» آرشیو اخبار » دستگاه‌های خودپرداز رمزارزها “9” ساله شدند
خودپرداز

دستگاه‌های خودپرداز رمزارزها “9” ساله شدند

9 آبان 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، روز 29 اکتبر 2013 (7 آبان 92)، یک کافی شاپ در مرکز شهر ونکوور کانادا، اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین  (ATM) متعلق به شرکت روبوکوین (Robocoin) را در دسترس عموم قرار داد. این خودپرداز در هفته اول فعالیت خود، 348 تراکنش با ارزش 100 هزار دلار را پردازش کرد.

خودپرداز بیت کوین

حالا پس از نه سال و یک روز، یعنی 30 اکتبر 2022  (8 آبان) روبوکوین (Robocoin) فعالیت خود را متوقف کرده و احتمالاً اولین دستگاه خودپرداز تاکنون برداشته یا جایگزین شده است؛ اما طبق آخرین آمار منتشرشده، تعداد دستگاه‌های خودپرداز رمزارزها به مرز 38 هزار و 804 دستگاه رسیده و همچنان درحال افزایش است.

تبلیغات جام جهانی قطر

گفتنی است که ایالات متحده به عنوان مرکز جهانی دستگاه‌های اِی‌تی‌ام (ATM)، حدود 88 درصد از کل خودپردازهای جهان را در خود جای داده و میزبان 90 درصد از تمام دستگاه‌های خودپردازی است که طی چند ماه گذشته تازه نصب شده‌اند. به بیان دقیق‌تر، از مجموع 205 دستگاه تازه نصب شده در ماه اکتبر (مهر – آبان)، 129 دستگاه خودپرداز در ایالات متحده مستقر شده‌اند.

سفر 9 ساله خودپردازهای رمزارزها

کانادا که میزبان اولین دستگاه خودپرداز رمزارزی جهان بود، پس از 9 سال تنها شاهد افزایش این تعداد به 566 دستگاه بوده و طبق داده‌های کوین اِی‌تی‌ام رادار (Coin ATM Radar) همچنان با 6.6 درصد از کل دستگاه‌ها، در رتبه دوم ایستاده است. اسپانیا با سهم 0.6 درصدی و 215 دستگاه خودپرداز روز 22 اکتبر (30 مهر) به سومین مرکز بزرگ خودپردازهای ارزهای دیجیتال تبدیل شد.

گزارش ماه جولای (تیر – مرداد) ریسرچ-اند-مارکتس (Research and Markets) تخمین می‌زند که فضای خودپردازهای رمزارزها در حال حاضر ارزشی بالغ بر 46.4 میلیون دلار دارد و به دلیل حواله‌ها و افزایش نصب دستگاه‌های جدید، احتمالاً تا سال 2027 بیش از 10 برابر رشد خواهد کرد و به 472 میلیون دلار خواهد رسید.

با این حال، مانند بسیاری از محصولات دیگر مرتبط با رمزارزها، نصب خودپردازهای جدید نیز در سال جاری به دلیل بازار خرسی گسترده حاکم، با چالش مواجه شده است.

نصب و راه اندازی دستگاه‌های خودپرداز رمزارزها در بازه زمانی بین ماه‌های ژانویه و می (دی 1400 تا اردیبهشت 1401) کاهش یافت و در ماه‌های ژوئن و آگوست (خرداد – مرداد) بهبودی جزئی را تجربه کرد، اما در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) برای اولین‌بار، پس از حذف 459 دستگاه از شبکه جهانی، کاهشی چشمگیر را در تعداد خالص خودپردازهای رمزارزی در سطح جهانی شاهد بودیم.

بیت کوین همچنان محبوب‌ترین ارز دیجیتالی است که در دستگاه‌های خودپرداز معامله می‌شود، به‌طوریکه تقریباً 100٪ دستگاه‌ها تراکنش‌های بیت کوین را پشتیبانی می‌کنند. هرچند گاهاً سایر رمزارزها نیز در شبکه پشتیبانی می‌شوند.

لایت کوین (LTC) با پشتیبانی 81 درصدی در دستگاه‌های خودپرداز در رتبه دوم و اتر (ETH) با 74 پشتیبانی در رتبه سوم قرار دارند. دوج کوین هم که در حدود 40 درصد از کل دستگاه‌ها پشتیبانی می‌شود، در رتبه بعد ایستاده است.

اوایل اکتبر (اواسط مهر)، مقامات ایالات متحده هشدار دادند که دستگاه‌های خودپرداز رمزارزها به عنوان یک روش محبوب برای کلاهبرداران و کلاهبرداری از قربانیان از طریق استراتژی “قصاب خوک”  تبدیل شده است. در این روش، مهاجم با سوءاستفاده از عواطف و احساسات مردم و ایجاد روابط عاشقانه، آنها را به سرمایه‌گذاری در طرح‌های جعلی ترغیب می‌کنند.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×