» ارز دیجیتال » تحلیل » تحلیل سولانا بعد از تأثیرات ورشکستگی صرافی FTX
تحلیل سولانا

تحلیل سولانا بعد از تأثیرات ورشکستگی صرافی FTX

6 آذر 1401 4

در بازار رمزارزها همیشه پروژه هایی بوجود آمده است که ادعا می کردند قاتل غول‌ها هستند. آیا سولانا به گورستان رمزارزها می رود؟

تاریخچه رقابت در بازار رمزارزها

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، در بازار رمزارزها همیشه پروژه هایی پا به عرصه حضور نهاده اند که ادعا می کردند قاتل غول‌های این صنعت هستند. به عنوان مثال، در اوایل تاریخچه بیت کوین، آلت‌کوین هایی پدید آمدند که می خواستند جایگزین پول روزمره شوند؛ لایت کوین (LTC) و بیت کوین کش (BCH) مثال‌هایی از این دست هستند. هر دوی آنها پس از مدت کوتاهی به لیست 10 رمزارز برتر بازار راه یافتند. اما چون کسی به بیت کوین جدید نیاز نداشت، یا به این دلیل که این دو رمزارز نتوانستند چرخه تکامل بازار رمزارزها را توسعه دهند، محبوبیت خود را از دست دادند. تنها رمزارزی که به واقع توانست تغییری در محیط بازار کریپتو کارنسی ایجاد کند، اتریوم (ETH) بود. این رمزارز با دوری از شعار «قاتل بیت کوین»، دنیای بلاکچین را با “قراردادهای هوشمند” آشنا کرد که نوآوری های بدیعی مانند “امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)” و “توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)” در صنعت بلاکچین را فعال کردند.

به هرحال در دوران ابتدایی بیت کوین، زمانی که اتریوم به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته بود، مشکلاتی هم در شبکه اتریوم یعنی ERC-20 بوجود آمد. مثلاً، شبکه اتریوم تحت فشار، کندی و کارمزدهای بالایی را آشکار کرد. در نتیجه، پروژه های زیادی از “قاتلان اتریوم” هم ظهور کردند که یکی از آنها سولانا (SOL) بود.

ظهور سولانا به عنوان قاتل اتریوم

سولانا برای تبدیل شدن به یک ستاره پلتفرم های مالی غیرمتمرکز طراحی شده بود، اما بزرگترین پیشرفت آن در فضای بلاک چین در عرصه NFT بوده است. شبکه آن می‌تواند ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را تسهیل کند. شبکه بلاکچین این رمزارز دارای یک مدل ترکیبی از اجماع، اثبات سهام (PoS) و اثبات تاریخچه (PoH) بود تا اطمینان از مقیاس پذیری بالا حاصل شود. علاوه بر این، هزینه تراکنش پایینی دارد، چراکه از ابتدا به منظور پایین نگه داشتن هزینه‌ها برای برنامه‌هایی با میلیاردها کاربر طراحی شده بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

بدون شک، این ویژگی ها سولانا را به عنوان یک رقیب قوی برای اتریوم قرار داد. با این حال، بازار فعلی رمزارزها و شرایط صرافی FTX مانع از رسیدن سولانا به هدف خود یعنی “قاتل اتریوم بودن” شده است. بار دیگر، تاریخ در حال تکرار است و پروژه ای که خود را قاتل پیشینیان خود اعلام کرده بود، همینطور در حال از دست دادن سهم خود در بازار است. به گفته آرتور هیز، یکی از بنیانگذاران صرافی بیت مِکس (BitMEX)، هیچ‌یک از آلتکوین هایی که تابه حال خود را به عنوان قاتل اتریوم معرفی کرده‌اند، توانایی شکست این پلتفرم پیشرو در قراردادهای هوشمند را ندارند.

به گفته او: «اتریوم چند هزار توسعه‌دهنده دارد. بلاکچین بعدی ممکن است چند صد نفر داشته باشد، و این تنها چیزی است که اهمیت دارد. این برنامه‌نویسان هستند که اکوسیستم را ایجاد می‌کنند. آنها هستند که این برنامه‌ها را می‌سازند.»

آیا مشکلات سولانا آنرا به گورستان رمزارزها هدایت می کند؟

مانند سایر رمزارزها، سولانا در سال 2022 ریزش شدیدی را تجربه کرد. این آلتکوین از زمان رسیدن به بالاترین سطح خود (ATH) در نوامبر 2021 بیش از 95 درصد کاهش یافته است. با این حال، بر خلاف بعضی از پروژه های دیگر، عواملی که مربوط به خود اکوسیستم سولانا بوده، در این غرق شدن نقش داشته اند.

