» اسلایدر ویژه » حمله موشکی به میدان گازی عراق
حمله موشکی به میدان گازی عراق

حمله موشکی به میدان گازی عراق

8 شهریور 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز ، مجموعه ای از حملات راکتی به یک میدان گازی خور مور در شمال عراق، ضربه سختی به امید اقلیم کردستان برای افزایش درآمدهای خود و ارائه یک جایگزین کوچک برای گاز روسیه وارد کرد.
پروژه توسعه میدان خور مور که توسط کنسرسیوم پرل اداره می شود، که اکثریت آن متعلق به شرکت دانا گاز ابوظبی (DANA.AD) و شرکت کرسنت پترولیوم که وابسته به آن است، در اوایل فروردین ماه پس از سه حمله موشکی به حالت تعلیق درآمد.
منابع صنعتی و دولت کرد گفتند که کارگران شرکت تگزاس ماه گذشته برای از سرگیری کار بازگشتند، اما دو موشک دیگر در اوایل مرداد ماه به سایت اصابت کرد و شرکت را مجبور به ترک مجدد بدون برنامه ریزی برای برگشت کرد.
خور مور یکی از بزرگترین میدان های گازی در عراق است و هدف طرح توسعه آن دو برابر کردن تولید در منطقه ای است که به شدت به گاز بیشتر برای تولید برق نیاز دارد و به قطع برق تقریباً روزانه پایان می دهد.
منابع آگاه اعلام کردند که این حملات آسیب جدی به تاسیسات وارد نشده است و عملیات موجود مختل نشده، اما توسعه که شامل ساخت یک خط لوله جدید در این مرحله به ترکیه است، تا زمانی که امنیت در منطقه تامین شود، به حالت تعلیق درآمده است.
این پروژه که بخشی از آن از طریق یک قرارداد مالی 250 میلیون دلاری با شرکت مالی توسعه بین‌المللی ایالات متحده تامین می‌شود و هدف آن صادرات گاز به ترکیه و اروپا پس از برآورده شدن نیازهای بازار داخلی است.
سال گذشته، دولت کردستان قراردادی با شرکت انرژی داخلی KAR Group برای ساخت یک خط لوله از خور مور از طریق پایتخت منطقه ای اربیل به شهر دهوک، نزدیک به مرز ترکیه، به موازات خط لوله موجود امضا کرد.
تأخیر ممکن است جریمه قابل توجهی را برای دولت بدهکار منطقه کردستان (KRG) به همراه داشته باشد و برنامه های صادرات گاز کردستان را متوقف کند.
این منبع دولتی گفت، اگر زیرساخت‌ها تا مهلت دریافت یا پرداخت در اردیبهشت 2023 آماده نباشد، دولت کردستان باید ماهانه 40 میلیون دلار به دانا گاز بپردازد تا زمانی که قرار داد به طور کامل اجرا شود.
علي الصفار، مدير برنامه خاورميانه و شمال آفريقا در آژانس بين‌المللي انرژي، گفت كه بيش از آن صدمه به شهرت وارد مي‌شود، زيرا تهديدات امنيتي لايه ديگري از خطرات را اضافه مي‌كند كه مي‌تواند بر هزينه، سرمايه و بيمه تاثير بگذارد.
دانا گاز حق بهره برداری از دو میدان گازی بزرگ عراق به نام های خور مور و شیمی مال را دارد که روزانه حدود 450 میلیون فوت مکعب گاز تولید می کنند.
این کشور قصد دارد در چند سال آینده تولید خودرا بیش از دو برابر و به یک میلیارد فوت مکعب در روز برساند که برای تامین نیازهای داخلی کافی است.
با 16 تریلیون فوت مکعب ذخایر موجود، تولید به طور بالقوه می تواند تا 1.5 میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یابد و مقدار قابل توجهی برای صادرات باقی بماند
دانا گاز حدود 80 درصد از خوراک گاز منطقه را تامین می کند. با این حال، طرح صادرات گاز منطقه می تواند جایگاه ایران را به عنوان تامین کننده اصلی گاز به عراق و ترکیه در زمانی که اقتصاد این کشور هنوز درگیر تحریم های بین المللی است، تهدید کند.
در حالی که هیچ گروهی مسئولیت پنج حمله به خور مور از خرداد را بر عهده نگرفته است، مقامات کرد، دیپلمات ها، منابع صنعتی و کارشناسان انرژی گفتند که معتقدند این حملات توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران انجام شده است.
با این حال، دو دیپلمات مستقر در عراق گفتند که معتقدند رقابت در اتحادیه میهنی کردستان (PUK)، بین حزبی که کنترل منطقه ای را که میدان در آن قرار دارد، و طرف دیگر به دلیل محرومیت از پروژه توسعه، باعث این اتفاق شده است.
میدان خور مور نزدیک به سرزمینی است که بین ارتش عراق، نیروهای کرد و شبه نظامیان شیعه وجود دارد و از آنجا سه ​​حمله موشکی اولیه انجام شد. به دلیل عدم توافق بر سر کنترل ارضی، مناطقی که نه ارتش عراق و نه نیروهای کرد نمی توانند وارد شوند و خلاء امنیتی را ایجاد می کنند که شبه نظامیان در آن فعال هستند.
اما دو حمله آخر با راکت‌های بزرگتر از مناطق نزدیک‌تر به شهر کرکوک، که تحت کنترل دولت فدرال است، انجام شد. یک مقام کرد گفت: خور مور پتانسیل زیادی دارد و می تواند به کردها کمک کند. ما از همه طرف مورد حمله قرار می گیریم. آینده بسیار نامشخص است.
عقب افتادن طرح گاز در زمانی رخ می دهد که بخش نفت، راه نجات مالی منطقه نیز با مشکل مواجه است.
ذخایر نفت بیش از دو برابر میانگین جهانی در حال کاهش است و حکم دادگاه عالی فدرال در بهمن ماه که مبانی قانونی بخش نفت و گاز اقلیم کردستان را مغایر با قانون اساسی دانست، برخی از شرکت های نفتی خارجی را مجبور به ترک این کشور کرد.
منابع دولتی گفتند که Exterran کار را به دلایل امنیتی متوقف کرده است. تأخیر بیشتر در سرمایه گذاری در این بخش، بر دولت اقلیم کردستان که با بحران اقتصادی در منطقه مواجه است بیشتر از قبل تاثیر میگذارد.
به گفته یک مقام دولتی، بدهی اقلیم کردستان در حال حاضر حدود 38 میلیارد دلار است و کاروان گازنای، نماینده پارلمان، که عضو کمیته نفت و گاز منطقه است، گفت که صادرات نفت 85 درصد از بودجه کردستان عراق را تشکیل می دهد.
تأخیر در پرداخت حقوق بخش دولتی، خدمات عمومی ضعیف و فساد، باعث اعتراضات اغلب خشونت آمیز بر علیه احزاب سیاسی که منطقه را اداره می کنند،شده است. مشکلات اقتصادی گسترده در میان جوانان کرد نیز یکی از عوامل اصلی بحران مهاجران در مرز بلاروس و اتحادیه اروپا بود که از سال 2021 آغاز شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×