تواند به رمزارز مؤثر در کاهش تورم تبدیل می‌شود، وضعیتی که کاربران را فراری می‌دهد (و احتمالاً متعاقباً منجر به کاهش گس فی خواهد شد).

در همین حین، بیشتر حامیان بیت کوین معتقدند که پس از مرج، اتریوم مرکزیت بیشتری پیدا می‌کند. اتفاقی که در مقایسه با بیت کوین الگوریتم اثبات کار، جذابیت کمتری دارد.

از طرف دیگر، زمان به ما نشان می‌دهد که کدام یک از این دارایی‌ها بهتر هستند. باید گفت که در حال حاضر عملکرد ETH از بیت کوین بهتر است و حداقل در چند هفته آینده به همین رویه ادامه خواهد داد.

مترجم: خاطره باقری

منبع: cryptonews

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×