قطعی شبکه

همانطور که در طول عمر این رمزارز مشاهده شد، قطع شدن شبکه در پلتفرم قراردادهای هوشمند سولانا به امری تکراری بدل شده است. از زمان راه اندازی آن در سال 2020، شبکه سولانا تا زمان نگارش این مقاله، هشت قطعی شبکه را تجربه کرده است.

به همین دلیل، کاربران سولانا به طور فزاینده‌ای خشمگین بوده و به این نکته اشاره کرده اند که شکنندگی اکوسیستم سولانا یک پاشنه آشیل بزرگ برای این رمزارز است که از افزایش قیمت آن جلوگیری کرده و بنابراین پتانسیل رقابت و غلبه بر اتریوم را نشان نمی دهد.

واقعیت نوآوری در بازار رمزارزها

جاستین بونز (Justin Bones)، محقق رمزارزها و بنیانگذار شرکت دارایی مجازی Cyber Capital در توصیف سولانا گفته:

«واقعیت این است که شبکه سولانا اصلاً نوآورانه نیست! این اولین بلاکچین بزرگی است که در طراحی بنیادی خود تا این حد بی پروا بوده و در عین حال وانمود می کند که نوآورانه است (برای جذب سرمایه گذار)».

پیامدهای سرمایه گذاری صرافی ورشکسته شده FTX در سولانا

یکی دیگر از عواملی که به شک و تردید پیرامون سولانا افزوده، حمایت قوی مدیر صرافی FTX از آن است که خود خالق شرکت های ورشکسته FTX و تحقیقات آلامدا ریسرچ (Alameda Research) بوده که سرمایه گذاری های زیادی در اکوسیستم سولانا انجام داده است.

  • انتظار می‌رود توکن‌های مینت شده در شبکه سولانا، که از شرکت آلامدا کمک مالی دریافت کرده‌ بودند، پس از اعلام ورشکستگی آلامدا به فروش گذاشته شوند.
  • پروژه هایی که متکی به وجوه خزانه یا منابع پشتوانه صرافی FTX بودند، برای تداوم فعالیت‌های خود بدون بودجه رها شده اند.
  • به گفته یکی از بنیانگذاران سولانا، این شرکت هیچ سرمایه ای در FTX نداشت. اما، سناریوی امپراتوری مدیر صرافی FTX باعث مشکلات زیادی در سولانا شد؛ مقدار دارایی مسدود شده در شبکه سولانا (TVL) بسیار کاهش یافت و به پایین ترین حد شش ماهه خود رسید. علاوه بر این، باعث شد که سولانا ارزش بازار خود را از دست بدهد و از 10 رمزارز برتر بازار حذف شود.

با این حال، آناتولی یاکوونکو مدیر سولانا گفته که هنوز به اندازه 30 ماه بودجه دارد که این زمان کافی برای تغییر اوضاع است. با این حال، بیرون آوردن سولانا از قبرستان کریپتو ممکن است کار بسیار دشواری باشد.

مشکل رپد سولت توکنز (wrapped Sollet tokens) و پلتفرم دیفای سولند (Solend)

طبق پستی که توسط یک کاربر توییتر منتشر شده بود، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که اکوسیستم سولانا با آن مواجه است، این است که توکن‌های سولت(Sollet) مانند soBTC، توسط صرافی FTX که اکنون ورشکسته است، صادر شده بود. او در توییتر خود نوشته بود که این توکن‌ها در چرخه دیفای شبکه سولانا برای کمک به تولید نقدینگی راه‌اندازی شده و قرار بود توسط BTC یا ETH پشتیبانی شود؛ اما برخلاف wBTC، هیچ فرآیند رسمی وجود نداشت و هیچ‌کس نمی‌داند آیا صرافی FTX هنوز دارایی‌ های پایه یا پشتیبان آنرا دارد یا خیر؟.

توییت مربوط به سولانا
توییت مربوط به سولانا

 

از آنجایی که همه پلتفرم‌های اصلی دیفای مبتنی بر شبکه سولانا دارایی‌های soBTC را به عنوان وثیقه دارند، اگر مشخص شود که soBTC دیگر دارایی‌ پشتوانه خود را ندارد، اثر سرایت همه این موارد می‌تواند بسیار بدتر از حد انتظار باشد.

