» آرشیو اخبار » جشن سالگرد پذیرش بیت کوین در السالوادور: یک سال فراز و نشیب
پذیرش بیت کوین

جشن سالگرد پذیرش بیت کوین در السالوادور: یک سال فراز و نشیب

16 شهریور 1401 4

به گزارش تیم ترجمه گذارنیوز، السالوادور اولین سالگرد پذیرش بیت کوین را در حالی جشن گرفت که این ارز دیجیتال در طول سال، ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. اما این امر به این معنا نیست که آزمایش بیت کوین در این کشور شکست خورده است.

۷ سپتامبر سال ۲۰۲۲ (۱۶ شهریور ۱۴۰۱)، دقیقا یک سال از زمانی که السالوادور به عنوان اولین کشور، بیت کوین (BTC) را به مثابه یک پول رایج قانونی پذیرفت و قوانین مربوط به آن را تصویب کرد، می‌گذرد.

رئیس جمهور السالوادور نایب بوکل (Nayib Bukele)، با حمایت از بیت کوین به عنوان یک پول رایج، قول داد که پذیرش بیت کوین برای آن دسته از جمعیت بومی که در سال ۲۰۲۱ به خدمات بانکداری دسترسی ندارند ۷۰ درصد سودآوری خواهد داشت.

تبلیغات جام جهانی قطر

دولت سالوادور، بیت کوین را به عنوان یک ابزار جذب سرمایه خارجی، ایجاد مشاغل جدید و کاهش وابستگی به دلار ایالات متحده آمریکا در اقتصاد این کشور معرفی کرد.

ممکن است این سوال به ذهن برسد که فایده واقعی پذیرش بیت کوین در السالوادور چیست. چرا که از زمان پذیرش این ارز دیجیتال به عنوان یک پول رایج قانونی در این کشور، بیت کوین تقریبا ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

طبق آمار موجود در وبسایت کوین‌جکو (CoinGecko)، دقیقا یک سال قبل، در همین روز، بیت کوین با قیمتی حدوده ۴۶٫۰۰۰ دلار خرید و فروش می‌شد. دولت السالوادور در ششم سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۵ شهریور ۱۴۰۰)، اولین خرید بیت کوین خود را انجام داد. در این معامله دولت ۲۰۰ بیت کوین به ارزش ۱۰.۳۶ میلیون دلار (هر بیت کوین حدوده ۵۱٫۸۰۰ دلار) خریدارای کرد. با نگاه به این ارقام و قیمت کنونی بیت کوین به تضاد عظیمی بر می‌خوریم، چون بیت کوین در روز سه‌شنبه به پایین محدوده ۱۹٫۰۰۰ دلاری سقوط کرد. در زمان نگارش این خبر، بیت کوین با قیمتی معادل ۱۸٫۸۰۶ دلار خرید  فروش می‌شود که این مبلغ نسبت به سال گذشته بیش از ۶۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

پذیرش بیت کوین
جشن سالگرد پذیرش بیت کوین در السالوادور

طبق داده‌های پیگیری شده از پورتفولیوی نایب بوکل، السالوادور در هر ۱۰ باری که پس از پذیرش بیت کوین دست به خریداری این ارز دیجیتال زده دچار ضرر شده است. دولت سالوادور تاکنون به طور کلی ۲٫۳۸۱ بیت کوین خریداری کرده است که با قیمت فعلی، ۶۲ میلیون دلار کمتر از قیمت خرید آن ارزش دارد.

آیا پذیرش بیت کوین در السالوادور به شکست انجامیده است؟

وزیر دارایی السالوادور الجاندرو زلایا (Alejandro Zelaya)، پیش از این تاکید کرده بود که علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، این کشور از جانب خریدهای بیت کوین خود هیچ ضرری را تجربه نکرده است چون آن‌ها بیت کوین‌ها را نفروخته‌اند. دولت سالوادور همچنین با استناد به شرایط نامطلوب بازار و مسائل ژئوپالیتیک، بارها و بارها پروژه اوراق قرضه بیت کوین را به تاخیر انداخته است.

در میان کاهش قیمت ارزهای دیجیتال و بازار خرسی، برخی از ناظران صنعت از پذیرش بیت کوین در کشور السالوادور به عنوان «آزمایش شکست خورده بیت کوین» یاد می‌کنند. برخی هم اظهار کردند که با توجه به تاثیر مثبتی که بازار مالی و اقتصاد السالوادور از جمله هزینه معاملات داشته، ممکن است این موضوع یک شکست نبوده باشد.

برام کوهن (Bram Cohen) خالق بیت‌تورنت (Bittorent) و بنیانگذار شبکه چیا (Chia Network)، روز سه شنبه  در توییتر خود خاطر نشان کرد که میزان مزایا اغلب «با مقدار پولی که به دست می‌آید ارتباط چندانی ندارد». او اظهار داشت که برخی از بانک‌ها به دلیل ظهور معاملات ارزان بیت کوین در السالوادور مجبور به کاهش نرخ بهره شده‌اند.

پذیرش بیت کوین
جشن سالگرد پذیرش بیت کوین در السالوادور

متن توییت:

حقیقت این است که فایده یک موضوع با مقدار پولی که از آن به دست می‌آید چندان ارتباطی ندارد. گاهی اوقات، یک محصول می‌تواند در کارایی کلی بازار فواید عظیمی داشته باشد و در عین حال یک پنی هم نیرزد.

همین موضوع می‌تواند درباره آنچه که در السالوادور می‌گذرد صدق کند. حال که یک روش ارزان اما آزاردهنده برای ارسال پول از طریق رمزارزها وجود دارد، بانک‌ها مجبورند نرخ بهره را پایین بیاورند و آن را به جایی برسانند که تجربه کاربری بهتر، ارزش هزینه آن را داشته باشد.

به گفته بانک مرکزی السالوادور (El Salvador Central Reserve Bank)، سالوادوری‌هایی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، از ماه ژانویه تا مه ۲۰۲۲، بیش از ۵۰ میلیون دلار حواله ارسال کرده‌اند. پذیرش بیت کوین و کیف پول Chivo با حمایت دولت سالوادور همچنین به افزایش ۴۰۰ درصدی معاملات شبکه لایتنینگ (Lightning Network) در سال ۲۰۲۲ انجامیده است.

خوزه لموس (Jose Lemus)، مدیر عامل سازمان ایبکس مرکادو (Ibex Mercado) گفت «السالوادور در حال فراهم آوردن زمینه برای نوآوری‌های بیشتر در حوزه بیت کوین است». او اشاره کرد که هیچ حوزه قضایی دیگری وجود ندارد که ترکیبی از «چهارچوب رگولاتوری، اراده سیاسی، پذیرش و دامنه ابزار و از همه مهم‌تر نیاز به بیت کوین» را داشته باشد.

این باعث می‌شود السالوادور به مکانی مناسب برای آزمایش امن اپلیکیشن‌های لایتنینگ و ایجاد یک اکوسیستم پررونق از خدمات قابل‌اعتماد، اثبات شده و بهم پیوسته تبدیل شود.

قانون بیت کوین در السالوادور، از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی و گردشگری هم موفق عمل کرده است. گزارش پیشین کوین تلگراف (Cointelegraph) نشان می‌دهد که گردشگری این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۲ رشد خوبی داشته و حدود ۸۲ درصد افزایش یافته است. حدود ۱.۱ میلیون گردشگر در این مدت از این کشور بازدید کرده‌اند.

مترجم: فاطمه غفاری

منبع: Cointelegraph

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×