» آرشیو اخبار » تضعیف دلار در سایه افزایش بازارهای کالایی و ارز دیجیتال
تضعیف دلار

تضعیف دلار در سایه افزایش بازارهای کالایی و ارز دیجیتال

10 بهمن 1401 8

تاکنون و در مقایسه با هفته اول سال 2023، با دوره هیجان‌انگیزتری در بازارها روبرو هستیم. قیمت طلا از 1900 دلار عبور کرد، بیت کوین به بالای 21 هزار دلار رسید، در حالی که مس برای اولین بار از ژوئن 2022 به 9000 دلار در هر تن رسید، زیرا چین شروع به بازگشایی اقتصاد خود کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، دلار  آمریکا در حالی تضعیف شد که اقتصاد چین دوباره باز شد و باعث افزایش مس، طلا، بازار سهام و بیت کوین شد. تورم ایالات متحده کاهش یافته و ریسک‌های ژئوپلیتیکی نیز تقاضای طلا را افزایش داد.

تاکنون و در مقایسه با هفته اول سال 2023، با دوره هیجان‌انگیزتری در بازارها روبرو هستیم. قیمت طلا از 1900 دلار عبور کرد، بیت کوین به بالای 21 هزار دلار رسید، در حالی که مس برای اولین بار از ژوئن 2022 به 9000 دلار در هر تن رسید، زیرا چین شروع به بازگشایی اقتصاد خود کرد. در همین حال،  اس اند پی 500 (S&P 500) پس از کاهش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه دسامبر، توانست خود را به بالای 4000 بازگرداند. شاخص دلار آمریکا از اوج بی‌سابقه خود در سپتامبر 2022 فاصله زیادی را طی کرده و بیش از 11 درصد از بالاترین میزان خود فاصله گرفته و کاهش یافته است.

نمودار یورو دلار

تبلیغات جام جهانی قطر

کاهش تورم و سیاست پولی کمتر تهاجمی فدرال رزرو در سال 2023

به نظر می‌رسد که در سال 2023 فدرال رزرو سیاست‌های مالی ملایم‌تری را اجرا خواهد نمود، چرا که تورم ایالات متحده به طور قابل توجهی کاهش یافته و به این ترتیب با توجه به انتظارات تحلیلگران، افزایش شدید نرخ بهره‌ای مانند 2022 در دستور کار قرار ندارد. افزایش نرخ بهره باعث تقویت دلار آمریکا شده بود، با این اوصاف و با کاهش سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو دلار آمریکا شروع به تضعیف نموده است.

جفت ارز یورو به دلار (EUR/USD) در سپتامبر 2022 پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح 0.9535، زیر سطح برابری رسید و از آن زمان با شروع کاهش قدرت دلار آمریکا، ارزش آن بیش از 13.5 درصد افزایش یافت. دلار در چشم‌انداز کلان می‌تواند در 4 تا 8 هفته آینده اندکی تقویت شود، اما در نهایت حرکت کلی آن نزولی است.

تا زمانی که CPI ایالات متحده کاهش می‌یابد، فدرال رزرو اقدام جنگ‌طلبانه‌ای برای افزایش بیشتر نرخ بهره انجام نخواهد داد و بنابراین سال 2023 ممکن است سالی باشد که احتمالاً دلار آمریکا ممکن است بیشتر تضعیف شود.

چشم‌انداز بازارهای کالایی (Commodities) در سال 2023

تحلیلگران و کارشناسان بازار به دلیل تعدادی از عوامل از جمله ریسک‌های ژئوپلیتیکی، اشتهای خرید توسط بانک‌های مرکزی، ضعف دلار آمریکا و مرحله دوم سیاست‌های پولی فدرال رزرو، به طور فزاینده‌ای نسبت به طلا برای سال 2023 خوش‌بین بوده‌اند. همبستگی بین طلا و دلار آمریکا معکوس می‌باشد، و این با توجه به ضعف دلار در ماه‌های آتی می‌تواند از قیمت طلا در سال 2023 حمایت کند. در همین حال، با افزایش طلا، معمولاً نقره افزایش می‌یابد.

نقره با وجود کاربرد و تقاضای صنعتی، فلز گرانبهایی است که برای حفظ ثروت و جواهرات استفاده می‌شود. همبستگی بین طلا و نقره باعث می‌شود که این دو در یک جهت حرکت کنند و نقره‌ای که به دلیل قیمت پایین‌تر، درصد جهش‌های بالاتری را به صورت مطلق نسبت به طلا ارائه می‌دهد، آن را برای معامله‌گران جذاب‌تر و در عین حال ریسک‌پذیرتر می‌کند.

نمودار طلا

در بازار کومودیتی، مس شاهد صعود چشمگیری بوده است. در کمتر از 2 هفته از شروع سال 2023، به دلیل خوش‌بینی مبنی بر بازگشایی چین تقاضا برای مس به طرز چشمگیری بالای رفته و از مرز 9000 دلار در هر تن گذشت. مس تقریباً در همه‌جا مورد استفاده قرار می گیرد (از وسایل الکترونیکی، سیم، وسایل نقلیه الکتریکی و سایر مصارف صنعتی دیگر) و توسط اقتصاددانان به عنوان شاخص رشد اقتصادی نیز استفاده می‌شود.

تقاضای بالای مس نشان دهنده حرکت‌های مثبت اقتصادی می‌باشد و زمانی که تقاضای مس کاهش یابد، می‌توان هشدار رکود اقتصادی را احساس کرد. تاکنون، علی‌رغم همه هشدارهای رکود، تقاضا برای مس در حال افزایش است، و این از حرکت انفجاری آن در دو روز گذشته مشهود است. مس، طلا، بازار سهام و بیت کوین در آغاز سال 2023 در حال افزایش به سطوح بالاتری هستند؛ در حالی که به نظر می‌رسد دلار آمریکا همچنان در حال تضعیف است.

 

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×