» آرشیو اخبار » بازار طلا منتظر آمار تورم ماه اکتبر
بازار طلا

بازار طلا منتظر آمار تورم ماه اکتبر

17 آبان 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، فعالان بازار طلا منتظر دریافت آمار تورم شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ماه اکتبر هستند. روز پنجشنبه (11 نوامبر، 19 آبان ماه) اداره آمار کار آمریکا، آخرین گزارش تورم شاخص قیمت مصرف کننده مربوط به ماه اکتبر سال 2022 را منتشر خواهد کرد.

پیش بینی شاخص قیمت مصرف کننده براساس آمار تورم (Inflation Nowcasting)

در حالی که بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار انتظار دارند (امیدوارند) فدرال رزرو از سیاست های تهاجمی خود عقب نشینی کرده و سرعت افزایش نرخ بهره را کند و یا حتی در نیمه اول سال آینده (2023) آن را متوقف کند، حقیقت غم انگیز این است که دقیق ترین پیش بینی نشان می دهد که تورم «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI) بالای 8 درصد و «شاخص هزینه های مصرف شخصی» (PCE) بالای 6 درصد باقی می ماند.

شاخص PCE همچنان سه برابر بالاتر از نرخ تورم هدف فدرال رزرو (2 درصد) است. آنچه مسلم است، آمریکایی ها کاملا از ثابت ماندن تورم، یا پایدار و بالا بودن تورم آگاه هستند، زیرا آمارهای اصلی که با آن طرف هستند، قیمتی است که برای کالاها و خدمات می پردازند.

تبلیغات جام جهانی قطر

جدیدترین و دقیق ترین آمارهای تورم، از بانک فدرال رزرو کلیولند به دست آمده است، چرا که این بانک روزانه تخمین ها یا پیش بینی های آمار «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI) و «شاخص هزینه های مصرف شخصی» (PCE) را منتشر می کند. در اینجا یک جدول از اعداد و آمارهای فهرست شده جدیدترین پیش بینی های فدرال رزرو می بینید که مربوط به امروز است.

نمودار طلا

تصویر بالا آخرین ارقام نوامبر و اکتبر سال 2022 است. شاخص قیمت مصرف کننده براساس آمار تورم، در حال حاضر نشان می دهد که CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) در ماه اکتبر 0.76 درصد ماهانه و برای هفته اول نوامبر 0.71 درصد ماهانه افزایش یافته است. همچنین نشان می‌دهد که تورم همچنان پایدار و بیش از 8 درصد است و CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) در حال حاضر 8.09 درصد نقطه به نقطه، برای اکتبر و نوامبر است.

همبستگی بازار طلا با دلار آمریکا

معاملات آتی طلا اندکی رشد کرده است. به طوری که، از ساعت 4:12 بعد از ظهر بر اساس معاملات آتی طلا EST (منطقه زمانی شرقی آمریکا)، فعال ترین قرارداد دسامبر با در نظر گرفتن سود خالص 1.60 دلاری امروز، در 1678.20 دلار ثابت است. امروز، تضعیف دلار، طلا را به سمت جلو راند و اگر شاخص دلار کاهش پیدا نمی کرد احتمالا قیمت طلا صعودی نمی شد. در حال حاضر، رشد طلا 0.10 درصد بود و شاخص دلار در حال حاضر 0.66 درصد کاهش یافته و روی 110.04 ثابت شده است.

نمودار فوق مربوط به ساعت 4:41 بعد از ظهر به وقت شرقی بوده و طلای نقطه ای در حال حاضر روی 1674.50 دلار ثابت شده است که کاهش خالص 8.20 دلاری امروز را نشان می دهد. با بررسی دقیق‌تر، شاخص طلای کیتکو (KGX) ، نشان می‌دهد که  قیمت طلای معاملاتی در واقع 16.95 دلار کاهش داشته که تضعیف دلار 8.75 آن را جبران کرده است.

آیا فدرال رزرو با توجه به تورم بی سابقه 40 سال اخیر، نرخ بهره را کاهش خواهد داد؟

هنوز برای پیش بینی اینکه فدرال رزرو در نشست 14 دسامبر «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) چه خواهد کرد، زود است. با این حال، طبق ابزار FedWatch CME، معامله گران آتی صندوق فدرال رزرو تقریباً به طور مساوی بین اینکه آیا فدرال رزرو نرخ ها را 50 یا 75 واحد پایه افزایش می دهد یا نه تقسیم می شوند.

52 درصد احتمال دارد که فدرال رزرو نرخ ها را 50 واحد پایه و 48 درصد احتمال دارد که فدرال رزرو نرخ های معیار خود را 75 واحد پایه افزایش دهد. اگر فدرال رزرو نرخ ها را 75 واحد افزایش دهد، این نرخ را بین 425 تا 450 واحد یا بین 450 تا 475 واحد پایه افزایش می دهد.

صرف نظر از اقداماتی که فدرال رزرو در نشست بعدی FOMC انجام می دهد، یک چیز بسیار واضح است. پس از پنج افزایش متوالی نرخ بهره در هر جلسه FOMC از ماه مارس، تورم طبق CPI بالای 8 درصد باقی مانده است. با این تورم بی سابقه که در 40 سال اخیر دیده نشده، درک اینکه فدرال رزرو شروع به توقف یا کاهش افزایش نرخ بهره خواهد کرد دشوار است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×