اسپنسر هیوز (Spencer Hughes)، تحلیلگر مؤسسه تحقیقاتی Blockworks Research، با ارزیابی این وضعیت توضیح داد که سولانا در حال حاضر 271 میلیون دلار soBTC و 612 میلیون دلار soETH در شبکه دارد. این دارایی ها ظاهراً از شبکه اتریوم پل شده بودند. مشخص نیست دقیقاً چه کسی از این دارایی ها حمایت می کند، اما بسیاری حدس می زنند که صرافی FTX است. او در ادامه افزود که soBTC در حال حاضر با قیمت 13.5 هزار دلار معامله می‌شود که 25 درصد نسبت به قیمت BTC کمتر است. حتی در برهه‌ای از زمان، soBTC با قیمت 3400 دلار هم معامله شد.

در همین حال، پلتفرم وام دهی دیفای سولانا معروف به سولند (DeFi Solend) تمام وام‌هایی که توسط soBTC وثیقه شده بودند را متوقف کرده است. اوایل همین هفته، سولند برای نقد کردن حساب یک نهنگ به مشکل اساسی برخورد. اگرچه این وضعیت بعداً حل شد، اما مدیر توسعه سولند گفت که وضعیت اکنون بسیار بد به نظر می رسد.

خوش بینی جامعه و کاربران سولانا

با وجود این چالش های متعدد از زمان ورشکستگی FTX، بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان سولانا هنوز مقاوم باقی مانده اند.

تیفانی هوانگ (Tiffany Huang)، مدیر بازاریابی بزرگترین بازار NFT در سولانا (Magic Eden) گفته است که علی‌رغم همه این تحولات منفی، آنها مثل همیشه به نقش حیاتی سولانا در ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز امیدوار هستند.

او گفت: «همانطور که قطعات را جمع می‌کنیم، می‌خواهیم از جایی که اعتقاد عمیقی داشتیم به ساختن ادامه دهیم. ما نسبت به آینده سولانا خوش بین هستیم و دیدیم که چطور جامعه سولانا گرد هم آمدند تا پروژه های باورنکردنی سولانا را به یکدیگر یادآوری کنند.»

پشتوانه های خوشبینی از قول مدیرعامل سولانا

سولانا در نقطه اوج خود در سال 2021 یک صندوق 100 میلیون دلاری با تمرکز بر رسانه های اجتماعی غیر متمرکز و یک صندوق 150 میلیون دلاری برای تشویق بازی های مبتنی بر بلاکچین را معرفی کرده بود.

صندوق مربوط به رسانه‌های اجتماعی با الکسیس اوهانیان، بنیانگذار ردیت (Reddit)، مشارکت داشت؛ و صندوق مربوط به بازیها با استارت‌آپ فورت (Forte) و شرکت سرمایه گذاری گریفین (VC Griffin Gaming Partners) مشارکت کرده بود، که انتظار می‌رفت ظرف ۱۸ ماه به طور کامل مستقر شود.

به گفته آناتولی یاکوونکو مدیر عامل سولانا در مصاحبه ای در لیسبون، تا یک سال آینده، این سرمایه ها فقط تا حدی مصرف خواهند شد. او گفت که تابه حال فقط در حدود نصف این سرمایه مصرف شده است.

وقتی صحبت از رسانه‌های اجتماعی می‌شود، یاکوونکو گفت که تعدادی از محصولات در حال توسعه هستند، از جمله Dispatch، Squads، Dialect و Wordcell که در واقع نسخه‌های غیرمتمرکز توییتر، واتس آپ و ردیت و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. او تأکید کرد که این پروژه‌ها تاکنون تنها 12 ماه زمان داشته‌اند و در حال آماده‌سازی برای بازار هستند. او ابراز امیدواری کرد تا در نقطه عطف بعدی سولانا یک میلیون کاربر در همه آنها ببیند.

سخنگوی سولانا در مورد بودجه بازی ها اضافه کرد که سرمایه بیشتری در آن بخش مصرف شده است. اما تصویر همان است. در مورد وضعیت بازی های بلاکچین، مدیرعامل سولانا توضیح داد که 37 بازی یا اجرا شده اند یا در فرآیند اجرا شدن هستند. او آن را با دوره اوج سولانا، یعنی زمانی که تعداد تیم های توسعه بازی‌ها بسیار محدودتر از امروز بود، مقایسه کرد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Blockworks ، UToday

 

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×