» آرشیو اخبار » دستورالعمل بانک مرکزی در عرضه دلار نقدی صادرکنندگان به صرافی‌ها کاری نمایشی است
بانک مرکزی

دستورالعمل بانک مرکزی در عرضه دلار نقدی صادرکنندگان به صرافی‌ها کاری نمایشی است

1 تیر 1401 4

«جلیل جلالی‌فر» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی گذارنیوز در خصوص دستورالعمل بانک مرکزی برای عرضه اسکناس دلار صادرکنندگان به صرافی‌ها، اظهار کرد: از جمله مصوباتی که مشخص نیست بانک مرکزی بر چه اساس دستورالعمل آن را ابلاغ کرده، عرضه اسکناس دلار صادرکنندگان با قیمت توافقی به صرافی هاست، در حالی که بانک مرکزی به خوبی می‌داند اسکناس دلار به دست صادرکننده نمی‌رسد که بتواند آن را به صرافی ها با قیمت توافقی عرضه کند.
وی در این باره، گفت: بخش مهمی از دلارهایی که به صورت اسکناس وارد کشور می‌شود، حاصل تجارت با دو کشور افغانستان و عراق است، اما تبادل ارز به‌خصوص ارزهای ملی با کشورهایی که در شرایط تحریمی با ایران کار می‌کنند مثل روسیه، هند و چین با ارزهای ملی صورت می‌گیرد که به صورت حواله است، پس دلار اسکناسی جا به جا نمی شود که برای این فرمول بانک مرکزی مورد تشویق قرار بگیرد.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی به موضوع واقف است که در شرایط تحریمی دلاری وارد کشور نمی شود و هر آنچه به دست صادرکننده می رسد، حواله است مشخص نیست بر چه اساسی این دستورالعمل را ابلاغ و مصوب کرده است.
وی اضافه کرد: آنچه به نظر می‌رسد دستوری عمل کردن و نوشتن یک مصوبه برای آرام کردن فضای بازار به صورت موقتی است، به این دلیل که در بازار اسکناسی جا به جا نمی شود و صادرکنندگان دسترسی به اسکناس دلار ندارند.
عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: از زمانی که مصوبه بانک مرکزی ابلاغ شده صادرکنندگان هاج و واج مانده‌اند که هدف بانک مرکزی از ابلاغ این دستورالعمل چیست! چرا که اصل ماجرا برای آن‌ها همچنان مجهول است، وقتی بانک مرکزی می داند فقط از عراق و افغانستان اسکناس دلار وارد می شود و چون روس‌ها تحت تحریم آمریکا هستند و از روسیه بیشتر از پنج هزار دلار نمی توان خارج کرد، در نتیجه مشخص است بانک مرکزی دستورالعمل شفاف کاربردی برای کمک به تجارت ایران، صادرکننده و وارد کننده تدوین نکرده که حلال مشکلات تجار باشد و راه تجارت را برای آن‌ها در شرایط تحریمی هموار کند.

جلیل جلالی فر
جلالی‌فر خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، بانک مرکزی هنوز به صورت روشن تبیین نکرده که تجاری که با روسیه کار می‌کنند و روبل خود را با چه قیمتی باید به صرافی ها عرضه کنند تا متضرر نشوند. هنوز موضوع نظارت بانک مرکزی بر عملکرد صرافی ها شفاف نیست. بی شک کسانی که در بانک مرکزی برای مسایل مهمی مثل ارز حاصل از صادرات یا ارز موردنیاز واردکنندگان تصمیم می‌گیرند، تاجر نیستند و از قواعد تجارت بین‌المللی سررشته‌ای ندارند که دستوراتی صادر می‌کنند که بیشتر کار را قفل می کند.
وی در این باره، توضیح داد: تصمیم گیرندگان بانک مرکزی که تا کنون یک کانتینر کالا صادر نکرده اند و نمی‌دانند در بازارهای مختلف چه می‌گذرد و دستورالعمل های غلط آنها چه بلایی بر سر اقتصاد ایران آورده، برای ما نسخه می پیچند!
متاسفانه کسانی تصمیم گیرنده تجارت ایران هستند که روی کاغذ مسایل موردنظر خود را ضرب و تقسیم و نتیجه‌گیری می کنند در حالی که کارهایشان قاعده ندارد، آنها براساس محاسبات ریاضی تصمیم می‌گیرند نه میدانی و به این دلیل صادرات ما با چالش رو به رو است.
عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه عنوان کرد: آیا کارشناسان بانک مرکزی و دولت نمی‌دانند با دستورالعمل‌های غلط خود، صادرکننده ایرانی که سود قابل توجهی ندارد، اگر ضرر نکند با کمتر شدن میزان سود یعنی 3 تا 4 درصد تمایل برای تجارت را از دست می دهد، به ویژه وقتی هنوز ارز نیمایی و رانتی که همه تجار از آن بهره مند نمی شوند، برای برخی برقرار است.

ساحل عباسی

تبلیغات جام جهانی قطر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×