» آرشیو اخبار » تشکیل کف بیت کوین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲؟
کف

تشکیل کف بیت کوین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲؟

15 مهر 1401 2

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، چرخه‌های بازارهای مالی، و به‌ویژه بازار ارزهای دیجیتال، با عدم تقارن عجیب و غریب خود تعریف می‌شوند. یک بازار صعودی معمولاً با هیجان شدیدی به پایان می‌رسد که منجر به رشد پارابولیک و کوتاه‌مدت قیمت می‌شود. هر چه رشد قیمت در پایان بازار صعودی سریعتر باشد، شانس پایان دادن به این حباب پرمخاطره بیشتر است. گاوها خشن و واکنش‌گرا هستند.

در مقابل، پایان یک بازار نزولی زمان زیادی می‌برد، شکل‌گیری یک کف به کندی انجام می‌شود و ترس روانی و ناامیدی می‌تواند ماه‌ها ادامه داشته باشد. تلاش‌ برای خرید در کف مطلق و ورود در به ظاهر بهترین لحظه ممکن، مرتباً به ضرر و زیان ختم می‌شود. خرس‌ها کند و قاعده‌مند هستند.

با این حال، هر دوی این مؤلفه‌ها در چرخه کامل بازار در یک چیز با هم مشترک هستند؛ با نگاهی به گذشته می‌فهمیم که ما فقط توانسته‌ایم قله‌ها و کف‌های مطلق را تعیین کنیم. آنها هرگز در زمان شکل‌گیری خود آشکار به نظر نمی‌رسند، زیرا در دو انتهای نمودار، بیشتر سرمایه‌گذاران فقط افزایش یا کاهش بیشتر را مشاهده می‌کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

در تحلیل امروز، بازار نزولی فعلی را بررسی می‌کنیم و به دنبال سیگنال‌های اولیه برای پایان آن می‌گردیم. از کارشناسان می‌پرسیم که آیا کف قیمتی تاکنون تشکیل شده یا اینکه بازار بیت‌کوین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ با افت بیشتری مواجه خواهد شد؟ در نهایت، ما سعی می‌کنیم وضعیت پیش‌روی بیت کوین را تا اوایل سال ۲۰۲۳ تعیین کنیم و ببینیم که آیا ممکن است گاوها کنترل را به دست بگیرند یا خیر؟

احساسات نزولی و انتظار تشکیل یک کف

تحلیلگر معروف بازار ارزهای دیجیتال، اینتوکریپتووِرس (@intocryptoverse)، از بیش از ۷۰۰،۰۰۰ دنبال‌کننده خود در توییتر نظرخواهی کرده است. در این نظرسنجی، او این سوال را مطرح کرده که «با ورود به سه ماهه چهارم چه احساسی در مورد بیت کوین دارید؟» دو پاسخ برای این سوال وجود دارد: صعودی و نزولی. ۱۱،۲۹۹ پاسخ‌دهنده احساسات خود را بیان کردند و اکثر آنها منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند:

کف

چنین نتایجی در حالی به دست می‌آیند که اندیکاتورهای تکنیکالی و آنچِین هر روز بیشتر و بیشتر نشان می‌دهند که به تشکیل یک کف نزدیک شده‌ایم؛ یا حتی برخی می‌گویند که این کف در حال حاضر تشکیل شده است. از سوی دیگر، استدلال‌ها و اندیکاتورهای قوی دیگری هم وجود دارند که می‌گویند کف مطلق این بازار نزولی هنوز در راه است.

