» آرشیو اخبار » بیت ‌کوین و طلا با افزایش شاخص دلار آمریکا دچار افت قیمت شدند
بیت ‌کوین و طلا با افزایش شاخص دلار آمریکا دچار افت قیمت شدند

بیت ‌کوین و طلا با افزایش شاخص دلار آمریکا دچار افت قیمت شدند

15 تیر 1401 3

هم‌زمان با افزایش قدرت دلار آمریکا (USD) به رکوردهای سالانه خود، طلا دو درصد افت و بیت کوین هزار دلار سقوط کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت کوین (BTC) در تاریخ 5 ژوئیه پس از بازگشایی بورس وال استریت دچار افت قیمت شد، در حالی که دلار آمریکا در همان روز شاهد یک افزایش شدید بود.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

نمودار یک ساعته بیت کوین در صرافی بیت استمپ. منبع: TradingView

 

USD رکورد 20 ساله خود را دوباره لمس کرد

داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین پس از روز جهانی استقلال و تعطیلی بازارها، در صرافی بیت استمپ تا 19 هزار و 281 دلار عقب‌نشینی کرد.

بیت کوین روز گذشته شاهد یک صعود دقیقه نودی بود، اما با بازگشایی بورس وال استریت در روز بعد که با افزایش شاخص دلار آمریکا همراه بود، دارایی‌های پرریسک و پناهگاه‌های امن (طلا) دچار روند نزولی شدند.

دیروز قیمت بیت کوین 1000 دلار سقوط کرد، در حالی که طلا در بازار نقدی بیش از 2 درصد افت کرد و بازارهای بورس آمریکا نیز دچار ریزش شدند. شاخص S&P500 در زمان نگارش این خبر 2.2 درصد کاهش یافت، در حالی که شاخص بورس نزدک نیز 1.7 درصد افت کرد.

 

نمودار یک ساعته XAU/USD. منبع: TradingView

 

برعکس، شاخص دلار آمریکا (DXY) به 106.59 واحد افزایش یافت، سطحی که از دسامبر 2002 تاکنون مشاهده نشده بود.

به همین خاطر تحلیلگران بیت کوین منتظر علائمی از وارونگی روند بودند تا کمی بازارهای ارز دیجیتال را تسکین دهد.

مایکل ون د پاپه (Michaël van de Poppe) تحلیلگر کوین تلگراف اظهار داشت: «ارز یورو به رکورد قیمتی خود در 1.033 دلار رسید که آخرین بار در سال‌های 2002-2003 مشاهده شده بود. و البته DXY مثل موشک در حال بالا رفتن است.»

کالب فرانزن (Caleb Franzen)، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت تحلیلی کیوبیک آنالیتیکس (Cubic Analytics)، به تأثیرگذاری شاخص دلار امریکا (DXY) بر احساسات سرمایه‌گذاران حول سلامت اقتصاد اشاره کرد.

وی در بخشی از توئیت خود نوشت: «طی یک هفته گذشته، نرخ بهره در حال کاهش بود اما دلار همچنان در حال افزایش است. این ثابت می‌کند که سرمایه‌گذاران به دلیل ترس شدید از رکود اقتصادی، در حال رها کردن دارایی‌های پرریسک هستند.»

 

نمودار یک ماهه شاخص دلار آمریکا (DXY). منبع: TradingView

 

افزایش شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال

در حالی که نوسانات دوباره به بازار ارز دیجیتال برگشته است، اما احساسات بازار هنوز افزایش دلار را منعکس نکرده است.

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال روز گذشته به 19/100 رسید که کماکان بیانگر «ترس شدید بازار» است اما با این وجود هنوز پایین‌تر از سطحی است که قبل از سقوط شرکت ترا (Terra) در ماه مه مشاهده شد.

 

نمودار شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

 

همان‌طور که کوین تلگراف گزارش کرده بود، شرکت سرمایه‌گذاری آرک اینوست (Ark Invest) فاش کرد که در شرایط فعلی هنوز هم نسبت به بیت ‌کوین دیدگاهی «خنثی تا مثبت» دارد.

در عین حال، ادریس (Edris)، تحلیلگر شرکت تحلیل بلاکچین کریپتو کوانت (Cryptoquant) ضمن تحلیل احساسات بازار آتی بیت کوین، نسبت به ورود به بازار بعد از هرگونه افزایش قیمت هشدار داد.

نسبت فروش/خرید تیکر (Taker)، که نشان می‌دهد که آیا خریداران در حال کنترل بازار هستند یا فروشندگان، دیروز به نفع خریداران افزایش یافت، اما نباید به این راحتی به این افزایش اعتماد کرد.

ادریس در یک پست وبلاگی نوشت: «با این حال، توجه داشته باشید که این فقط می‌تواند یک پولبک صعودی قبل از از سرگیری روند نزولی باشد.»

«بنابراین باید فاکتورهای زیادی را در هفته‌های آینده بررسی کنیم تا مشخص شود که آیا یک تغییر روند صعودی در پیش خواهیم داشت یا یک تله گاوی.»

 

نمودار فروش/خرید سفارش گذاران بیت‌کوین

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: کوین تلگراف

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×