» آرشیو اخبار » رابطه سنتی طلا و دلار در زمان رکود و تورم

رابطه سنتی طلا و دلار در زمان رکود و تورم

4 مرداد 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت طلا در سال میلادی جاری علیرغم اینکه شرایط برای رشد آن بسیار مناسب بوده، کاهش یافته است و عملکرد قابل توجهی نسبت به دلار آمریکا ندارد.

فلزات گرانبها به طورسنتی به عنوان یک محافظ در برابر تورم و پناهگاهی در زمان عدم اطمینان اقتصادی قلمداد می‌شوند.

اما با وجود تورم بالا و ترس روز افزون از امکان رخداد رکود، طلا از زمانی که در اوایل ماه مارس به بالای 2000 دلار به ازای هر اونس رسید، 15 درصد کاهش یافته است. در همین حال، شاخص دلار آمریکا از اوایل ماه مارس 9 درصد افزایش یافته و از ابتدای سال 11 درصد رشد داشته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار OANDA، اخیرا در یادداشتی خطاب به سرمایه گذاران نوشت که طلا نتوانسته از کاهش اخیر ارزش دلار در هفته گذشته برای رشد استفاده کند، این یک نقطه بحرانی برای طلا است.

او نوشت: “حتی با درنظر گرفتن رشد کم طلا در زمانی که مستعد رشد بود دست کم گرفتن ارزش ذاتی طلا اشتباه است، با این وجود و با تحلیل احساسات حاکم بر بازار احتمال سقوط ارزش طلا بازهم وجود دارد”

با توجه به اینکه نرخ تورم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ، از نظر تئوری، سال 2022 باید زمان درخشش طلا باشد. اما با این وجود و علیرغم اینکه وال استریت به طورمداوم و جدی این مسئله که اقتصاد ایالات متحده در سال جاری یا سال آینده به سمت رکود خواهد رفت، را هشدار می‌دهد. روز پنج شنبه، هر اونس طلا به پایین ترین سطح 16 ماهه خود رسید و به 1680 دلار رسید.

در همین حال، دلار به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر نزدیک شده است و ارزشمند شدن دلار تا حد زیادی مربوط به تصمیمات فدرال رزرو برای افزایش نرخ پایه بهره است . از ماه مارس، بانک مرکزی به تدریج نرخ بهره را به میزان 25، 50 و 75 واحد پایه افزایش داده است. پس از پایان جلسه بعدی آن در روز چهارشنبه، تحلیلگران انتظار دارند که 75 واحد پایه یا حتی 100 واحد پایه افزایش یابد.

به گفته Giovanni Staunovo، تحلیلگر UBS، در واقع، نرخ دلار یک محرک اصلی برای قیمت طلا به حساب می آید در واقع بین دلار و طلا همبستگی منفی وحود دارد، به ازای رشد ارزش دلار، طلا دچار کاهش قیمت میشود.

در شرایط خاص، مانند زمان افزایش ترس و نوسانات، تقاضا برای دارایی های امن افزایش می یابد. و در آن زمان است که همبستگی بین طلا و دلار مثبت می شود، چیزی که در طول بحران مالی سال 2008 اتفاق افتاد.

تسلط دلار به عنوان ارز منتخب برای قیمت گذاری کالاها به عنوان فشار دیگری بر طلا عمل می کند. زمانی که دلار قوی باشد، فشار نزولی بر قیمت طلا وارد می کند.

با ادامه این روند، روزهای خوشی در انتظار طلا نیست

Staunovo  در نوشتاری گفت: «در حالی که نوسان بازارهای سهام و عدم اطمینان بازار در اوایل سال جاری به طلا کمک کرده است، افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا عامل اصلی تأثیرگذاری بر قیمت طلا بوده است». از آنجایی که شاهد تراز شدن تورم از سطوح بسیار بالا هستیم و فدرال رزرو سیاست های پولی خود را سخت تر می کند، انتظار داریم که جریان های خروجی ناشی از افزایش دارایی های ETF بر قیمت طلا تاثیر بگذارد.

منبع : business Insider

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×