» آرشیو اخبار » مایکل سِیلر به آرزوی خود برای تغییرات حسابداری بیت کوین رسید
حسابداری

مایکل سِیلر به آرزوی خود برای تغییرات حسابداری بیت کوین رسید

22 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، زین پس هولدرهای نهادی بیت کوین می‌توانند ارزش دارایی‌های خود را در صورت رشد قیمت بیت کوین، در صورت‌حساب درآمدی خود افزایش دهند.

مایکل سِیلر (Michael Saylor)، میلیاردر طرفدار بیت کوین، ماه‌ها برای تغییر قوانین پیرامون ارزهای دیجیتال و دستورالعمل‌های حسابداری آنها تلاش کرده است. او روز چهارشنبه بالاخره به آرزویش رسید.

هیئت خدمات حسابداری مالی (FASB) با اتخاذ دستورالعمل‌های حسابداری ارزش منصفانه برای دارایی‌های دیجیتال موافقت کرده است. این امر از نظر تئوری، دارایی‌هایی مانند بیت کوین را برای شرکت‌ها جذاب تر می‌کند، تا آن را در ترازنامه خود نگهداری کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

حسابداری

مدل جدید حسابداری

همانطور که توسط وال استریت ژورنال گزارش شده است، FASB در آخرین جلسه خود گفت که حسابداری ارزش منصفانه، «به بهترین وجه، اقتصادی بودن دارایی‌های رمزارزی را نشان می‌دهد.» در واقع، آنها مصمم هستند که این استاندارد را به‌ جای یک گزینه، به یک الزام تبدیل کنند.

گری بوسر (Gary Buesser)، عضو هیئت مدیره FASB گفت: «ما از سرمایه‌گذاران شنیده‌ایم که آنها خواهان شفافیت، بواسطه انتشار اطلاعات بیشتر هستند و تنها راه رسیدن به آن، ارزش منصفانه است.»

حسابداری ارزش منصفانه در واقع شامل محاسبه دارایی‌های یک شرکت، بر اساس قیمت فعلی بازار است. به عبارت دیگر، حسابداران می‌توانند فوراً به حرکات اغلب بی‌ثبات در بازار ارزهای دیجیتال پاسخ دهند.

قبل از این تغییر، بیت کوین به عنوان یک «دارایی نامشهود با عمر طولانی» تلقی می‌شد، و قیمت آن را تنها یک بار در سال و در گزارش صورت‌های مالی سود و زیان بررسی می‌کردند.

تحت این سیستم، شرکت‌ها نمی‌توانستند ارزش بیت‌کوین هولد شده خود را در ترازنامه‌ها افزایش دهند، مگر اینکه قیمت آن از قیمت اولیه خریدشان بالاتر برود. در مقابل، آنها همچنان موظف بودند که اگر قیمت بیت‌کوین به زیر قیمت خرید اولیه‌شان نزول کند، ارزش دارایی‌های خود را کاهش دهند.

به عبارت دیگر، ارزش بیت کوین تنها تا زمانی که فروخته می‌شد، می‌توانست در یک ترازنامه کاهش یابد. این قانون به اصل افشاء در حسابداری اشاره دارد، و به کاهش ارزش چند صد میلیون دلاری درایی‌های بسیاری از نهنگ‌های برجسته بیت‌کوین، از جمله تسلا (Tesla) و مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، در بدترین فصول بازار نزولی کمک کرده است.

اصل افشاء در حسابداری بیان می‌کند که کلیه اطلاعات ضروری برای درک صورت‌های مالی یک شرکت باید در پرونده‌های عمومی آن گنجانده شود. به عنوان مثال، تحلیلگران مالی که صورت‌های مالی را می خوانند، باید بدانند که از چه روش ارزیابی موجودی استفاده شده است. همچنین نحوه محاسبه استهلاک و سایر اطلاعات مهم برای درک صورت‌های مالی نیز باید قابل بررسی باشد.

به این ترتیب، مایکرواستراتژی از تغییر قوانین حسابداری بیت کوین برای بازار رمزارزها حمایت کرده است. مایکل سِیلر، مدیر عامل سابق این شرکت، در ماه می (اردیبهشت) و در زمانی که هیئت مدیره FASB بررسی حسابداری ارزش منصفانه برای طبقه دارایی رمزارزها را تأیید کرد، بسیار هیجان‌زده شد.

مارشا هانت (Marsha Hunt)، عضو هیئت مدیره FASB در آن زمان گفت: «من متوجهم که حسابداری تحت مدل نامشهود لزوماً نتایج معنی داری به همراه ندارد.»

حسابداری

موهبتی برای پذیرش نهادی

فونگ لی (Phong Le)، مدیر عامل جدید و مدیر مالی سابق مایکرواستراتژی، به وال استریت ژورنال گفت که رویکرد فعلی، شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا صورت‌های مالی خود را به شیوه‌ای نادرست در مورد بیت کوین آماده کنند.

او سال گذشته در نامه‌ای به FASB گفت: «انتظار داریم که در طول زمان، گسست بین ارزش دفتری گزارش شده در ترازنامه‌، و ارزش بازار منصفانه دارایی‌های بیت کوین ما، به طور قابل توجهی رشد کند.»

دنیز اپلبام (Deniz Appelbaum)، استادیار حسابداری و امور مالی در دانشگاه ایالتی مونتکِلر، گفت که سیستم ارزش منصفانه می‌تواند تمایل شرکت‌ها در اضافه کردن بیت کوین به ترازنامه خود را افزایش دهد. او گفت: «بدون وجود این استانداردها برای حسابداری و ارزش‌گذاری دارایی‌های رمزارزی، شرکت‌ها تمایلی به نگهداری آنها ندارند.»

سِیلر در ماه ژوئن (خرداد) فهرستی را تهیه کرده بود و گفت که قوانین ضعیف حسابداری، یکی از ده‌ها موانعی است که ظاهراً بیت کوین را از پذیرش در جریان اصلی باز می‌دارد. موارد دیگر شامل «ترس و ناآگاهی» پیرامون بیت کوین و تاثیر آن بر محیط زیست، و فقدان ETF بیت کوین در ایالات متحده است.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×