» آرشیو اخبار » ایجاد «WEB 5» بر پایه بیت کوین توسط جک دورسی
بیت کوین

ایجاد «WEB 5» بر پایه بیت کوین توسط جک دورسی

21 خرداد 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شرکت زیرمجموعه بلاک TBD اعلام کرده است که قصد دارد یک وب غیرمتمرکز جدید با محوریت بیت کوین (BTC) بسازد که بر اعتقاد بنیانگذار این شرکت، جک دورسی، مبنی بر اینکه بزرگترین شبکه بلاک چین نقش مهمی در تکامل اینترنت خواهد داشت، تأکید می‌کند.

پروژه جدید که “Web5” نام دارد، نشان دهنده آخرین تلاش دورسی با محوریت بیت کوین از زمان کناره گیری از سمت مدیرعاملی توییتر در نوامبر 2021 (آبان 1400) است.

در حالی که وب3 از فناوری بلاک چین و توکن سازی برای غیرمتمرکز کردن اینترنت استفاده می‌کند، وب5 به عنوان یک سیستم مبتنی بر هویت در نظر گرفته می‌شود که تنها از یک بلاک چین استفاده خواهد کرد و آن بیت کوین است. کاربر توییتر Namcios مفهوم وب5 را در رشته توییتی توصیف کرد که در آن چندین مؤلفه نرم‌افزاری با هم کار می‌کنند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند و مدیریت هویت غیرمتمرکز را ایجاد کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

به گفته Namcios، وب5 از ION استفاده می‌کند که آن‌ها آن را به عنوان یک شبکه DID باز، عمومی و بدون مجوز که روی بلاک چین بیت‌کوین اجرا می‌شود، توصیف می‌کنند.

بنیاد وب3 DIDها را به عنوان شناسه‌های غیرمتمرکز توصیف می‌کند که «هویت دیجیتال غیرمتمرکز و قابل تأیید» را ایجاد می‌کنند.

طبق اسناد نمونه اولیه وب5 TBD، وب5 اساساً یک پلتفرم وب غیرمتمرکز یا DWP است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های وب غیرمتمرکز را از طریق DID و نودهای غیرمتمرکز ایجاد کنند. همچنین دارای یک شبکه پولی با محوریت بیت کوین خواهد بود که نشان دهنده این اعتقاد دورسی است که روزی این دارایی دیجیتال به ارز اصلی اینترنت تبدیل خواهد شد.

انگیزه دورسی برای دنبال کردن یک مدل توسعه وب جدید ممکن است ناشی از این باور باشد که وب3 هرگز به تمرکززدایی واقعی دست نخواهد یافت. مدیر عامل شرکت بلاک (Block) به طور علنی از وب3 و جامعه سرمایه گذاری خطرپذیری که از توسعه آن حمایت می‌کنند انتقاد کرده است. در دسامبر 2021 (آذر 1400)، دورسی توییت کرد که افراد صاحب وب3 نیستند، بلکه سرمایه گذاران خطرپذیر (VC) و شرکای محدود آنها این مالکیت را دارند. او گفت: “این وب هرگز از انگیزه‌ی آنها فراتر نخواهد رفت و در نهایت یک نهاد متمرکز با یک نام متفاوت است.”

مترجم: سوگند عادل فهمیده
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×