با این وجود، یکی دیگر از تحلیلگران رمزارزی در توییتر به نام رِکت‌کپیتال (@rektcapital)، داده‌هایی را در مورد مدت زمان بازارهای نزولی در طول تاریخ منتشر کرده است. طبق محاسبات وی، مدت زمانی که بیت کوین در این چرخه به طور پیوسته ارزش خود را از دست داده، در حال حاضر تقریباً با بازارهای نزولی قبلی یکسان شده است:

  • ۲۰۱۳-۲۰۱۴: ۴۱۳ روز از سقف تا کف – کاهش ۸۶ درصدی نسبت به بالاترین قیمت (ATH)
  • ۲۰۱۷-۲۰۱۸: ۳۶۴ روز از سقف تا کف – کاهش ۸۴ درصدی نسبت به بالارین قیمت
  • ۲۰۲۱-۲۰۲۲: ۳۳۳ روز از سقف تاکنون – تاکنون نسبت به بالاترین قیمت کاهش ۷۴ درصدی داشته‌ایم

او می‌گوید: «این ارقام نشان می‌دهند که کف بیت کوین باید در طی ۱ تا ۳ ماه آینده تشکیل شود.»

نگاهی دقیق‌تر به نمودار لگاریتمی ۳ ماهه بیت کوین مشاهدات این تحلیلگر را تأیید می‌کند. در این نمودار مشاهده می‌شود که پس از هر اوج تاریخی بیت کوین، بازار نزولی برای چندین سه ماهه ادامه داشته است. علاوه بر این، معمولاً حدود یک سال پس از اوج، در بین سه ماهه چهارم و سه ماهه اول به کف مطلق رسیده‌ایم.

همچنین شایان ذکر است که بازار صعودی هرگز بلافاصله پس از تشکیل کف شروع نشده، اما انباشت برای ۲ الی ۳ سه ماهه دیگر ادامه یافته است. چنین سنارویی به این معنی است که حتی اگر در حال حاضر یک کف برای این بازار نزولی تشکیل شده یا در شرف رسیدن باشد، نباید در ماه‌های اول سال ۲۰۲۳ انتظار افزایش چشمگیر قیمت را داشته باشیم.

کف

خروجی صرافی‌ها – مورد پژوهی کوین‌بِیس

در حال حاضر، سیگنال‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند بازار بیت‌کوین در فرآیند انباشت و شکل‌گیری یک کف است. بسیاری به فعالیت در صرافی‌ها مربوط می‌شوند که در میان آنها کوین‌بِیس (Coinbase) پیشرو است. بر اساس داده‌هایی که در این هفته منتشر شده است، شاهد افزایش خروجی بیت کوین بوده‌ایم. از دیدگاه آنها، قیمت بیت کوین به یک سطح حمایتی کلیدی رسیده که از لحاظ تاریخی پایین‌ترین حد مطلق محسوب می‌شود.

اولین نمودار منتشر شده توسط تری‌کپیتال (@IIICapital) نشان می‌دهد که حجم بیت کوین در کوین‌بِیس، از ابتدای بازار صعودی که در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ آغاز شد، به طور پیوسته کاهش یافته است. جالب اینجاست که معکوس شدن روند قیمتی بیت کوین و کاهش ارزش آن در سال ۲۰۲۲، به هیچ وجه مانع از خروج آن از این صرافی نشده است. نمودار آبی نشان‌دهنده رکود واضح از ژوئن (خرداد) تاکنون و تثبیت نسبی عرضه بیت کوین در کوین‌بِیس است.

کف

در همین حال، نمودار دوم که توسط تحلیلگری به نام کی یونگ جو (@ki_young_ju) در توییتر منتشر شده، برای پایان بازار نزولی استدلال می‌کند. براساس به اصطلاح OWAP خروجی (میانگین وزنی قیمت آنچِین) برای کوین‌بِیس، می‌توانیم ببینیم که قیمت بیت کوین در حال حاضر در منطقه‌ حمایت طولانی‌مدت خود قرار دارد.

خط نارنجی، قیمت ورودی تقریبی سرمایه‌گذاران نهادی را که از طریق کوین‌بِیس خرید کرده‌اند، نشان می‌دهد. اگر با این باور پیش برویم که موسسات نقشی کلیدی در بازار ارزهای دیجیتال بازی می‌کنند، پس رسیدن به منطقه سبزِ روشن، می‌تواند یک سیگنال برای تشکیل کف باشد.

