» آرشیو اخبار » خرید بیت کوین در کف یا انتظار برای پایین‌تر آمدن قیمت آن؟!
خرید بیت کوین

خرید بیت کوین در کف یا انتظار برای پایین‌تر آمدن قیمت آن؟!

30 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت بیت کوین در ساعات اولیه معاملاتی 19 سپتامبر با کاهش 9% به 18270 دلار رسید. اما خیلی سریع به بالای 19000 دلار بازگشت، این پایین‌ترین سطح قیمتی خرید بیت کوین در سه ماه گذشته بوده است. ابزارهای مشتقه نشان داده‌اند که معامله‌گران حرفه‌ای همچنان موضع خود را حفظ کرده‌اند و هیچ تمایلی به تحمل ضرر ندارند.

خرید بیت کوین
شاخص دو ساعته جفت ارز بیت کوین / دلار آمریکا. منبع: تریدینگ ویو

دلیل افزایش قیمت خرید بیت کوین چیست؟

مشخص کردن دلایل این سقوط بی‌سابقه قیمت خرید بیت کوین بسیار دشوار است، برخی معتقدند که سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در برنامه «60 دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس (CBS) نگرانی‌هایی را در مورد بروز یک جنگ جهانی ایجاد کرده است. بایدن در این مصاحبه در پاسخ به اینکه آیا نیروهای آمریکایی در صورت حمله نظامی چین به تایوان از آن دفاع خواهند کرد یا خیر؟ گفت: «بله، اگر این طور شود حمله بی‌سابقه‌ایی رخ خواهد داد».

اما برخی دیگر به اقدام بانک مرکزی چین اشاره می‌کنند؛ زیرا این بانک هزینه استقراض توافق‌های بازخرید معکوس 14 روزه را از 2.25% به 2.15% کاهش داده است. اقدام مقامات مالی در تزریق پول بیشتر برای تحریک اقتصاد با توجه به وجود فشار تورمی، نشانه‌ای از ضعف در شرایط فعلی بازار است.

تبلیغات جام جهانی قطر

در ضمن نشست آتی کمیته فدرال رزرو ایالات متحده در 21 سپتامبر نیز یکی دیگر از علل این سقوط بی‌سابقه است، زیرا انتظار می‌رود این کمیته با توجه به تلاش‌های بانک مرکزی برای کاهش فشار تورمی، نرخ بهره را به 0.75 درصدافزایش دهد. در نتیجه بازده اوراق 5 ساله خزانه‌داری به 3.70 درصد افزایش خواهد یافت که بالاترین رقم از نوامبر 2007 تاکنون است.

بیایید به داده‌های مشتقات کریپتو نگاهی بیندازیم تا ببینیم سقوط قیمت خرید بیت کوین به زیر 19 هزار دلار، باعث شده سرمایه‌گذاران حرفه‌ای موقعیت خود را تغییر دهند یا خیر؟

هیچ تاثیر ملموسی در معیارهای مشتقات خرید بیت کوین در هنگام سقوط 9% ارزش آن مشاهده نشده است.

معمولاً معامله‌گران خرد از معاملات آتی سه ماهه به دلیل تفاوت قیمت آنها با بازارهای نقدی اجتناب می‌کنند؛ این در حالی است که این نوع از معاملات ابزار ترجیحی معامله‌گران حرفه‌ای هستند، زیرا از بروز نوسانات فاندینگ ریت که معمولاً در قراردادهای آتی دائمی رخ می‌دهند، جلوگیری می‌کنند.

خرید بیت کوین
نرخ پرمیوم سالیانه آتی سه ماه بیت کوین. منبع: لاویتاس (Laevitas)

این شاخص باید با نرخ پرمیوم سالانه 4% تا 8% در بازارهای سالم معامله شود تا هزینه‌ها و ریسک‌های مرتبط را پوشش دهد. به همین دلیل می‌توان با اطمینان گفت که معامله‌گران مشتقات در دو هفته گذشته نسبت به سقوط قیمت خرید بیت کوین هیچ عکس‌العملی نشان نداده‌اند؛ زیرا در تمام این مدت نرخ پرمیوم آتی خرید بیت کوین زیر 2% بوده است.

آیا تمایل معامله‌گران بر قیمت خرید بیت کوین تاثیر دارد؟

مهمتر از آن، پس لرزه‌های خبر نشست 19 سپتامبر باعث نشده هیچ گونه تاثیر معنی‌داری بر روی این اندیکاتور که بر روی 0.5% ایستاده است، ایجاد شود. این داده‌ها نشان‌دهنده عدم تمایل معامله‌گران حرفه‌ای بر اضافه کردن موقعیت‌های شورت (فروش) لوریج در سطوح فعلی قیمت بیت کوین هستند.

برای این که بتوان پیامدهای خارجی خاص ابزار آتی را حذف کرد، باید آپشن‌های خرید بیت کوین را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. به عنوان مثال اندیکاتور شیب دلتا 25% (25% delta skew) هنگامی که بازارسازان و میزهای آربیتاژ برای محافظت از روند قیمت در جهت‌های بالا و پایین بیش از حد هزینه می‌کنند، یک نشانه است.

خرید بیت کوین
اندیکاتور شیب دلتا 25% آپشن‌های 30 روزه بیت کوین. منبع: لاویتاس.

سرمایه‌گذاران آپشن‌ها در بازارهای نزولی احتمال کاهش قیمت را افزایش می‌دهند و همین باعث می‌شود که اندیکاتور شیب دلتا به بالای 12% برسد. از طرف دیگر روندهای صعودی تمایل دارند این اندیکاتور را به زیر منفی 12% هدایت کنند و این بدان معنی است که به آپشن‌های فروش نزولی، اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

اندیکاتور شیب دلتای 30 روزه از 15 سپتامبر به آستانه 12% نزدیک شده است و این نشان می‌دهد که معامله‌گران آپشن تمایل کمتری به محدود کردن یا کاهش ضرر از خود نشان داده‌اند. این نشان می‌دهد که حرکت منفی قیمتی بیت کوین در 19 سپتامبر برای تحلیل‌گران بدبین بازار کافی نبوده است، چرا که این اندیکاتور در حال حاضر بر روی 11% ایستاده است.

ممکن است کف قیمتی باز هم پایین‌تر بیاید، همه چیز به موانع کلان اقتصادی و جهانی بستگی دارد.

معیارهای مشتقات نشان می‌دهند که کاهش قیمت خرید بیت کوین در 19 سپتامبر تا حدی قابل انتظار بوده و چرا حمایت 19 هزار دلاری بیت کوین در کمتر از 2 ساعت دوباره پس گرفته شده است. با این حال اگر فدرال رزرو ایالات متحده نرخ‌های بهره را بیش از ارقام اجماعی افزایش دهد و یا اگر بازارهای سهام به دلیل بحران انرژی و تنش‌های سیاسی سقوط کنند، هیچ کدام از این موارد دیگر اهمیتی نخواهند داشت.

به همین دلیل معامله‌گران باید به صورت مداوم داده‌های اقتصادی کلان را زیر نظر داشته باشند و قبل از اینکه کف بازار نزولی فعلی را اعلام کنند، به نگرش بانک‌های مرکزی جهان توجه کنند. در حال حاضر احتمال اینکه بیت کوین در کوتاه مدت به زیر 18 هزار دلار بیاید بسیار زیاد است، زیرا تقاضای ضعیف برای پوزیشین‌های لانگ لوریج در معاملات آتی خرید بیت کوین، گواه همه چیز است.

مترجم: خاطره باقری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×