» آرشیو اخبار » همبستگی بیت کوین و طلا به بالاترین حد سالانه رسید
همبستگی

همبستگی بیت کوین و طلا به بالاترین حد سالانه رسید

15 مهر 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، سرمایه‌گذاران در حال حاضر با تقویت دلار آمریکا و افزایش نرخ بهره، در حال فرار از بیت کوین و طلا هستند. این وضعیت تأثیر منفی بر روی بزرگترین ارز دیجیتال و فلز گرانبهای جهان گذاشته است.

در نتیجه، همبستگی بین این دو تغییر کرده و به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است.

همبستگی بیت کوین و طلا

در طول یک سال گذشته، بیت کوین عمدتاً همبستگی خاصی با طلا نداشته است. همبستگی آنها بین منفی ۰/۲ و مثبت ۰/۲ در نوسان بود. امسال هم برای ارزهای دیجیتال و هم برای بازارهای سنتی بسیار پر پیچ و خم بوده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

روایات متعددی تا به حال به فراموشی سپرده شده است. پیش از این بیت کوین را به عنوان یک «طلای دیجیتال» و پوششی در برابر تورم مشابه فلز طلا مورد ستایش قرار می‌دادند. در واقع، هم بیت کوین و هم طلا با شکسته شدن رکوردهای تورم، کاهش قابل توجهی در ارزش خود داشته‌اند.

در حالی که تشدید سیاست‌های پولی در جهان، ارزش بیت کوین را بیش از ۷۰ درصد نسبت به بالاترین قیمت خود در نوامبر گذشته (آبان ۱۴۰۰) کاهش داده، طلا نیز از ابتدای سال تاکنون ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. می‌توان افزایش تهاجمی نرخ بهره آمریکا در سال جاری را مقصر دانست که جذابیت این فلز را کاهش داده است.

حتی با وجود اینکه تورم جهانی به طور مداوم بالا بوده، اما طلا نتوانسته به عنوان یک دارایی امن عمل کند. طبق تحقیقات کایکو (Kaiko)، این اتفاق منجر به همبستگی بیش از ۰/۴ شده که تغییر در ساختار بازار را نشان می‌دهد. این عدد نمایانگر بالاترین همبستگی بین بیت کوین و طلا در طول امسال است.

همبستگی

اعتماد سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۲۲ تضعیف شده است

به نظر می‌رسد بیت کوین علیرغم عرضه ثابت و سیاست پولی سختگیرانه، پوشش تورمی و لقب ذخیره ارزش بودن خود را در بازار از دست داده است. سرمایه‌گذاران در حال حاضر توسط دارایی‌های کم‌ریسک‌تر جذب می‌شوند. به گفته کارشناسان بازار، بیت کوین حتی اگر برای سرمایه‌گذاران میان‌مدت و بلندمدت به عنوان یک دارایی بسیار سودآور در نظر گرفته شود، اما بازهم یک دارایی جدید و نوسانی محسوب می‌شود که برای پوشش ریسک مناسب نیست.

اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، هش‌رِیت بالا، تمایل به انباشت در بین هولدرهای بلندمدت، عرضه کم در صرافی‌ها و افزایش علاقه سازمانی ممکن است برای رشد احتمالی بیت کوین مفید باشد.

همبستگی

از سوی دیگر، برای بهبود وضعیت طلا، بازار باید به اوج جنگ طلبی خود برسد. اوله هانسن (Ole Hansen)، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو (Saxo Bank)، در یادداشت اخیر خود اظهار داشت:

«طلا و سایر فلزات نیمه ارزشمند مانند نقره و پلاتین احتمالاً تا زمانی که بازار به اوج رکود خود نرسد، تحت فشار باقی خواهند ماند. احتمالاً تا قبل از رسیدن بازدهی ۱۰ ساله به زیر ۴ درصد و تمام شدن پوزیشن‌های فروش باقی‌مانده برای دلار، وضعیت همین است. باید دید که آیا این نقطه عطف تا قبل از پایان سال جاری حاصل خواهد شد یا خیر.»

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×