کف

پویایی چرخه بیت کوین و شباهت‌های آن به سال ۲۰۱۹

یک استراتژی دیگر برای تعیین فاز بازار نزولی فعلی، تلاش برای یافتن شباهت‌های فراکتالی بین قیمت فعلی و بازار صعودی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ است. اخیراً تحلیل جالبی در این زمینه توسط استاک‌مانی (@StockmoneyL) ارائه شده و او اشتراکاتی را در پویایی ۳ چرخه گذشته یافته است.

به نظر او، بیت کوین در حال حاضر در مرحله خرید تقریباً شش ماهه قرار دارد. از نظر تاریخی ثابت شده که این دوره دارای کمترین ریسک برای خرید و بیشترین فرصت برای رشد در آینده است. پیش‌بینی خوش‌بینانه این تحلیل این است که سطح ۱۹،۰۰۰ دلار به عنوان یک حمایت حفظ خواهد شد و بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

کف

همان تحلیلگر، در توییت دیگری، فراکتالی از نمودار قیمتی بیت کوین از اواخر سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ و قیمت حال حاضر را در کنار هم قرار داده است. در میان بسیاری از شباهت‌ها، افت شدید از ناحیه حمایتی ۴۰ تا ۵۰ درصدی و نحوه ایجاد کف قابل‌توجه است.

در هر دو مورد، می‌توان اشاره کرد که در نمودار کف اولیه و مطلق با یک کف بالاتر دنبال شده است. به دنبال آن هم یک مرحله تثبیت چند ماهه و سپس افزایش قیمت پویاتر رخ داده است. اگر این سناریو بازهم تکرار شود، سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ دوره تثبیت و انباشتگی خواهد بود، و تنها در سه ماهه اول ۲۰۲۳ می‌توان انتظار آغاز بازار صعودی را داشت.

کف

سیگنال‌های کف اولیه

آخرین راه برای یافتن نشانه‌های پایان بازار نزولی و تغییر روند در نمودار بیت کوین، اندیکاتورهای تکنیکالی بلندمدت است. یکی از آنها مَکدی (MACD) ماهانه است که سیگنال تغییر روند بسیار واضحی را برای بازار نزولی قبلی در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ ارائه کرده بود.

اِل کریپتو پروف (@el_crypto_prof) به این نکته اشاره کرده است. او در توییت دیروز خود، وضعیت مَکدی در فوریه ۲۰۱۹ (بهمن ۹۷) و اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) را مقایسه کرده بود. به گفته وی، تغییر رنگ نوار منفی در هیستوگرام مَکدی از قرمز تیره به قرمز روشن، سیگنالی برای پایان بازار نزولی بوده است. اگر بیت کوین حداقل سطح فعلی خود را تا نزدیک به ۲۰،۰۰۰ دلار حفظ کند، سیگنال مشابهی می‌تواند در این ماه صادر شود. با این حال، ما تا پایان ماه متوجه آن نخواهیم شد.

کف

یک سیگنال دیگر هم توسط اندیکاتور هفتگی RSI ارائه شده که تفسیر آن توسط همین تحلیلگر توییت شده است. به گفته وی، ورود RSI هفتگی به منطقه اشباع خرید زیر ۳۰، سیگنالی برای تشکیل کف بازار بوده است.

این اتفاق در مناطق مشخص شده در نمودار زیر (زرد و قرمز) رخ داده است. شایان ذکر است که از هر سه مورد، کمترین مقدار RSI در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد) بدست آمده است. با این حال، این اندیکاتور همیشه سرعت رشد کمی داشته ولی حرکات آن با رِنج زدن قیمت بیت کوین و چندین ماه تثبیت آن همراه بوده است. این نیز سناریوی از سرگیری بازار صعودی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ را تقویت می‌کند.

کف

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: beincrypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×